Dobrá obsahová stratégia je zameraná na vytváranie a šírenie hodnotného obsahu, ktorý priláka, udrží a osloví k želanej akcii jasne definovanú cieľovú skupinu, vďaka ktorej viete, pre koho tvoríte obsah. Ale ak ho neprispôsobíte jej požiadavkám, darmo budete plakať nad rozliatym mliekom.
NÁVOD, ako urobiť obsahovú stratégiu
Na začiatku každej kampane nezabudnite na 3 dôležité kroky, ktoré musí vaša content strategy obsahovať.
1. Analyzujte a plánujte
Zistite, komu chcete doručiť obsah, kedy a kde ich nájdete, ako ich najlepšie oslovíte, čím ich oslovíte a ako ich presvedčíte k akcii. To bez poriadnej analýzy cieľovej skupiny nepôjde, preto tento bod nepodceňujte a pravdivo si odpovedzte na všetky otázky.
2. Držte sa plánu stratégie
Všetko, čo implementujete do praxe, robte podľa toho, ako ste si to naplánovali. Menšie nedostatky zvládnete riešiť aj za behu, no držte sa podstaty svojho plánu.
3. Vyhodnocujte pravidelne
Priebežne si robte vyhodnotenia čiastkových etáp kampane. Po jej ukončení zvážte, či ste dosiahli stanovený cieľ, ak nie, tak kedy nastal zvrat, zanalyzujte, kde nastala chyba, čo mohlo zaistiť váš neúspech a čo nabudúce vynecháte. Na druhej strane vyzdvihnite všetky prínosy a dosiahnuté ciele a všetko, čo sa vám podarilo, oceňte. Po takomto zhodnotení si môžete efektívnejšie naplánovať budúce obsahové kampane.
Vďaka správne nastavenej obsahovej stratégii vytvoríte zmysluplný, súdržný a pútavý obsah, ktorý k vám pritiahne cieľovú skupinu. No je tu jedno malé ale. Keďže ide doba neustále dopredu, nezabudnite využívať rozličné nové nástroje – nové médiá, ktoré budú pre vás a vašu cieľovú skupinu najvhodnejšie. Skúsili ste niekedy blogovať, vlogovať alebo nahrávať podcast? Poznáte ASMR?
Píšte BLOG a ukážte, že ste odborníkom na problematiku
Hoci sa zdá, že písanie blogu je jednoduché, nepodceňujte to. Dnes majú vaši sledovatelia možnosť rozhodnúť sa, či si informáciu radšej prečítajú alebo vypočujú. Ponúkajte im v textoch pridanú hodnotu a ukážte, že ste odborníkom na tému, o ktorej píšete. Samozrejme, nezabúdajte na správnu gramatiku, štylistiku a vizuálny edit, aby sa blog dobre čítal.
Existuje niekoľko druhov blogov, ktorými dnes môžete sledovateľov osloviť:
- firemné blogy,
- osobné blogy,
- záujmové blogy,
- mikroblogy.
Jana Malaga: ,,Inšpiráciu na tvorbu vlastného blogu hľadajte na internete, na zahraničných portáloch, po zapojení sedliackeho rozumu či u nás na blogu. Všade na internete sú rady, ako písať zaujímavo a pútavo. Zamerajte sa predovšetkým na to, aký obsah vyhľadáva vaša cieľovka a aké trendy by ju mohli osloviť.“
PREČO blogovať? Týchto 5 bodov vám napovie
- Založiť blog je jednoduché – nemusíte byť programátorom, aby ste si vedeli založiť vlastný blog. Môžete využiť priestor u iných domén, ktoré sú vytvorené špeciálne pre blogerov alebo sa môžete trochu bližšie spoznať s Wordpressom, ktorý je stále na vzostupe.
- Všetko je merateľné – v kampaniach je nesmierne dôležité stanoviť si kľúčové ukazovatele výkonnosti (ďalej len KPI). KPI sú praktické ukazovatele, ktoré určujú výkonnosti kampane a naplnenie vami daných cieľov. Vďaka štatistikám blogu viete zistiť, o aký obsah sa zaujímajú vaši návštevníci, čo ich baví a zároveň nudí, z akého zariadenia váš blog navštevujú, kde sa nachádzajú, odkiaľ prišli a kam sa preklikli.
- Obojsmerná komunikácia je super – podporujte diskusie o publikovanej problematike, dovoľte čitateľom komentovať pridaný obsah, pýtajte sa ich na názory a prispôsobte tak dopytu svoj budúci obsah. Práve obojstranná komunikácia dopomôže k odlíšeniu sa na trhu a k lepšiemu vymedzeniu sa.
- Podporujete firemnú identitu – výhoda, ktorú využívajú najmä firemné blogy. Vďaka firemnej identite sa odlíšite od konkurencie a budete lepšie zapamätateľný.
- Staňte sa lídrom na trhu – dnešní internetoví užívatelia radi navštevujú lídrov na trhu v konkrétnych špecifických oblastiach. Prečo by ste sa ním nemohli stať aj vy?
Rada pri vlogovaní. Odhaľte vo vlogoch trochu SVOJHO SÚKROMIA
Video obsah je trendom posledných rokov. Sledovateľov baví a zaujíma, ak im poodhalíte trochu súkromia, pretože kto by nebol zvedavý, čo robí celý deň tá a tá z Hornej Dolnej?
Videá majú veľkú výhodu, pretože v nich viete recyklovať obsah z blogových článkov, pričom nimi môžete osloviť nové segmenty. Taktiež môžete ponúkať obsah, ktorý je v textovej forme zložité napísať (napríklad video recept či unboxing).
