Ako na influencer marketing, aby bavil a neodradil?

stretnutie blogerov

Základná otázka každého influencera, ktorý sa rozhodne pre spoluprácu so značkami, skôr či neskôr je: „Ako to urobiť, aby obsah, v ktorom promujem produkt klienta, neodradil mojich skalných followerov?“ Veru tak, výzva tvoriť zábavný a pútavý obsah, z ktorého na prvý pohľad nekričí, že ide o spoluprácu, je určite náročná. Kedže sa s ňou pasujú asi všetci influenceri, nedávno sme sa s našou blogerskou komunitou stretli na pravidelnom Meetupe a snažili sa túto otázku zodpovedať. Meetupom nás previedla Janka Malaga, špecialistka na obsahový marketing a zakladateľka súťaže BLOGER ROKA.

Spokojní sledovatelia sú základ!

Influencer by nebol influencerom bez svojich fanúšikov. Každodennou úlohou influencera je ponúkať im kvalitný obsah, na ktorý sú zvyknutí, a ktorý je dôvodom, prečo vôbec daného influencera sledujú. Vybudovať si širokú fanúšikovskú základňu stálo každého influencera veľa času a námahy. Preto je potrebné veľmi citlivo voliť každý ďaľší obsah. Ak influencer prijme spoluprácu, vezme si na seba záväzok odpromovať značku či produkt. To, akým spôsobom to urobí, priamo ovplyvňuje prijatie product placementu zo strany fanúšikov. Najhoršie, čo sa môže influencerovi stať, je, že jeho feed sa stane výkladnou skriňou produktovod výmyslu sveta odkomunikovaných veľmi „na tvrdo“. Sledovatia cítia, že autentický obsah influencera sa kamsi stratil a nemiesto toho vidia jednu reklamu za druhou. Preto je veľmi dôležité stanoviť si objem spoluprác, ktoré influencer dokáže zvládnuť a bez problémov začleniť do svojho feedu, a taktiež formu, ktorou bude product placementy prezentovať. Poďme sa najprv pozrieť na to, prečo je influencer marketing pre zadávateľov tak zaujímavý:

5 dôvodov, prečo je vôbec influencer marketing na Instagrame tak žiadaný

Pozrime sa najskôr na to, prečo je spolupráca s influencermi pre klientov tak zaujímavá. Čo ich motivuje k tomu, aby Content agency oslovili?

  • Zásah alebo REACH

Pozeráte televíziu? Hm, že pomenej ako poiné roky? A presne takto to majú aj ostatní. Pozornosť diváka sa z masových médií presúva na internet a na sociálne siete.

  • Cieľová skupina alebo TARGET GROUP

Cieľová skupina, ktorú si influencer vybudoval, je pre klienta extra atraktívna. Veď skúste len tak vytipovať a osloviť ľudí, ktorí majú záujem povedzme o módu. V televízií? V rádiu? Všade zasiahnete aj kopec tých, ktorý ani nevedia, čo je to povedzme braletka. A tak sú to zbytočne vyhodené paniaze. Ale fashion bloger! Ten má krásne vybudované svoje publikuma nájdete tam presne tých ľudí, ktorých potrebujete.

  • Zapojenie alebo ENGAGEMENT

Veľkým problémom mnohých značiek je absencia komunikácieso svojimi zákazníkmi. Influencer marketing ponúka nekonečné možnosti, veď celé sociálne siete sú založené na osobnej interakcií s fanúšikmi.

  • Cena alebo BUDGET. Alebo presnejšie pomer cena/výkon

Suma za jeden platený post prerátaná na počet zasiahnutých fanúšikov je stále veľmi priaznivá v porovnaní s inými médiami. Navyše dostanete neoceniteľné reakcie: liky, komenty, zdieľania.

  • Dôvera alebo TRUST

Každý influencer má dôveru svojich fanúšikov. Poznajú ho, vedia, čo ho motivuje používať ten či iný produkt. Osobné doporučenieje obrovskou výhodou influencer marketingu.

Čo značky pri spolupráci požadujú?

Klient očakáva odprezentovanie svojej značky takým spôsobom, aby napĺňal stanovené marketingové ciele. Inak povedané, aby obsah vytvorený influencerom predával, alebo budoval znalosť značky, alebo aby sa snažil vybudovať vzťah zákazníka k značke na úrovni love brand. Ideálne určite je, ak instagramer s produktom takpovediac „žije“. Je to niečo, čo bežne používa, čo si sám vybral a spoluprácou so značkou iba potvrdzuje svoju obľúbenosť.

Požiadavky klienta môžu vyzerať napríklad takto:

  • Vysoký engagement
  • Vytvorenie obsahu do týždňa
  • Publikovanie obsahu do týždňa
  • Kopec hashtagov a označenie profilu

Klient má samozrejme právo od instagramera očakávať výstupy. Otázka však je, v akom rozsahu a ako rýchlo. Nedá sa to asi špecifikovať všeobecne, vždy je hneď na začiatku potrebné dohodnúť si presné podmienky. Odprezentovanie niektorých produktov je oveľa pracnejšie ako iných. Ak influencer produkt nepozná, mal by si dohodnúť čas, ktorý potrebuje na vyskúšanie a testovanie.

 

Ako označovať produkty pri influencer marketingu?

Označenie profilu značky býva samozrejmosťou. Ak klient so sociálnymi médiami len začína, často chce svoj profil cez influencera dostať do povedomia a získať vlastných sledovateľov. Klient si môže stanoviť, s ktorými hashtagmisa budú prípevky uverejňovať.

