Chyby, ktoré urobí bloger – influencer v priebehu spolupráce, môžu naštrbiť nielen celý pracovný vzťah, ale aj renomé značky a influencera. Preto sme zhrnuli týchto 10 rád. Dôležitá rada. Ak rozpoznáte nižšie spomínané črty u influenecera, s ktorým ste v kontakte, dajte od neho včas ruky preč a nájdite si iného.
Aby to nevyznelo, že len na hlave influencera je vždy maslo! Na harmonicky vzťah treba dvoch. Takže stáva sa, že chyby zo strany blogera – influencera nastanú aj chybou klienta – značky. Aj tu platí to, čo v manželstve. Treba komunikovať, komunikovať a komunikovať. Čítať myšlienky sme sa ešte nenaučili 🙂
1. Odíde skôr, než sa niečo dozvie
Koľko ľudí, toľko chutí. Preto, keď sa dostane na blogera zadanie, ktoré ho na prvú neosloví, väčšinou ho na základe strohého zadania odmietne. Avšak, ak by ste sa ho opýtali na dôvod, nevedel by adekvátne obhájiť svoje rozhodnutie.
Nie je hanba diskutovať o zadaní a pýtať sa otázky. Práveže naopak, otázky sú naozaj vítané. Ujasnené detaily uľahčia realizáciu kampane a influencer tak ukáže klientovi, že sa o kampaň zaujíma a je zvedavý.
2. POZOR: brief nie je len kus papiera
Brief (zadanie) slúži na to, aby mal bloger presnú predstavu o tom, čo klient od neho očakáva.
Správne napísaný brief by mal obsahovať všetky potrebné informácie, pretože, ak má bloger naplniť (či predčiť) klientove očakávania, musí vedieť, čo sa od neho vyžaduje.
Koľko výstupov bude potrebných? Na akú tému? Aké sú termíny publikácie? Bude nastavený redakčný kalendár? Aké sú odporúčané hashtagy a prelinky? A čo forma obsahu?
Najideálnejším riešením je poslať v briefe aj benchmark, to je vzor či ukážka už realizovanej kampane, s ktorou sa klient na 100 % stotožňuje a vie si predstaviť niečo podobné. Prípadne pošle v briefe odkazy na kampane, ktoré sa mu nepáčia, tzn. iné kampane, ktorých forma je značke proti srsti a nechce ísť touto cestou.
3. Sľuby sa sľubujú, …
Medzi najčastejšie a najväčšie chyby spolupráce s blogerom patria nesplnené sľuby. Každý, nielen bloger, by nemal sľubovať to, čo nedokáže splniť. Ak sa bloger nechá uniesť a v návale šťastia z toho, že sa mu ozvala vytúžená značka, začne chrliť svoje predstavy, musí si byť vedomý toho, že sa ich klient môže chytiť a on ich bude musieť splniť.
Preto pozor na takéto oduševnené emočné návaly. Všetko je potrebné dať na papier a schváliť si písomne v maile. To však platí obojstranne. Pretože sľubovanie v praxi nastáva, žiaľ, na oboch stranách.
PREČÍTAJTE SI TIEŽ: BENEFITY INFLUENCER MARKETINGU: AKO ICH ZARUČIŤ PRE ZNAČKU
4. Nespoľahlivý je jeho druhé meno…
Ak niekto mení pravidlá počas hry, je pochopiteľné, že nepôsobí dôveryhodne a zodpovedne. Môže nastať situácia, keď si bloger prečíta pozornejšie zadanie až po tom, ako klientovi prisľúbi participáciu v rámci kampane. Takéto chyby z nepozornosti a vlastnej nedôslednosti môžu zapríčiniť krach celej spolupráce.
Ide o to, že klient s blogerom ráta, ostatných influencerov odriekne a v tom bác. Bloger začne meniť pravidlá a pripomienkovať zadanie. To sa nerobí. Bodka.
,,Nie je nič horšie, ako keď je jasne definované, čo klient očakáva a bloger to odignoruje a nevykonzultuje si námietky ešte pred začiatkom spolupráce.“
Jana Malaga
5. Nemému dieťaťu ani vlastná mama nerozumie
Každý bloger by mal mať zadefinovanú vlastnú víziu nielen v tom, s kým chce a nechce spolupracovať, ale aj to, ako by mal jeho obsah vyzerať a ako chce, aby ho vnímalo okolie.