Nič vám nebráni experimentovať s novinkami, pričom na natočenie vlogu postačí zo začiatku aj smartfón. Keď máte čo ponúknuť, nepotrebujete nadupané štúdio, pretože váš obsah prevládne nad formou.
AKO ZAČAŤ vlogovať?
- Zadefinujte si svoj štýl vlogov – práve vaša jedinečnosť vás odlíši od konkurencie a so sledovateľmi si vytvoríte vzťah založený na dôvere a sympatiách.
- Zvoľte si platformu – ešte pred natáčaním vlogov sa rozhodnite, kam budete pridávať svoje videá. YouTube, IG TV alebo Facebook? Kombinácia viacerých platforiem je najlepšia možnosť.
- Kauza: Čo s prvým videom? – hovoriť na kameru môže byť v začiatkoch ťažké. Preto si to párkrát nacvičte a prvé video odkladajte, až kým si ním nebudete na 100% istý. Pozorujte, aké chyby robíte, prípadne ich ukážte najbližším a pýtajte si od nich spätnú väzbu. Nebojte sa kritiky, pretože tá vás posúva ďalej.
- Osnova musí byť – aj keď si myslíte, že vo vlogu poviete a urobíte všetko tak, ako ste si to naplánovali, verte, že na polovicu vecí zabudnete. Preto si spíšte osnovu a jednoduché poznámky so všetkým, čo chcete vo videu spomenúť.
- Smartfón nevadí – ak nemáte financie, nepotrebujete si hneď kupovať najvýkonnejšiu techniku. Pokojne vám stačí aj kvalitnejší smartfón. Nezabudnite však na osvetlenie a zvuk.
- Pozor na strih – netočte celý vlog na jeden záber. Čím hravejšie video bude, tým viac zaujme sledovateľov. Dynamika oživí celý vlog a stane sa atraktívnejším.
- Nezabudnite na sledovateľov – tak ako sú blogy obojstranné a sú super na komunikáciu s čitateľmi, tak isto je dôležité sledovateľov zapájať aj do vlogov. Pýtajte sa, skúmajte, inovujte alebo do nich zapájajte iných ľudí.
- Dĺžka vlogu – koľko minút má mať správny vlog? To sa dá ťažko jednoznačne zadefinovať, preto testujte rozličné dĺžky na záujme sledovateľov a hlavne sledujte štatistiky, pretože tie vám veľa povedia.
- Šírte obsah čo najďalej – natočenie a publikovanie vlogu nestačí. Ak vás nenájde cieľová skupina, je to zbytočné. Myslite na správne napísaný popisok (s prihliadnutím na SEO) a jeho ďalšie šírenie.
Bojíte sa kamery? Nahrávajte PODCASTY!
Ak sa nechcete zameriavať na blogové články a vlogy nie sú pre vás to pravé, skúste nahrať podcast. Podcast môže nahrať skoro každý, ale ak sa chcete do toho naplno pustiť, nezabudnite na 4 základné kroky:
- A zase ten obsah
- Pred publikovaním prvého podcastu si zvážte, aké témy budete riešiť, ako dlho budú trvať a či ich budete nahrávať sami, alebo s niekým. Dôležité je určiť si pravidelnosť nahrávania a publikovania, aby ste si udržali stále publikum.
- Špičková technika à la smartfón
- Podcast sa v dnešnej dobe dá nahrať aj na kvalitný smartfón, nepodceňujte však výber miestnosti a správneho mikrofónu (vyhnite sa rušným elementom a ozvene).
- Úprava
- Veľmi dobrým programom na úpravu podcastov je napríklad Audacity, v ktorom môžete podcasty nielen nahrávať, ale aj upravovať a strihať. Zosynchronizujte stopy, odstráňte šum, vystrihnite hluché miesta a brepty a upravte hlasitosť do jednej hladiny. V neposlednom rade si nezabudnite vybrať formát, do ktorého exportujete nahrávku. Zo skúseností vieme odporučiť MP3 s 128kb dátovým tokom (dátový tok zvoľte vyšší, ak máte v podcaste aj zvučku).
- Publikácia podcastu
- Nato, aby sa vaše slová dostali k cieľovej skupine, si musíte zvoliť správnu platformu a distribučnú stratégiu. To, kam nahrávku vložíte, by ste mali vedieť už pri prvom kroku. Podcasty môžete ukladať na svoj vlastný web alebo blog, prípadne môžete využiť platformu tretej strany – napríklad SoundCloud, SoundTier alebo iTunes.
Mohlo by vás tiež zaujímať: Ako svoj obsah dostať medzi ľudí?
Nemusíte si vybrať len jeden z uvedených typov, pokojne zvoľte mix blogových článkov, vlogov a podcastov, ktorým zaručene nič nepokazíte. Výhodou je recyklácia obsahu a možnosť neustáleho inovovania vašej obsahovej stratégie. Nebojte sa experimentovať. Práve objavovanie nových trendov vás posúva vpred a keďže je obsahový marketing sexy a žiadaný, bola by škoda nevyužiť jeho potenciál.
Srdečne vás pozývame na ďalší zo série talkov Content marketing od A po zet, ktorý realizujeme raz do mesiaca vo Websupporte.
Cover foto: Na fotke je hosť Richard Čermák a moderátorka talku Jana Malaga, fotka vznikla 14. mája vo Websupporte, po talku, ktorý sa koná raz mesačne v rámci konceptu Content marketing od A po zet. Vždy s iným hosťom, vždy na inú tému, ktorý prináša novinky zo sveta obsahového marketingu.