Možno prevádzkujete e-shop už niekoľko rokov alebo ste si ho len nedávno založili kvôli obmedzeniam predaja v kamenných obchodoch z dôvodu pandémie. Každopádne tu pre vás máme tipy, ako si získať a udržať nových zákazníkov, ako e-shop vylepšiť a čoho sa vyvarovať.
1. Prehľadná web stránka je alfa a omega
Na základe štúdie Microsoftu z roku 2015 je rozsah pozornosti človeka len 8 sekúnd. To je čas, za ktorý ste pravdepodobne prečítali tieto dve vety alebo si zaviažete šnúrky na jednej topánke. Na upútanie pozornosti potenciálneho zákazníka máte vymedzený a veľmi krátky čas. Obzvlášť v online priestore je ,,pútačov“ pozornosti neúrekom – všade na užívateľov vyskakujú reklamy, ponuky, notifikácie a iné.
Neprehľadná stránka môže preto zákazníkov od nákupu ľahko odradiť. Najmä v čase, keď vyhľadávajú produkt alebo službu naliehavo. Aby zákazníci z vášho e-shopu rýchlo ,,nevycúvali“, na vašej stránke by malo byť hneď viditeľné, čo presne ponúkate, aké spôsoby platby prijímate, aká je cena a lehota doručenia vašich produktov a ako vás môžu kontaktovať.
Aj svetoznáma značka Apple si v začiatkoch získala zákazníkov práve intuitívnym a ľahkým spôsobom ovládania svojich produktov.
2. ,,Dobrá práca sama sa chváli.“ ..alebo? Zbierajte recenzie.
Čo váš predaj zaručene posilní, sú práve pozitívne recenzie od zákazníkov, ktorí si váš tovar alebo službu už zakúpili. Rovnako, ako sa pri nákupoch neraz pridŕžame rady od blízkych (,,Ktorý je ten vysávač, ktorý si tak chválila, že má skvelú výdrž a je tak tichý, že si pri ňom uspala syna?“), keď vstúpia zákazníci na neznámu pôdu e-shopu, každé odporúčanie, ktoré uvidia, v nich môže vzbudiť dôveru a odbúrať ich prvotné obavy.
Ako však tieto cenné spätné väzby získať tak, aby ste ich mohli vystaviť na vašej stránke?
Motiváciou vašich zákazníkov! Oceňte ich za to, že venujú svoj čas napísaniu recenzie – ponúknite im okamžitú odmenu – napr. 5% zľavu na ďalší nákup vo vašom e-shope (čím ich zároveň povzbudíte, aby u vás nakúpili opäť), drobnosť, ktorá im bude doručená s objednávkou alebo možnosť byť zaradení do žrebovania o cenu. Šanca, že vám zákazníci zanechajú recenziu po takomto podnete, raketovo vystrelí.
3. Bez emócií to nepôjde – nebojte sa ich použiť
Niekoľko štúdií dokazuje, že až 90% našich rozhodnutí robíme na základe emócií. Emócie sú univerzálnym jazykom našej ľudskej podstaty.
,,Keď nakúpite v malom podniku, nepomôžete tým nejakému CEO kúpiť si tretí víkendový dom. Pomôžete tým malému dievčatku, aby mohlo chodiť na hodiny baletu, malému chlapcovi, aby mohol mať športový dres svojho tímu, matke a otcovi, aby dokázali uživiť svoju rodinu. Ďakujeme, že nakupujete lokálne.“
– znel nápis pred malým obchodom v USA, o ktorom sa chýr rozniesol do celého sveta.
Práve tento text povzbudil mnohých spotrebiteľov, aby pred nákupom zvážili či nakúpia vo veľkoobchode alebo v miestnom podniku.
Smelo povedzte svoj príbeh. Odovzdajte nadšenie, s ktorým ste svoj podnik zakladali. Povedzte zákazníkom, PREČO dané produkty / služby poskytujete. A ono môže byť práve dôvodom, pre ktorý sa u vás zákazníci rozhodnú nakúpiť. Pochváľte sa všetkým, čím sa váš e-shop líši od ostatných.
