Ako zefektívniť kreatívny proces?

Kreatívny proces je systematické hľadanie nových spôsobov riešenia problémov, ktoré kombinuje logické myslenie s kreativitou, aby objavil nové perspektívy a inovatívne riešenia. Je súčasťou nielen umenia alebo dizajnu, ale každej disciplíny a oblasti, kde je potrebné inovatívne myslenie a originálne prístupy.

Uplatniť ho môžete ako jednotlivec, kde podporuje osobný rast, rozvoj schopností a zručností, a otvára dvere k novým a nekonvenčným riešeniam. Avšak, kreatívny proces slúži rovnako ako skvelý nástroj aj pre väčšie skupiny ľudí. V tímovom prostredí pomáha spájať rôzne talenty, schopnosti a perspektívy, čím vytvára dynamický priestor pre brainstorming a kolaboratívne myslenie. Vďaka tomu môžu tímy rýchlo identifikovať a riešiť problémy, prekonať prekážky a inovovať.

5 krokov kreatívneho procesu

1. PRÍPRAVA

V prvej fáze si zozbierate čo najviac dát k danej problematike. Zistíte si čo najviac informácií a rôznych pohľadov na danú vec. Nezabudnite, že čím viac zdrojov použijete, tým budú zozbierané informácie detailnejšie a vaša analýza presnejšia a komplexnejšia.

Preverené údaje z viacerých zdrojov zvyšujú dôveryhodnosť a kvalitu výstupu a poskytujú komplexný pohľad na skúmanú problematiku.

2. BRAINSTORMING

V druhej fáze, a pre mnohých ľudí tej najzábavnejšej, upustíte uzdu svojej fantázii a chrlíte čo najväčší počet nápadov. Žiadna myšlienka v tejto chvíli nie je nesprávna. Žiadny nápad nedržte len vo svojej hlave. Spíšte si všetko na papier, do počítača, alebo si napríklad nakreslite obrázok. Dôležité je, aby ste sa v tejto chvíli nelimitovali žiadnymi reštrikciami.

Pokiaľ už teraz vyradíte nápady, na ktoré si myslíte, že nebudú peniaze, alebo by neboli pochopené, neboli by na ne priestory atď. možno sa pripravíte o tie najzaujímavejšie, najkreatívnejšie a najúspešnejšie koncepty.

Ako na brainstorming?

Brainwriting

Prvá metóda sa nazýva brainwriting“. V skupinke ľudí si rozdajte papiere. Vašou prvou úlohou bude si na svoj papierik napísať 3 počiatočné nápady čo sa vám vynoria v mysli. Nápady nijak ďalej nerozvíjajte a pošlite papierik ďalšej osobe. K vám sa v tejto chvíli dostal papierik s 3 nápadmi niekoho iného, vaša úloha je nápady ľahko rozvinúť a papierik následne poslať ďalej. Jedno kolo by malo trvať ideálne iba 5 minút. Zamedzíte tak zbytočnému premýšľaniu nad detailami. Po pomerne krátkom čase budete mať na papierikoch spísané množstvo nápadov, z ktorých môžete vydefinovať hŕstku tých najlepších. Táto metóda je vhodná aj pre introvertnejšie skupiny ľudí, vďaka písanej forme vyjadrovania.

„Áno a potom…“

Ďalšia technika sa nazýva „Áno a potom…“ Túto metódu používajú často herci v improvizovanom divadle. Niekto vysloví prvú myšlienku, na ktorú ďalší človek reaguje so začínajúcimi slovami „Áno a potom…“ Z každej, aj tej najjednoduchšej myšlienky, sa dá poskladať veľmi zaujímavý príbeh.

6 mysliacich hláv

Posledná metóda, ktorú si predstavíme, je z týchto všetkých najkomplexnejšia, zároveň však nesmierne obohacujúca pre nápady. Nazveme ju „6 mysliacich hláv“. Každá hlava predstavuje inú povahu človeka a odlišný prístup ku nápadom. Na uľahčenie môžeme použiť napríklad farebné papieriky.

