Storytelling v obsahovej stratégii

storytelling v marketingu

Storytelling je považovaný za najchytľavejšiu formu prezentácie produktu, služby alebo značky. Ľudia si zapamätajú lepšie pútavý dej než históriu podniku alebo benefity produktu. Ovládnutie tohto umenia je skvelým krokom k vytvoreniu originálnej prezentácie a zvýšeniu povedomia.

Obsahový marketing sa presunul do online sveta, kde ponúka storytellingu adaptáciu do vizuálnej podoby. S množstvom vizuálnych formátov dostáva surový text možnosť ukázať sa v zaujímavej grafickej podobe, čo sa dá výborne využiť v online marketingovej stratégii.

Poznáte tie sfilmované príbehy, ktoré vás tak pohltia až sa od nich neviete odtrhnúť a zanechajú vo vás emóciu aj po pozretí? 

Tak presne rovnakú emóciu by mal vyvolať aj váš vizuálny príbeh pri obsahovom marketingu.

1. Štart – Zachyťte pozornosť a povedzte príbeh bez slov

Každá značka nesie svoj vlastný príbeh – od vzniku, cez založenie až po víziu, ktorú chce odovzdať. Na sociálnych sieťach bojujete o každú milisekundu pozornosti scrollujúcich užívateľov. Jej zachytenie je však len prvým krokom k úspechu, pozornosť je treba aj udržať. Vieme si to predstaviť ako dobrý štart na maratóne, avšak ešte nás čaká dlhá cesta.

Sociálne siete ponúkajú širokú škálu formátov. Pri správnej dávke kreativity vedia byť aj statické fotky dobrým formátom pre storytelling. Napríklad grafy alebo fotky so skrytým odkazom.

Pre vizuálny storytelling sú ideálnymi kandidátmi videoreklama na Youtube, Youtube Shorts, TikTok videá či reels na Instagram. Formát carousel umožnuje novú dimenziu vizuálneho storytellingu použitím sledu statických fotiek.

Scrollytelling je webová verzia storytellingu. Ide o typ webdizajnu, kde sa užívateľovi popri scrollovaní stránkou objavujú dynamické prvky a animácie. Scrollovaním sa teda dostáva ku informáciam príbehom. Interaktívne prvky zvýšia čas strávený na stránke. 

2. Beh – visual storytelling v marketingovej stratégii

Zahrnutie storytellingu do marketingovej stratégie je bod, kedy nasadzujeme tempo pre maratón. Výrok „Nie je dôležité vyhrať, ale zúčastniť sa.“ premeníme na „Dôležité je, aby si nás ľudia nielen všimli, ale aj zapamätali.“.

Ľudský mozog spracuje vizuálny obsah oveľa rýchlejšie ako textový. Zaujímavý sled obrázkov či video pritiahne viac pozornosti ako len surový text. Obzvlášť na sociálnych sieťach, kde sa v popredí stále drží short-form content.

Vizuálny storytelling sa dá v obsahovom marketingu využiť aj pri malom rozpočte. 

Ak sa vám to podarí, stále nemáte vyhraté, čitateľa alebo potenciálneho zákazníka je treba si udržať, a tu prichádza príbehová časť.

3. Cieľ – Dôležité veci pri storytellingu alebo čo chceme dosiahnuť

Každý dobrý príbeh spĺňa základné prvky: rytmus, gradácia napätia, hlavná myšlienka a dobre napísané postavy. Od týchto prvkov sa odrazíme aj pri tvorbe marketingového storytellingu.

1. Zadefinujte si poslanie

V dobrom marketingovom príbehu musí byť pointa jasne pochopiteľná. Príbeh nemá byť náročný a nemalo by dôjsť k otázke „Čo tým chcel básnik povedať?“. Naopak, mal by byť jednoduchý a vzbudiť emóciu. Posolstvo by sa zároveň malo týkať jednej z vízií vášho brandu. 

