Hashtag je súčasťou doby, v ktorej žijeme a je ťažké nájsť niekoho, kto ho ešte nepozná alebo sa s ním nestretol. Dokonca sa stal tak známym, že v roku 2010 bol zaradený do Oxfordského slovníka a v roku 2014 aj do oficiálneho Scrabble slovníka. Mnoho ľudí hashtag na jednej strane pozná, ale na strane druhej, nie každý vie, ako ho správne používať.
Hashtag sa dnes vyskytuje na všetkých sociálnych sieťach vrátane Twitteru, Facebooku, Instagramu alebo Pinterestu. Používa sa najmä ako nástroj kategorizácie obsahu. Užívateľovi pomáha vyhľadávať relevantný obsah a tiež umožňuje, aby nami zverejnený obsah bol čo najlepšie vyhľadateľný pre iných.
Poznať základné princípy narábania s hashtagmi je mimoriadne dôležité práve v prípade, že sa chystáte uspieť v priestore sociálnych médií. Čo sa pri používaní hashtagov vyplatí a čo naopak nie.
Čo je hashtag?
Hashtag je slovo alebo fráza, pred ktorou sa nachádza znak vo forme mriežky (#). Použitím hashtagu označujeme kľúčové slová alebo témy záujmu.
Zakaždým, keď používateľ pridá hashtag k svojmu príspevku, ten je sociálnymi sieťami automaticky indexovaný a vyhľadateľný pre ostatných užívateľov. Akonáhle sa takto používané kľúčové slovo začne vyskytovať vo veľkom množstve, stáva sa trendovým.
Ako vytvoriť hashtag
Vytvorenie hashtagu je veľmi jednoduché a spočíva v pridaní znaku mriežky pred jedno slovo alebo frázu bez použitia medzery. Používanie čísel ako súčasť hashtagu je v poriadku.
Užitočné zásady tvorby hashtagu:
· nespájajte príliš veľa slov do jedného hashtagu,
· nepoužívajte príliš veľa hashtagov – nespamujte,
· používajte iba také hashtagy, ktoré sú relevantné k téme príspevku.
Tvorba vlastného hashtagu
Vytvorením vlastného hashtagu si zväčšujete šancu, že sa stane trendovým a bude používaný ďalšími. Ktokoľvek sa potom stretne s vašim unikátnym hashtagom, vybaví si v mysli práve váš produkt, váš blog, váš obchod alebo obchodnú značku. Takým príkladom je Sajfa, ktorý vytvoril a používa hashtag #vašelajkysúmojekrídla. Alebo naša Janka, vytvorila hashtag #citatujemomarketinghu a pod týmto hashtagom nájdete na Instagramom všetky jej myšlienky. Dobré, že?
Používajte špecifické hashtagy
Platí pravidlo, že čím viac svoj hashtag špecifikujete, tým lepšie oslovíte svoju cieľovú skupinu. Ak ste si v rámci svojho biznisu nevytvorili svoj vlastný unikátny hashtag, nájdite si taký, ktorý bude najviac zodpovedať obrázku, logu alebo inej vizualizácii, ktorá váš biznis vystihuje alebo ho často používate.
Napríklad, ak sa venujete propagácii či predaju novorodeneckého oblečenia/potrieb, skúste namiesto #rodičia použiť #novorodenec. Zabezpečíte si tak špecifické publikum matiek, ktoré sú vašou cieľovou skupinou a nie rodičov, čo až príliš všeobecné.
Čo pri práci s hashtagom nerobiť
Užívatelia sociálnych médií, vkladajú príliš veľké množstvo hashtagov, keď chcú byť ironickí alebo potrebujú, aby ich príspevok vyznel ako vtip.
Najmä na Instagrame sa často označujú príspevky obrovským množstvom hashtagov v domnienke, že viac hashtagov prinesie viac lajkov alebo sledovateľov. V najextrémnejších prípadoch nachádzame pod obrázkom alebo fotkou maximálny počet hashtagov, ktorý je povolený, čize 30. Nepoužívajte 30 hashtagov v jednom príspevku.
