Marketing je o kompromisoch a o tom, čo klient dokáže a chce pre značku urobiť. Ak je agentúra príliš ambiciózna, tvrdohlavá a náročná, v očiach klienta je neúspešná.
Sme si plne vedomí, že ak chceme pre našich klientov to najlepšie, základom je tvorba a distribúcia relevantného obsahu. Ako začať?
Prvým spôsobom, ako pomôcť budovať značku a zvyšovať návštevnosť stránok klienta, je použiť životaschopnú, dlhodobú stratégie obsahového marketingu. Bez toho to nejde.
Obsahový marketing pokrýva širokú škálu možností a príležitostí v online i offline. Spoločne s klientom musíme najprv nájsť všetky dostupné kompromisy a možnosti. Pretože keď je obsahová stratégia vytvorená len na základe postoja a odporúčaní agentúry, nie je použiteľná. Nefunguje. Inými slovami, potrebujete plán, ktorý je aplikovateľný v praxi a nie je len pekne napísaným dokumentom, ktorý mu odovzdáme v pdfku.
Čo má byť súčasťou obsahovej stratégie?
Nasleduje niekoľko typov obsahu, ktoré môžeme použiť pri marketingu spoločnosti klienta. Toto sú reprezentatívne príklady a určite nepokrývajú všetky formy online marketingu, ale v poslednej dobre sledujeme, že práve s týmito typmi obsahu mávajú klienti najčastejšie vnútorný „konflikt“.
- Audit sociálnych médií (eutanázia)
- Príspevky na blogu
- Články a videá s návodmi a radami
- SEO audit a redakčný kalendár
- Ebooky a newslettre
- Obsah predstavujúci spoločnosť a jej tváre
- Referencie od zákazníkov (viac sa dočítate v článku „Ako na online reputačný manažment“)
„Ak nemáte agentúru, ktorá by vám obsahovú stratégiu vytvorila, môžete si ju robiť aj sami. Takto by ste mali uvažovať…“ – Jana Malaga
Frekvencia a plánovanie obsahu
Nestačí si sadnúť a napísať obsah od stola a z hlavy. Zamyslite sa so zamestnancami, klientmi a dokonca aj so zákazníkmi, aby ste našli relevantné témy na diskusiu. Áno, diskusiu. Lebo obsah má prinášať zámienku na komunikáciu a interakciu.
Príďte so zoznamom asi 20 tém a napíšte pod nimi hlavné body, o ktorých by ste chceli hovoriť. Znovu zvážte akýkoľvek starý obsah, ktorý môžete použiť pre online obsah. Myslite na sezonalitu.
Pravdepodobne máte veľa staršieho materiálu. Pokúste sa naplánovať obsah na približne tri mesiace. Neplánujte príliš dopredu, pretože veci sa môžu meniť veľmi rýchlo. Na druhej stráne plán na mesiac dopredu nepostačuje.
Obsah musí byť pop a instantný
Užívatelia na vašej webovej stránke strávia zvyčajne minútu. Musíte preto vytvoriť obsah, ktorý je možné v danom čase skonzumovať. Rozdeľte články na krátke úseky. Videá je potrebné chápať ako televízne reklamy. Pridajte pre svojich návštevníkov niečo, čo si zapamätajú. Publikujte obsah, s ktorým sa ľudia dokážu stotožniť. Nie je na škodu hodiť na web aj nejaké vintage veci, ktoré sa občas týkajú vášho podnikania.
Prečo SEO pomôže optimalizovať obsah
Obsah, ktorý nikto nenájde je nanič. Vaša obsahová stratégia musí brať do úvahy správne kľúčové slová. Skúmajte relevantné kľúčové slová a použite ich v názvoch, titulkoch obrázkoch, perexoch a tele obsahu.
Akože pokoj. Nemusíte to zas preháňať, ale uistite sa, že ste použili na analýzu kľúčových slov dosť času. Na optimalizáciu obsahu vo vyhľadávačoch (SEO) už dnes existuje mnoho aj free šikovných nástrojov.
Dôležitý význam spätných odkazov v obsahovej stratégii
Spätné odkazy sú vynikajúcim spôsobom, ako prinútiť ľudí, aby si čekli váš web a všetok jeho obsah. Keď komentujete blogy, články a fóra, vždy nechajte link na svoj web, aby si vás ostatní okukli. Nehovoriac o tom, že aj Google bude váš web vyhodnocovať ako relevantný, keď naň bude v online dimenzii opakovane odkazované.
Všetko analyzujte a merajte
Ak nemeriate, ako dobre funguje váš obsah a vaša obsahová stratégia, nebudete vedieť, ako vykonať zmeny, aby bola ešte lepšia.
Mnoho značiek robí intuitívne veľa dobrých vecí, len o tom nevedia. Možno máte na blogu publikovaný článok, ktorí vám mesačne prináša 5.000 návštevníkov na web.
Možno ste urobili aj niektoré iné veci, ktoré sú mimoriadne úspešné. Mali by ste to vedieť a zopakovať. Naopak, niektoré aktivity, ktorým ste venovali veľa času a peňazí, nemuseli fungovať až tak dobre. Prestaňte ich robiť. Venujte pozornosť metrikám. Je to EKG vašej obsahovej stratégie.
Nebojte sa robiť zmeny, aj keď máte stratégiu
Ak ste urobili veci, ktoré nefungovali podľa plánu, nebojte sa ich prestať robiť a zmeniť smer. Nie všetko, čo vyskúšate, bude fungovať podľa plánu. Príležitostne musíte do svojej stratégie vsunúť novú taktiku. Neostýchajte sa tak urobiť.
Pokračujte v analyzovaní metrík svojich webových stránok a sociálnych sietí a podľa potreby upravujte veci.
Koľko stojí vytvorenie obsahovej stratégie?
Ak na tvorbu obsahovej stratégie nemáte čas. Obráťte sa na Janu Malaga, špecialistku na obsahový marketing a influencer marketing, ktorá obsahové stratégie pre značky vytvára a implementuje.
Ceny sa pohybujú v závislosti od mnohých faktorov. Ak by sme spriemerovali sumy doteraz zrealizovaných obsahových stratégií, dostaneme sa na sumu 490 – 1900 eur bez DPH.
Pričom niekedy postačujú pre menšie a začínajúce značky len konzultácie. Čo predstavuje sumu 90 eur na hodinu. Dané konzultácie môžu mať firmy či jednotlivci aj zadarmo cez NPC.