Označovanie reklamných spoluprác je nevyhnutnosť. Platí to ako pre Instagram, tak aj pre YouTube či TikTok. Nech sa reklamná spolupráca objaví na akejkoľvek sociálnej sieti, vždy musí byť jasne a zreteľne označená. Presné spôsoby, ako možno reklamnú spoluprácu na sociálnych sieťach označiť, opisuje prvý slovenský Kódex influencer marketingu.
Kódex influencer marketingu bol verejnosti oficiálne predstavený na najväčšej marketingovej konferencii Marketing Rulezz 2022. Odvtedy sa majú možnosť influenceri, agentúry aj značky stať jeho signatármi a deklarovať tak, že sú to profíci, ktorí chcú influencer marketing robit zodpovedne, eticky a čestne.
>>> Koniec neoznačenej reklamy. Čo hovoria na prvý slovenský Kódex influencer marketingu influenceri? <<<
K profesionalite jednoznačne patrí aj riadne označovanie reklamných spoluprác. To vyžaduje aj Legislatíva Slovenskej republiky. Hoci až doteraz presné usmernenia pre influencerov či značky neexistovali, s príchodom Kódexu sa to zmenilo a nik sa už viac nemôže vyhovoriť na to, že nevedel, ako má spoluprácu označiť.
Hlavne buďte očividný. Spoluprácu sa nikdy nesnažte utajiť
Pri označovaní reklamy na sociálnych sieťach je najdôležitejšie držať sa jedného pravidla: A to byť čo najviac očividný a transparentný. Informáciu o platenej spolupráci influenceri ani značky nesmú skrývať na konci textu v zhluku desiatich rôznych hashtagov, alebo ju uvádzať len pomocou rôznych mätúcich skratiek, ako sú #ad, #pr, #collab a pod.
Tieto skratky väčšine bežných užívateľov nenapovedia, že ide o reklamnú spoluprácu, a tak im táto dôležitá informácia môže ujsť. Čo nie je fér ani voči sledovateľom daného influencera, ani voči jeho kolegom – ostatným influencerom, ktorí sa svoje reklamné spolupráce nesnažia nijako utajovať a skrývať.
Kódex influencer marketingu tvrdí, že informácia o platenej spolupráci musí byť uvedená pri každej spolupráci – nezáleží na tom, či je influencerova odmena finančná alebo ide o barter.
„Aj barterová spolupráca je reklamná spolupráca, a preto musí byť vždy riadne označená.“
Netreba zabúdať ani na to, že ak ide o spoluprácu, kedy si značka u influencera objednala balíček výstupov, teda napríklad aj Instagram post aj sériu stories, označenie o spolupráci musí byť zreteľné na všetkých výstupoch. Teda aj pri poste aj na sérii stories.
>> Koľko stojí spolupráca s influencerom? <<<
Ako správne označiť reklamnú spoluprácu? Návod v pár krokoch
Pri označovaní reklamnej spolupráce na sociálnych sieťach platia tieto základné pravidlá:
- Spoluprácu treba vždy označiť v takom jazyku, v akom je vytváraný aj reklamný obsah. Aj je text k videu po slovensky, aj jeho označenie bude pekne v slovenčine.
- Ak ide o reklamnú spoluprácu na Instagrame, treba využiť štítok plateného partnerstva. Táto funkcionalita bola donedávna dostupná len na Instagrame, avšak už pribudla aj na TikTok. Ak je taká možnosť, influencer by mal spoluprácu vždy označiť touto formou.
- Ak influencer nepoužije štítok plateného partnerstva, treba hneď v úvode reklamného obsahu spomenúť značku a objasniť aj formu spolupráce. Ak mu produkt niekto zapožičal na testovanie, prizná to, ak zadarmo dostal oblečenie, takisto to spomenie.
- Prípadne môže influencer využiť aj niektoré z bežne používaných hashtagov, ako sú: #spolupraca, #sponzorovanyobsah #reklamnyobsah #platenepartnerstvo #barter a iné. Hashtag však treba umiestniť viditeľne a zreteľne. Influencer by ho nikdy nemal schovávať medzi ďalšími desiatimi hashtagmi…
- V prípade, že influencer zverejnil reklamné video, aj to je treba riadne označiť. Informáciu o tom, že ide o platenú spoluprácu by mal zverejniť v sprievodnom texte a tiež v samotnom obraze daného videa. A to tak dlho, aby si túto informáciu stihol každý prečítať.
- Spoluprácu a reklamné výstupy zároveň musí influencer označiť aj v prípade, že je pre danú značku/produkt ambasádorom. Influencer síce môže mať v popise svojho profilu na sociálnej sieti/na webovej stránke uvedené, že je ambasádorom značky, no aj v takom prípade musí každý jeden reklamný výstup pre túto značku riadne označiť, a to spôsobmi, ktoré boli spomenuté vyššie.
Príklady správneho označenia reklamnej spolupráce
TikTok
YouTube