Najvhodnejšie je poslať klientovi vzor, ako by vedel daný obsah vytvoriť a jeho predstavu o spolupráci. Ideálne je poslať viacero návrhov, ktoré klientovi ozrejmia, v akých rovinách sa bloger pohybuje a čo preferuje.
6. Odmlčí sa
Všetko je dohodnuté, zmluva prichystaná a zrazu bloger prestane komunikovať. Nedvíha telefón, nereaguje na posledný e-mail. Záhada, ktorá sa však niekedy v praxi udeje.
Takýto prístup stavia blogera do zlého svetla. Značka sa pri ďalšej kampani takémuto blogerovi vyhne a vyberie si radšej niekoho iného.
7. Kontrola 4 očí
Zasielanie obsahu na autorizáciu a odsúhlasenie pred publikovaním neslúži na to, aby bol influencer buzerovaný a text bol upravovaný, ale kvôli formálnej kontrole.
Kontrola kľúčových informácií minimálne dvomi osobami (známe ako kontrola 4 očí) je v top firmách samozrejmosťou. Malo by tak byť aj v prípade kampaní. Je nevyhnutné, aby sa obsah predtým, ako ide von, prezrel viac ako jednou osobou a odhalili sa tak prípadné chyby. Môže ísť o gramatické, štylistické či formálne chyby, najčastejšie je to názov firmy, nesprávne uvedený URL link, hashtagy či veľké a malé písmená. Ale aj iné preklepy, ktoré doteraz influencer nevidel, lebo mal už text opozeraný.
8. Poruší Etický kódex či Zákon o reklame
V prípade, že by to IG účet influencera dovoľoval, odporúčam označenie reklamných postov a stories „Paid partnership with“. Toto označenie umožňuje pre influencera, ale aj pre značku transparentné označenie platenej spolupráce, vďaka čomu nedochádza ku skrytej reklame, ktorá je v rozpore s Etickým kódexom reklamnej praxe a Zákonom o reklame.
Táto funkcia na Instagrame zjednodušuje obchodný vzťah influencera a značky aj takým spôsobom, že vďaka nej má značka prístup ku štatistikám výstupov influencera priamo v aplikácii, čo značne uľahčuje komunikáciu.
V prípade, že táto funkcia nebude možná na účte influencera, odporúčame reklamné výstupy označovať hashtagom #ad #spolupraca alebo iným hashtagom, ktorý bude viditeľne odlišovať platený obsah od bežného obsahu influencera.
Označovanie obsahu však platí nielen na sociálnych médiách, ale aj na blogu blogera.
VYPOČUJTE SI PODCAST: AKO NÁJSŤ VZOREC NA TVORBU KVALITNÉHO OBSAHU
9. Poza chrbát kydá na značku
Spätná väzba je dôležitá. Nie je nič krajšie ako množstvo komentárov pod príspevkami na blogu a postami na sociálnych médiách. S tým sa však nesie mnoho nástrah pre klienta, ktoré môžu nastať.
Treba myslieť na to, že môže dôjsť k negatívnej komunikácii pod príspevkom. V tom prípade je na značke, aby tento tlak ustála a na príspevky čím skôr reagoval zástupca značky a vyvrátil prípadné dezinformácie alebo zaujal stanovisko k daným informáciám.
Blogerka by sa mala vyjadrovať na margo značky neutrálne a pozitívne. Nikdy nesmie odhejtovať svojho sponzora.
10. Nevie poslať klientovi potrebné štatistiky
Nie každý bloger je marketingovo zdatný a dokáže si sám nastaviť a prepojiť Google Analytics so svojím blogom. Je to však povinná jazda pre tých, ktorí chcú spolupracovať so značkami.
Značky dnes tieto dáta potrebujú na to, aby si vyhodnotili, či im influencer marketing prináša želané konverzie (akcie). V prípade, že bloger nedokáže potrebné štatistické údaje zaslať, je potrebné upovedomiť o tom klienta vopred.
Čiastočne sa to dá vyriešiť UTM linkom (generuje ho klient), ktorý si daný bloger vo výstupe odpublikuje a prelinkuje kľúčové slová. Tak bude klient vedieť odmerať nielen to, koľko ľudí na link kliklo, ale aj to, ako sa ďalej potenciálny zákazník správal a či urobil nákupné rozhodnutie.