Chcete využiť v marketingovej kampani podcasty? Urobte to čím skôr!

Slováci patria v počúvaní podcastov medzi nadpriemer v porovnaní s okolitými krajinami. Podľa  prieskumovej agentúry 2muse počúva podcasty každý týždeň približne 600-tisíc Slovákov a občasne takmer 35 % online populácie, čo je viac ako 1 milión ľudí.

Čo je to podcast?

Ešte niekoľko rokov dozadu sa hovorilo o zvuku ako o ohrozenom médiu, ale dnes zažíva svoju renesanciu aj vďaka podcastom. Podcasty sú audio záznamy umiestnené v onlinovom priestore, ktoré si môže užívateľ ľahko vypočuť alebo stiahnuť do svojho digitálneho zariadenia. Ich nespornou výhodou je, že sa k nim môže vrátiť neskôr alebo opakovane. Často by sme ich mohli považovať za dôvernejšie. V tom sa líšia od obsahu v rádiu.

Význam podcastov?

Je veľa možností ako tento formát využiť. Tvorcovia dostávajú do popredia hovorené slovo a témy, ktoré by v bežných situáciách v mediálnom priestore nevyužili. Vďaka streamovacím službám si môžeme vybrať čo budeme počúvať, kedy a vďaka slúchadlám na ušiach tak môžeme urobiť kdekoľvek. Informácie vstrebávame rýchlo a jednoducho, pričom musíme vyvinúť minimum námahy. Môžeme tak pri počúvaní upratovať, variť, makať na svojej kondičke v posilňovni alebo len tak nič nerobiť. Niektorí pri podcastoch zaspávajú.

Ako robiť podcasty?

Profil alebo stránka tvorcov audio obsahu nazývame reláciou. V rámci relácie streamujeme obsah v podobe epizód. Epizódy môžu byť publikované nepravidelne alebo ideálne pravidelne.

Ak uvažujete nad tvorbou podcastov,
premyslite si, či máte o čom rozprávať aspoň na 5 častí.
Ak áno, pusťte sa do toho.

 

Stačí vám jednoduché štúdio, ktoré si môžete zriadiť aj v pohodlí domova. Vezmite do rúk mikrofón, nahrávku zostrihajte následne v programe (napríklad Audiacity) a výsledný podcast zverejnite na streamovacej službe. Tvorba podcastov je jednoduchšia najmä pre tých, ktorí majú zábrany natáčania videí a ukazovania sa pred kamerou. Tu postačuje rozprávať.

Kde sa oplatí podcast zverejniť?

Pokiaľ uverejňujete podcasty iba na jednej streamovacej platforme, je náročnejšie vybudovať si užívateľskú základňu. Jednoduchšia a tiež praktickejšia cesta je využívať viac platforiem. Aspoň na začiatku.
Napríklad podcasty týždenníka Týždeň sa nachádza až na 15 platformách. Podcasty SME sú dostupné na 9 platformách plus cez RSS či Google Home. Podcasty Aktuality.sk si pre svoje relácie zvolili 3 služby.
Ak máte už teraz silnú základňu zákazníkov a sledovateľov, je iba na vašom uvážení, ktoré platformy si vyberiete a koľko ich bude.


Prečítajte si tiež:

TVORTE NATÍVNY OBSAH A VAŠI ČITATELIA VÁS BUDÚ MILOVAŤ


Aké stremovacie aplikácie si môžete zvoliť?

iTunes

Spoločnosť Apple bola jednou z prvých, ktorá podcast prebrala ako bežný audio formát pre zákazníkov. Do zariadení pridala v roku 2005 prehrávač iTunes 4.9. Predtým bolo komplikovanejšie si niečo vypočuť a predchádzalo tomu viacero krokov.
Pocasty sú prehľadné na nahrávanie či počúvanie obsahu. Ak užívateľ klikne na vašu reláciu, vždy sa mu nová epizóda stiahne do mobilného zariadenia. Nachádza sa tu veľa slovenských alebo českých relácií. Nevýhodou je slabšie grafické spracovanie. To, že je aplikácia zadarmo, by mala byť však silná motivácia, aby si na ňu tvorca alebo poslucháč zvykol.

Spotify

Aplikácia Spotify je obľúbená najmä u užívateľov, ktorí vyhľadávajú počúvanie hudby, ale je možné tu pridávať aj podcasty. Je dostupná pre systémy iOs a Android. Výhodou je, že aplikácia sama užívateľom ponúkne slovenské podcasty, preto sa k vašej relácií jednoduchšie dostanú. Aplikácia je zadarmo, ale s obmedzenými možnosťami. Pre začiatočníka je prehľadná. Užívatelia si môžu epizódy stiahnuť a počúvať offline.

SoundCloud

Soundcloud je bezplatná aplikácia pre milovníkov hudby a podcastov. Ak plánujete nahrávať viac obsahu, po čase odporúčame aktivovať si platenú PRO verziu, kde veľkosť vášho úložiska bude neobmedzená. Výhodou aplikácie je priama interakcia medzi užívateľom a tvorcom obsahu vďaka odberu, komentárom a srdiečkami, ktoré sú k dispozícii pri počúvaní epizódy.

Podcast je efektívny marketingový nástroj, pokiaľ chcete zaujať užívateľa jednoduchou formou a zaujímavým obsahom.
Nezabudnite hlavne na pravidelnosť a priemernú minutáž epizódy, aby ste si vytvorili vzťahy s aktuálnou cieľovou skupinou. Pokiaľ neviete čo funguje, pozrite, ako to robí konkurencia a experimentujte. Pozrite sa na najúspešnejšie relácie na Slovensku a začnite. Výhodou, ktorú ocenia značky i influenceri, je využitie nenásilného product placementu. Nezabudnite však, že obsah je kráľ. Užívateľom musíte predovšetkým ponúknuť informácie a zábavu.

 


PODCAST o podcastoch nájdete na:

»Spotify«

»iTunes«

»SoundCloud«


Jana Malaga

Janka už pred rokmi založila prestížnu súťaž BLOGER ROKA, v ktorej boli rok čo rok oceňovaní tí najpopulárnejší a najtalentovanejší slovenskí blogeri. S prerodom blogerov na influencerov sa začala viac venovať práve influencer marketingu. Je jedným z najväčších slovenských expertov na influencer marketing, no jej doménou je aj ten obsahový. Svoje znalosti z content aj influencer marketingu zúročuje v Contedy – agentúre, ktorú hrdo a úspešne vedie od jej samotného začiatku. Keďže time manažment má v malíčku, keď sa nevenuje práci, teší sa zo spoločnosti svojich dvoch synov, pohára dobrého vína alebo poctivého jedla.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Prečítajte si aj...