Ako ochrániť vašu značku pred hoaxami?

Ako sa ochrániť pred hoaxami?

S hoaxami sa už na sociálnych sieťach stretávame častejšie ako s oznámeniami o zásnubách. Práve pandémia koronavírusu sa stala živnou pôdou pre rôzne hoaxy, konšpirácie a dezinformácie. Ak ste si aj vy troška naivne mysleli, že s ubúdajúcimi prípadmi covidu ubudne aj hoaxov, mýlili ste sa. Vojna na Ukrajine otvorila dvere ďalším a na sociálnych sieťach im dnes ľudia opäť vo veľkom čelia.

Hoaxy môžu uškodiť nielen jednotlivcom, ale aj značkám a ich reputácii. Ako ochrániť meno vašej značky v online, ktorý je ich plný?

 

Čo je to hoax

V prvom rade je dôležité vedieť, kto je váš „nepriateľ“. Čo to teda hoax vlastne je? Definícií je viacero. Peter Jančárik, ktorý je spoluzakladateľom projektu Konšpiratori.sk, opisuje hoax ako dokázateľnú a zámerne šírenú nepravdu, podvrh. „Hoax je niečo, čo ľudia vedome vytvorili. Autori hoaxu vedia, že to, čo tvrdia, nie je pravda. Prípadne môže ísť o tvrdenie, ktoré sa nedá nijako dokázať,“ vysvetlil v najnovšej epizóde podcastu Content Marketing od A po ZET.

Celý podcast si môžete vypočuť na Spotify alebo Soundcloud:

>>>Počúvať na Spotify<<<

>>>Počúvať na Soundcloud<<<

 

Ako odhaliť hoaxy? Dokáže to každý

Jančárik tvrdí, že nejde ani tak o to, že by sme hoaxy nevedeli odhaliť. Ide skôr o to, či ich vôbec chceme odhaliť.

„Naša myseľ oveľa ochotnejšie preberá informácie, ktoré vyhovujú nášmu videnu sveta, našim predsudkom. Ľudia nechodia na internet dozvedieť sa nové veci, ale potvrdiť si tie staré, – Peter Jančárik, spoluzakladateľ Konšpiratori.sk.

 

Prvý krok k úspešnému odhaleniu hoaxu je chcieť a druhý zdravo pochybovať o informáciách, ktoré prijímame a byť voči nim zdravo skeptický. Nie nevyhnutne paranoidný, úplne postačí overiť si pravosť informácií a nebyť len pasívnym konzumentom všetkého, čo sa píše na internete a na sociálnych sieťach.

 

Ako môžu hoaxy uškodiť značkám?

Samotný projekt Konšpiratori.sk vznikol s pôvodným zámerom chrániť značky a spoločnosti pred tým, aby inzerovali na stránkach šíriacich tzv. „sporný obsah – teda hoaxy, konšpirácie a dezinformácie. Prečo je to dôležité?

Kým sa dostaneme k tomu, že inzerovanie na dezinformačných stránkach vie poškodiť meno značky a jej reputáciu, dôležité je spomenúť aj druhé hľadisko, na ktoré sa z času na čas zabúda. Ak značka inzeruje na webe šíriacom hoaxy a dezinformácie, nepriamo tým fungovanie týchto webov aj financuje.

Ako sa uvádza aj na webe Konšpirátorov, obsahové siete, ako je aj Google Display Network, vyplácajú webom, ktoré využívajú ich reklamný systém, okolo 70 % z ceny inzercie, ktorú si cez tieto siete značka nakúpi. Takto sa vlastne značky, spoločnosti a firmy stávajú priamym finančným podporovateľom webov šíriacich dezinformácie.

Nielenže je tak značka následne spájaná s obsahom, ktorý jej môže uškodiť, ale tvorbu tohto obsahu aj finančne podporuje. A aby toho nebolo málo, svojou prítomnosťou na takýchto weboch dezinformácie a hoaxy do určitej miery aj legitimizuje.

„Ak vidíte logo veľkého mobilného operátora vedľa článku, ktorý promuje sódu bikarbónu ako zázračný liek na rakovinu, poviete si, že to je asi seriózny web. Pretože tam inzeruje známy mobilný operátor. Značky často nepríjemne zaskočilo, keď zistili, že sa na takýchto weboch nachádzajú,“ tvrdí Peter Jančárik.

 

Google Ads zatiaľ nevie odfiltrovať dezinfoweby

Aj vďaka iniciatívam, ako sú aj Konšpirátori, si však dnes značky vedia zistiť, ktoré weby pravidelne publikujú sporný obsah a neinzerovať na nich. Platforma, ako je napr. aj najpopulárnejšia Google Ads, sama ešte nevie vyhodnotiť, či web publikuje dezinformácie (a tento web následne zo svojej ponuky odfiltrovať, ako to už robí napr. pri pornostránkach).

Aj preto u Konšpirátorov vznikla nezávislá odborná komisia, ktorá slovenské weby posudzuje a vie vyhodnotiť, či ide o relevantný spravodajský web alebo ďalší dezinfoweb, s ktorým meno vašej značky spájať nechcete.

Kompletný zoznam webov so sporným obsahom nájdete na webe Konšpiratori.sk. Ak sa chcete dozvedieť ešte viac o tom, prečo nie je jedno, kde značka inzeruje a akú spoločenskú zodpovednosť majú v dezinformačnej vojne influenceri, vypočujte si epizódu podcastu Content Marketing od A po ZET s Petrom Jančárikom.

>>>Počúvať na Spotify<<<

>>>Počúvať na Soundcloud<<<

Lenka Miškolciová

Lenka vyštudovala žurnalistiku, pretože to bola jediná vysoká škola, na ktorej by sa mohla venovať písaniu. Tvorba rozličných textov je nielen jej prácou, ale aj najväčšou záľubou. Už roky sa špecializuje najmä na content marketing a je rada, ak má priestor, v ktorom by sa mohla rozpísať. Keď neťuká do klávesnice, môžete ju stretnúť na bicykli, v horách alebo v spoločnosti dobrého jedla.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Prečítajte si aj...