Biely papierik bude značiť človeka čo myslí analyticky. Bude sa nad problematikou zamýšľať cez čísla, grafy a fakty.

Červený papierik bude na strane emocionálneho prístupu. Nechá sa unášať prúdom emócií, do tímu prinesie ako negatívne, tak aj pozitívne dojmy.

Čierny papierik je zarytý pesimista. Všetko spochybní, myslí logicky, bez emócií, všade hľadá negatíva a možné slabé stránky.

Žltý papierik je naopak bezstarostný optimista. Všetkému je otvorený. Na všetkom vidí niečo dobré. Každý nápad má svoje výhody.

Zelený papierik je tak trošku provokatér, ale v tom dobrom slova zmysle. Zelená predstavuje kreativitu, teda tento človek má za úlohu prinášať tie najšialenejšie nápady.

Posledný papierik je papierik modrý. Osoba s touto úlohou má tú vôbec najzložitejšiu úlohu, všetkých usmerňovať. Kedykoľvek by sa niekto odklonil od svojej úlohy, upozorní ho. Osoba s modrým papierikom má tiež právomoc dávať slovo jednotlivým farbám, či dokonca prehadzovať farebné papieriky medzi rôznymi osobami.

Táto technika umožňuje tímom efektívne identifikovať a eliminovať slabé miesta, maximalizovať silné stránky a v konečnom dôsledku prinášať riešenia, ktoré sú komplexné a inovatívne.

3. DEFINOVANIE

A teraz späť nohami na zem. Šialených nápadov bolo dosť, ale je potrebné z nich urobiť realizovateľné koncepty. Každý, aj ten najšialenejší nápad, možno urobiť. Možno budete musieť zmenšiť mierku, vybrať iné miesto, trochu sa pohrať s detailmi, porozmýšľať nad ľuďmi ktorých ste plánovali zahrnúť, ale dôležité je, že hlavná myšlienka môže zostať rovnaká.

4. ZHODNOTENIE

Vo fáze zhodnotenia je potrebné vybrať koncept, ktorý pôjde do konečnej fázy. Koncept, pri ktorom ste si najviac istí, že bude fungovať. Prejdite si pre a proti. Pýtajte sa na názory ľudí. Zvážte, či máte finančné prostriedky na realizáciu, či máte dostatok času, ktorý môžete investovať. Prezrite si každý malý detail, ktorý je potrebný. Skúste sa vžiť do cudzej kože a pozerať sa na riešenie aj očami niekoho iného. Mozog reaguje na rôzne podnety a situácie odlišne u rôznych ľudí.

5. IMPLEMENTÁCIA

Finálna fáza je presne ten čas, kedy implementujete všetko, na čo ste počas celého kreatívneho procesu prišli. Vypustíte svoje nápady do sveta.

Ideálny kreatívny proces?

Je dôležité spomenúť, že aj keď vyššie popísaný kreatívny proces má svoje konkrétne fázy, u každého môže vyzerať inak. Každému môže fungovať niečo iné. Napríklad máte radšej freestyle a systematickosť vám nič nehovorí. Skúste experimentovať a nájsť si to svoje, váš ideálny kreatívny proces.

Tereza Najmanová

Tereza je pôvodom češka, ktorá sa celý život pohybovala v prostredí umelcov. V určitej chvíli potrebovala zmenu a presťahovala sa do Dánska za štúdiom marketingu a manažmentu. Pri štúdiu pracovala na písaní svojej knižky, ktorú tiež úspešne dopísala a ilustrovala. Od umenia sa v skutočnosti nikdy veľmi nezdialila a v medzičase sa stále venovala grafike, foteniu, herectvu, alebo napríklad tetovaniu.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Prečítajte si aj...