2. Použite ľudskosť

Odovzdajte pointu hovorovo, nenútene. Pri vizuálnom storytellingu lepšie fungujú reálni ľudia ako animácie alebo karikatúry. S reálnymi ľuďmi sa sledujúci vedia ľahšie stotožniť. Obzvlášť pokiaľ si vyberiete formát videa, ľudské tváre a hlasy vedia urobiť veľký rozdiel.

3. Využite štruktúru pre rozprávača

Štandardná kompozícia príbehu sa skladá z častí: úvod, jadro a záver. Každá časť by mala byť na niečo zameraná a súvisle medzi sebou prechádzať až k hlavnej pointe.

Ako na príbeh?

Kľúčom ku dobrému príbehu je okrem kreativity aj poznanie cieľovej skupiny. Spôsobu ako postupovať pri vymýšľaní kreatívneho konceptu sme sa venovali v tomto článku. Samotný príbeh by mal ale korešpondovať so záujmami cieľového publika, ako aj s cieľmi kampane či obsahovej stratégie.

Storytelling sa používa najčastejšie pri kampaniach s cieľom zvýšiť povedomie o značke, pritiahnuť si nových zákazníkov a ponechať si aktuálnych. Takýto cieľ sa nazýva aj „brand awareness“. 

Vhodné využitie nachádza aj pri promovaní viacerých produktov, kde každý má inú cieľovú skupinu.

1. Úvod – definovanie problému

Cieľová skupina čelí určitým problémom. Takéto body sa nazývajú aj „pain points“. Sú to presne tie problémy, ktoré zákazníkom vyrieši váš produkt alebo služba. Predávate kávu? Dokážete vyriešiť rannú únavu a dodanie energie do dňa. A to je problém, ktorý bude riešiť aj hlavná postava.

2. Zápletka – tam, kde situácia eskaluje

Tu nastáva ten správny „plot twist“, teda zvrat deja. Problém, ktorý skupina rieši vyvrcholil a prichádza čas zvratu, kedy nastupuje váš produkt alebo služba.

3. Záver – vyriešenie problému

Čas na pointu. Pri brand awareness to bude vízia vašej značky. Rozuzliť zápletku môže priamo aj váš produkt alebo služba, ktorý budete propagovať. Zároveň prichádza call to action, teda výzva na akciu.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Samuel Procházka® (@graciosooo)

3 príklady pre inšpiráciu

Reels

Vizuálny storytelling v obľúbenom formáte reels môžeme každodenne vidieť pri koncepte „behind the scenes“ alebo „day in my life“.

Youtube

Aj platforma Youtube ponúka možnosť vytvoriť krátke série príbehov pre vaše produkty, kde každý môže niesť iné posolstvo, no ich zložením odkazujú na víziu značky.

Influencer marketing

Influencer marketing ponúka taktiež priestor pre propagáciu pomocou vizuálneho prerozprávania. Napríklad zaujímavé sketche či vtipné videá s reklamou. Pohltí vás príbeh, nie samotná propagácia. Presne takéto kampane vymýšľame aj u nás v Contedy. 

Storytelling je jednou z obľúbených foriem reklamy, pretože pôsobí nenútene, zaujímavo a najmä zapamätateľne. Pridanie vizuálnych prvkov efekt ešte umocní, preto si naň spomeňte pri tvorbe ďalšej marketingovej stratégie.

Lucia Tonhajzerová

Lucia vždy rada vymýšľala nové nápady a vo veciach spájala súvislosti. Pri hľadaní spojenia medzi kreatívnym a analytickým svetom ju osud priviedol k marketingu, kde dostala možnosť spojiť oba svety dohromady. Keď práve nesedí za počítačom, tak pravdepodobne cvičí, číta alebo snowboarduje. Obľubuje stolové hry v dobrom kolektíve ľudí alebo zaujímavé rozhovory o všeličom možnom.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Prečítajte si aj...