 

Súťaže ako zaujímavý nástroj influencer marketingu

Pri súťažiach je bežnou praxou, aby sa každý, kto sa do súťaže zapojí, stal aj sledovateľom klienta. Táto stratégia môže byť pre klienta výhodná, ak vie ďalej so svojími novonadobudnutými sledovateľmi pracovať. Ak im vie ponúknuť obsah, ktorý je pre nich zaujímavý. V prípade, že klient svoj účet nenapĺňa atraktívnym obsahom, zostane mu len „mŕtvy“ účet plný neaktívnych followerov. Určite to nie je dobrá cesta a v takom prípade stráca získavanie fanúšikov na firemný profil zmysel.

 

Aká má byť odmena influencera pri spolupráci?

Spolupráce zadarmo alebo za „facku“? Je to v poriadku? Každý známejší influencer by mohol hodiny rozprávať o mailových ponukách na spoluprácu, ktoré vyznievajú skôr smiešne ako zaujímavo. Napríklad zadarmoalebo za tovar v hodnote pár Eur. Akoby si niektorí klienti neuvedomovali, že za každým postom sú hodiny práce a príprav.

A čo barter? Pri bartri dostáva influencer produkty v dohodnutej hodnote. Niekedy to môže byť veľmi fajn. Napríklad ak influencer tento tovar často používa a aj tak by ho musel kúpiť. Alebo pri začínajúcich blogeroch. Alebo pri exkluzívnom prémiovom tovare. Pravda však je, že influencer si za nové topánky nájom nezaplatí. A ak je takýchto ponúk viacero, pravdepodobne má doma viac produktov, ako dokáže spotrebovať.

Pol na pol. Časť v peniazocha časť v produktoch, to je celkom častý a obľúbený model spolupráce.

Platené posty influencera. Netreba zabudnúť si presné podmienky a termíny splatnostidohodnúť dopredu. Nielen pri platenej spolupráci, ale aj barterovej.

 

Ideálny proces a nastavenie influencer marketingu cez Content agency

  1. Brief od klienta: Brief by mal obsahovať čo najviac o značke, jej smerovaní a cieľovej skupine, ktorú chce klient osloviť.
  2. Výber influencerov: Na základe briefu a potrieb klienta je vytipovaných niekoľko influencerov, ktorí vyhovujú požiadavkám kampane. Koľko influencerov je ideálnych na jednu kampaň? Zo skúseností Content agency traja až štyria. Nie je dobré, aby mnoho influencerov propagovalo krátkodobo jedno značku. Produkt potom vyskakuje na užívateľa už aj z chladničky a má to skôr opačný efekt.
  3. Preverenie záujmu influencerov: Kontaktovanie a vyjasnenie si prípadných nezrovnalostí.
  4. Nabriefovanie, spätná väzba, zazmluvnenie: Výber finálnych influencerov a dohoda podmienok.
  5. Redakčný kalendár: Nastavenie harmonogramuuverejňovania príspevkov.

Ako pripraviť produktový obsah, ktorý ľudí baví?

Publikum a jeho očakávania. Každý influencer si svoje publikumpozná. Vie, čo ho baví a čo nie. Preto sa aj pri produktových príspevkoch treba sústrediť na to najzaujímavejšie, čo vie influencer ponúknuť. Či už je to vtip, pekná fotka, zábava alebo dodatočné informácie pre sledovateľa.

Téma. Každé publikum je iné, preto sa treba maximálne sústrediť na silné stránkyinfluencera. U niekoho fungujú farebné fotkyoutfitu vyskladaného z niekoľkých značiek, u niekoho krásny flatlay, u iného vtipná momentkaz mobilu. Je to individuálne a nedá sa to zovšeobecniť. Podstatné je zachovať autenticitu a štýl.

Spracovanie. Dobrá fotka, trefný text a tie správne hashtagy by sa mali postarať o ten správny dojem.

Načasovanie, autentickosť: Znova vychádza z publika. Influenceri majú otestované, ktoré časysú, čo sa týka zapojenia fanúšikov, tie naj. Niekomu funguje ráno, inému večer. Niekto postuje iba niektoré dni v týždni.

Na záver nášho meetupu sme sa zhodli, že influencer marketing je nesmierne pútavá forma oslovovania potencionálnych zákazníkov a má obrovský potenciál. V našich končinách je ešte tak trochu v plienkach. A tak sa tešíme na všetky ďalšie projekty a spolupráce. Netreba sa toho báť a keby predsa nejaká pochybnosť, ozvite sa, poradíme ako vieme!

-Michaela

Jana Malaga

Janka už pred rokmi založila prestížnu súťaž BLOGER ROKA, v ktorej boli rok čo rok oceňovaní tí najpopulárnejší a najtalentovanejší slovenskí blogeri. S prerodom blogerov na influencerov sa začala viac venovať práve influencer marketingu. Je jedným z najväčších slovenských expertov na influencer marketing, no jej doménou je aj ten obsahový. Svoje znalosti z content aj influencer marketingu zúročuje v Contedy – agentúre, ktorú hrdo a úspešne vedie od jej samotného začiatku. Keďže time manažment má v malíčku, keď sa nevenuje práci, teší sa zo spoločnosti svojich dvoch synov, pohára dobrého vína alebo poctivého jedla.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Prečítajte si aj...