4. Z perspektívy zákazníkov vybudujete najlepší e-shop
Čím viac sa vžijete do role zákazníkov a pozriete na váš e-shop ich očami, tým lepšiu zákaznícku skúsenosť pre nich budete môcť vytvoriť. Zodpovedajte ich otázky ešte predtým, než ich položia. Vy poznáte svoje produkty alebo služby najlepšie – čo všetko by o nich mali vedieť?
Je tiež dôležité byť tam, kde sa nachádzajú vaši zákazníci. Predávate napr. štýlové tričká s modernou potlačou pre mladých? Oslovte ich na sociálnych sieťach, kde trávia najviac času. Cez platformy ako Instagram alebo Facebook už môžete aj predávať. Alebo si môžete vytvoriť profil, ktorý ich odkáže na váš e-shop. Mnoho mladých ľudí nakupuje v dnešnej dobe na mobilnom zariadení, svoju stránku preto môžete vopred prispôsobiť aj na prehliadanie v mobile.
5. Niet nad interaktívny nákupný košík
Zákazníci často opustia svoj nákupný košík ešte predtým, než svoj nákup definitívne dokončia. To je vaša chvíľa na to, aby ste ich oslovili. Upozorniť na nedokončený nákup môžete zákazníka notifikáciou priamo na webe alebo emailom, ktorý obdržia dodatočne. Veľkou motiváciou pre zákazníka dokončiť svoj nákup môže byť poskytnutá zľava. Chcete zvýšiť priemernú hodnotu nákupu vašich zákazníkov? Stanovte cenový limit, po ktorom získajú dopravu zdarma. Pripomeňte drobné položky, ktoré si ešte môžu do košíka priložiť.
6. Blog môže byť užitočnejší, než si myslíte
Možno sa pýtate, aký úžitok vám môže priniesť blog a či vôbec dokáže prispieť k zvýšeniu vašich tržieb. Odpoveď je rozhodne áno! Významne zväčší váš e-shop na radare zákazníkov – vďaka článkom vo vašom blogu si vás potencionálni zákazníci rýchlo nájdu, keď budú ,,googliť“ problematiku, s ktorou im vy viete pomôcť. Na blogu môžete zdieľať svoje know – how, čím budete zároveň pôsobiť ako značka, ktorá disponuje odbornosťou a mnohými skúsenosťami.
7. Dajte zákazníkom dôvod, aby sa do vášho e-shopu vrátili
Ako zákazníkov, ktorých ste si získali, dlhodobo udržíte? Predovšetkým kvalitou vašich produktov a služieb. Akékoľvek ,,pozlátko“ by zakrývalo kazový tovar alebo nedostupnú zákaznícku podporu, zákazníci by sa už nakúpiť nevrátili. Naopak, pokiaľ budú spokojní už pri prvom nákupe, je vysoko pravdepodobné, že sa do vášho e-shopu opakovane vrátia.
Podporiť zákazníkov v opätovnom nákupe môžete napr. aj prostredníctvom vernostných programov, v rámci ktorých môžu za každý nákup získať kredit, za ktorý môžu neskôr nakúpiť alebo niečo získať, alebo ponuky predplatného – možnosti nastaviť si pravidelnú objednávku vybraných produktov / služieb alebo emailového marketingu. K tomu, aby vám zákazník ponechal svoju emailovú adresu môže slúžiť motivácia v podobe zľavy na narodeniny či iné sviatky alebo kvíz vo vašom e-shope.
Ďalšie užitočné rady o predávaní počas doby covidovej si môžete vypočuť PODCAST, v ktorom tému dopodrobna prebrala naša CEO a špecialistka na obsahový marketing a influencer marketing, Jana Malaga a špecialistka na predajnú psychológiu z digitálnej agentúry SCR interactive, Simona Kubán. Držíme vám palce!