Dopad globálnej pandémie koronavírusu pociťujeme v rôznych oblastiach a sférach, vrátane reklamného odvetvia. Zrušené eventy, znížené rozpočty a zoškrtané výdavky na reklamu sa dotkli aj influencer marketingu. Hoci sa o jeho význame nielen medzi „marketérmi“ vedú živé diskusie, influencer marketing je jednou z kľúčových súčastí digitálneho marketingu. V tomto článku sa pozrieme na to, aký vplyv naň mal COVID-19.
Vyhráva obsah zametaný na fitness, varenie a mentálne zdravie
Väčšina z nás ostala celé dni zavretá doma a oveľa viac času sme tak prirodzene začali tráviť aj na sociálnych sieťach. Podľa štúdie A&E sa dosah obsahu, ktorí influenceri na sociálnych sieťach tvoria počas pandémie drasticky zvýšil. Konkrétne na Instagrame majú príspevky tých istých tvorcov z júna 2020 o 67,7 % viac „páči sa mi to“ a o vyše 50 % viac komentárov ako ich príspevky z marca toho istého roka. Týka sa to najmä tých influencerov, ktorí svoj obsah dokázali prispôsobiť pandémii. Začali sa tak venovať témam ako fitness, varenie, mentálne zdravie, a podobne. U nich sa dosah príspevkov zvýšil niekedy až dvojnásobne!
Napríklad obsah takých fitness influencerov počas pandémie videlo až o 110 % väčšie publikum ako pred pandémiou. Za ním nasleduje varenie (pamätáte si ešte na kváskovanie?), podpora mentálneho zdravia (meditáčné kanály, psychoterapia a coaching. Mnoho terapeutov či coachov využíva sociálne siete okrem osvety aj na propagáciu svojich služieb), DIY a „hobbies“ influenceri, atď.
Prakticky, úsporne, autenticky
Veľa značiek sa na influencerov v čase COVID-19 začalo obracať aj preto, že im ponúkajú rýchlu, finančne nie príliš náročnú a na výrobu jednoduchú kreatívu. Influenceri predsa už pred pandémiou väčšinu svojho obsahu pripravovali aj fotili/nahrávali doma. To sa hodí práve vtedy, keď je obtiažne dostať sa k veľkej reklamnej produkcii.
Influenceri sú tiež schopní rýchlo sa prispôsobiť aktuálnym trendom, ktoré práve počas pandémie nabrali na popularite. Napríklad dokážu tvoriť skutočnejší a autentickejší obsah, s ktorým sa ich sledovatelia (a potenciálni zákazníci) stotožnia ľahšie, ako s dokonalými reklamami. Prostredníctvom ich kanálov tiež značky dokážu svoje produkty lepšie a presnejšie zacieliť na určitú skupinu zákazníkov, čo sa práve pri nižších výdavkoch smerovaných na reklamu rozhodne oplatí.
Čo ale s travel influencermi?
So všetkými zákazmi, reštrikciami a zavretými hranicami prišli takmer zo dňa na deň o zdroje svojich príjmov. Niektorí ešte mesiace zdieľali obsah vytvorený pred pandémiou, za čo si pár z nich zaslúžilo aj nepríjemnú kritiku.
Iní sa síce dokázali prispôsobiť a začali napr. cestovať po krajinách, ktoré turizmus povoľovali. Objavovali svoje rodné krajiny alebo cestovanie lietadlom zamenili za auto a vydali sa na epidemiologicky bezpečnejšie „road tripy“. Ich však závratný nárast videní a dosahu príspevkov a s ním súvisiace jemné zvýšenie honorárov prirodzene obišli.
Mnohé krajiny, medzi nimi napríklad Indonézia či Spojené arabské emiráty, sa ale v druhej polovici minulého roka s travel influencermi spojili, aby prostredníctvom nich propagovali turizmus. Tieto kampane však namiesto veľkého vplyvu na nárast návštevnosti skôr vyvolali vlnu škandálov a negatívnych reakcií. Z Bali napríklad v januári 2021 vykázali skupinku influencerov, ktorá ignorovala platné nariadenia.
Z týchto trendov by vraj influencer marketing mohol čerpať aj dlhodobo. Samotný fakt, že sa väčšina influencerov dokáže svojou komunikáciou prispôsobiť aktuálnym okolonostiam, a že ich dosah a publikum neustále rastú, hrá v efektivite digitálneho marketingu veľkú úlohu. Predstavuje tiež veľa potenciálnych príležitostí.