Influencer marketing: ako môžu slovenskí influenceri odpropagovať vaše produkty a služby? (1. časť: NA BLOGU)

Cieľom tohto článku je vecne vymenovať a vysvetliť aké možnosti publicity ponúka influencer pre konkrétnu značku. Vybrala som k tomu aj príklady z praxe, aby ste vedeli akú podobu môže mať  daná propagácia na blogu, Facebooku či Instagrame.

Začala by som tým najdôležitejším. Kde publicitu od influencera môžete očakávať. Pretože základnou otázkou nie je len „Čo?“, ale aj „Kde?“. V Slovenských pomeroch je to najčastejšie:

  1. Na blogu
  2. Na Facebooku
  3. Na Instagrame
  4. Na YouTube
  5. Na vlastných médiách značky/klienta

A týchto 5 prostredí si teraz krok po kroku prejdeme. Začíname blogom.

1. Na blogu

Veľmi obľúbeným formátom, ktorý spoločnosti vyhľadávajú, aby odpromovali svoje produkty a služby je blog. A vysvetlím vám prečo publicita na blogu influencera spája v sebe zlatú a krásnu výhodu, ktorú nazývam 3 v 1.

Influencer obsah nielen vytvorí (1.), ale taktiež vdýchne danému príbehu život a dodá mu autentickosť (2.) a tiež ho uverejní na svojom médiu (3.).

Každý PR manažér vie, aké náročné je vymyslieť si koncept obsahu pre klienta, následne vytvoriť textový obsah, napísať ho tak, aby dokázal publikum osloviť a k tomu zabezpečiť tiež vhodný foto obsah. Na druhej strane obsah neožije, ak nie je zabezpečená platforma, ktorou sa bude šíriť, čiže nákup mediálneho priestoru. Tieto kroky bez seba nemajú význam a stoja nemalé peniaze a o čase ani nehovorím. Pri blogeroch to máte 3 v 1.

Aké konkrétne formy publicity môžete vyžadovať od blogera na jeho blogu?

1.1 Zmienka v blogovom príspevku influencera s prepojením na web značky

Účelovo som túto formu dala ako prvú, lebo je aplikovateľné pre všetky typy blogov. Pod  typmi mám na mysli to, či sa jedná o travel, food, fashion alebo beauty blog. Značky sa všemožne snažia o pozornosť blogera, aby sa zmienka o ich produkte či službe ocitla v blogovom príspevku a ak je zmienka prelinkovaná aj na ich web, sú v siedmom nebi.

Nie vždy to ide automaticky a organicky a tak oslovujú značky blogerov s ponukou. Ak daný produkt, alebo služba vyhovujú blogerovi (bloger sa stotožní so značkou, nemá exkluzivitu s konkurenciou), nastáva dohadovanie s blogerom ako zmienku vie a chce zakomponovať do blogového príspevku.

Niektoré značky si „potrpia“ na to aby boli v príspevku iba oni. Alebo sú v príspevku aj iné značky, ale len jeden smeruje na web klienta. Z pohľadu SEO je však najvhodnejšie, ak v príspevku nefiguruje len 1 link, ale obsahuje aj iné konkurenčné odkazy.

1.2 Look book (fashion influencerky)

Pri fashionistkách sa najlepšie odprezentuje oblečenie, obuv, doplnky cez takzvaný formát look book. Je veľmi obľúbený a žiadaný u čitateľov. Zmienka o produkte je spravidla pod fotografiou, alebo na konci blogového príspevku. Prípadne aj v texte, ktorí popisuje, ako je outfit vyskladaný.

Tu by som mohla dať za príklad neskutočné množstvo blogových príspevkov. Dávam do pozornosti preto skôr fashion blogy (niektoré naše členky), kde takéto look booky nájdete:

1.3 Koláže (lifestyle blogy)

Nepoznám osobu, ktorá by nemilovala koláže blogeriek – také, ktoré sú vyskladané s nápadom a neraz aj vtipom. Majsterkou koláží je podľa mňa Fresshion. Koláže môžu byť vyskladané z rôznych značiek a z rôznych oblastí. A súčasťou takýchto koláží môže byť aj produkt, ktorý chce klient zviditeľniť.

1.4 Product placement (food blogy)

Recept môže byť doplnený o konkrétny produkt, ktorý bol v ňom použitý a pri záverečnom stylingu jedla zakomponovaný do deja. Zároveň môže byť názov produktu exaktne pomenovaní v zozname surovín a prelinkovaný, aby si ho čitateľ vedel ľahko vyhľadať. Product placement môžu využiť značky pri launchovaní novej značky, uvedení nových produktov, redizajne obalov alebo pre zvýšenie povedomia o produkte, ktorý už na trhu je etablovaný.

 


Mohlo by Vás tiež zaujímať: Aké typy influencerov existujú?


1.5 Reportáž

Napísať dobrú reportáž, ktorá udrží čitateľ až dokonca dá zabrať. Dôležitá je sexy téma, ktorá rezonuje v spoločnosti, je aktuálna a čitateľ už po prečítaní názvu odloží všetko bokom, dá si pauzu a na pár minút sa začíta. Aj v tomto formáte je veľký priestor na predstavenie produktov a služieb . Vďaka tomuto formátu bude čitateľ inšpirovaný k tomu, aby službu či produkt vyskúšal osobne, objasní mu fungovanie, nadchne ho, dodá množstvo tipov. K tomu by mala dobrá reportáž určite smerovať.

1.6 Súťaže v réžii influencerov

Na mnohých blogoch nájdete súťaže. Veru, Slováci sú súťaživí a keď som koordinovala ako PR manažérka SK+CZ kampane značiek, tak sa ukázalo, že Slováci sú dokonca súťaživejší ako naši českí susedia. Budete prekvapení, ale na každý produkt a službu sa dá vymyslieť súťaž J

Takéto súťaže môžu byť len pre 1 značku, alebo môže ísť o obľúbené give away formáty, kde je produktov viac. Niektoré influencerky dokonca majú aj podstránku venovanú súťažiam. Na blogoch sú však celkovo súťaže ojedinele. Lepšie sa propagujú cez sociálne médiá. Tam je interakcia a reach vyšší. Tam ich nájdete najčastejšie.

… Už o týždeň 2. časť NA FACEBOOKU…

-Jana

jana.malaga@contentagency.sk

Jana Malaga

Janka už pred rokmi založila prestížnu súťaž BLOGER ROKA, v ktorej boli rok čo rok oceňovaní tí najpopulárnejší a najtalentovanejší slovenskí blogeri. S prerodom blogerov na influencerov sa začala viac venovať práve influencer marketingu. Je jedným z najväčších slovenských expertov na influencer marketing, no jej doménou je aj ten obsahový. Svoje znalosti z content aj influencer marketingu zúročuje v Contedy – agentúre, ktorú hrdo a úspešne vedie od jej samotného začiatku. Keďže time manažment má v malíčku, keď sa nevenuje práci, teší sa zo spoločnosti svojich dvoch synov, pohára dobrého vína alebo poctivého jedla.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Prečítajte si aj...