Nie je potrebné použiť ani 5 hashtagov. Vyšším počtom hashtagov si na jednej strane môžete zabezpečiť viac sledovateľov, ale vo väčšine to bude nevhodný typ sledovateľa – spamer, alebo človek, ktorého záujmom je iba to, aby ste ho sledovali na oplátku vy. Príliš veľa hashtagov v príspevku v konečnom dôsledku vyznieva zúfalo.
Namiesto extrémneho počtu hashtagov, sústreďte sa na to, aby boli čo najviac špecifické. Oslovíte tak iba tú cieľovú skupinu, ktorú potrebujete, a z ktorej budete mať úžitok.
Ako s hashtagmi pracujú jednotlivé siete?
Väčšina sietí pracuje s hashtagmi približne rovnakým spôsobom: pomáhajú pri organizácii dát a uľahčujú k nim prístup zo strany užívateľa. Napriek tomu, každá sociálna sieť používa vlastné metódy a pravidlá.
Twitter: Práve táto sieť dostala hashtag na výslnie a jeho používanie je práve tu najpopulárnejšie. Prehľad najzaujímavejších tém/hashtagov je zobrazený naľavo od prehľadu noviniek.
Facebook: Kliknutím na hashtag vás Facebook presmeruje na samostatnú stránku s príspevkami, ktoré sa zobrazujú na základe rôznych nastavení súkromia. Najpopulárnejšie témy sú zobrazené napravo – vedľa prehľadu nových príspevkov.
Instagram: Hashtagovanie na Instagrame je vynikajúci spôsob, ako si nechať zobrazovať fotky podobné tým vašim. Stačí pridať hashtag k obrázku, ktorý ste vytvorili a následne sa vygeneruje link s odkazom na iné obrázky s podobným obsahom.
Google+: Tu sa hashtag používa rovnako, ako na iných sieťach, ale s jedným rozdielom. Google+ pridelí hashtag len v prípade, ak vyhodnotí, že obsah je relevantný a obsahuje známe kľúčové slovo. Túto funkciu je možné vypnúť.
Tumblr: Keď vytvárate príspevok na tejto sieti, v spodnej časti sa zobrazí pole, kde môžete hashtag zadať ručne. Akonáhle začnete písať príspevok, Tumblr pridáva hashtagy automaticky.
Pinterest: Najdôležitejšou vecou, na ktorú nesmiete pri tvorbe hashtagu na Pintereste zabudnúť je, že sú klikateľné iba v popise Pinu (príspevku). Pinterest nepodporuje vyhľadávanie hashtagov, takže ste nútený kľúčové slová vyhľadávať inak.
YouTube: Používanie hashtagov dominuje hlavne v sekcii komentárov. Užívateľ môže svoj komentár obohatiť hashtagom, ktorý ho po kliknutí presmeruje na stránku s videami obsahujúcimi rovnaký hashtag vo svojom názve.
Kickstarter: Triedením podľa rôznych hashtagov Kickstarter zľahčuje vyhľadávanie projektov, o ktoré máte záujem a radi by ste do nich investovali.
Budúcnosť hashtagu
Vďaka hashtagom vieme lepšie triediť obsah, ľahšie ho vyhľadať a distribuovať tam, kde potrebujeme. Správne používanie a narábanie s hasthtagom sa javí ako kľúčový faktor, ktorým si na sociálnych sieťach zabezpečíme želaný úspech.
Má hashtag šancu prežiť a zotrvať alebo sa jeho používanie vytratí a bude časom nahradený? Keď sa pozrieme, ako hashtag prenikol na väčšinu sociálnych platforiem, prináša nám to jednoznačnú odpoveď: hashtag je úplne všade, stal sa súčasťou nášho života a určite pretrvá.
-Andrej
Fascinuje vás svet sociálnych sietí? Hľadáte ciestu ako vytvárať autentický a unikátny obsah, ktorý zaujem? Neváhajte nás kontaktovať a radi vám s vytváraním a šírením obsahu pomôžeme.
[contact-form-7 id=“23542″ title=“CM“]