Slovo influencer síce možno znie moderne, ale ani zďaleka nejde o nič nové. Kedy vznikol na Slovensku influencer marketing a prečo?
Príbeh o prvých influenceroch
Vedeli ste o tom, že korene influencer marketingu vo svete siahajú až do Starovekého Ríma, do obdobia pred našim letopočtom?
Zmienku k tomu nám podávajú aj dávne „billboardy“, ktoré sa objavovali po celej ríši. Tieto umelecké diela boli zaznamenané a hovorili: „Dvadsať párov gladiátorov poskytnutých Quintusom Monniusom Rufusom má bojovať v Nola May First.“
Kto bol prvým influencerom na Slovensku?
Dá sa povedať, že prvými influencermi na našom území boli svätý Cyril a Metod (863-885). Ich misia bola úspešná práve vďaka ich autentickému a originálnemu prístupu a vystupovaniu.
Obaja boli vraj výbornými organizátormi a poznali jazyk Slovanov. Práve osobnosť – vystupovanie, rétorika, originálny prístup a nadčasovosť vždy predurčovali, či sa daná osoba dostane do povedomia ľudí – Slovákov. Ak si tento človek získa ich srdcia – stáva sa influencerom.
Dnes priestor medzi reláciami vypĺňajú reklamy, ktoré nás neraz ovplyvnia či nahnevajú. Naše mamy a babky však boli inšpirované televíznymi hlásateľkami. Ich blúzky, účesy a okuliare boli pre nich benchmarkom.
Takto by sme mohli spomenúť viac významných Slovákov – učiteľov, lekárov, podnikateľov, umelcov či hercov.
Blogeri: Predchodcovia instagramerov
Dôležitým míľnikom je na Slovensku rok 2004, kedy sa šírenie vplyvu pre bežných ľudí, ktorí sa neobjavovali v mainstreamových médiách, zjednodušilo a sprístupnil sa im nový komunikačný kanál – blog.
Ako píše aj Wikipedia, na Slovensku denník SME spojil klasické a online spravodajstvo s blogmi od konca roku 2004. Tak poskytol možnosť svojim čitateľom dostať svoje názory do onlinu aj do tlačenej podoby. Klasickú webblogovú službu však ako prvý založil Blog.sk na začiatku roku 2004.
Mať vlastný blog v tej dobe nebolo jednoduché, zmenil to WordPressu. Práve vďaka technologickému pokroku a redakčným systémom, ako je aj WordPress, bolo zrazu založenie blogu na vlastnej doméne ľahšie ako kedykoľvek predtým. Na rozdiel od web stránok a rôznych špecializovaných platforiem (ako napr. Tumblr) mal tak bloger zrazu oveľa väčšiu kontrolu nad svojím obsahom.
„Aj mne učaroval svet blogov. Sama som si jeden v roku 2014 na WordPresse založila. Pohltilo ma to, začala som spoznávať iné foodblogerky, a aj tvorcov z iných oblastí,“ prezrádza Jana Malaga, a dodáva: „A druhý môj pohľad bol pohľad senior PR manažérky – vtedy som hľadala vhodné tváre pre značky ako Dove, Rexona, ale aj pre jeden projekt pre Európsku úniu. Vtedy ešte blogoval Michal Meško, Mišo Truban, veľa na Smečku, .. veľa ekonomických a IT blogerov.„
Potom prišlo leto 2014 kedy Jana Malaga zakúpila doménu blogerkaroka.sk. (14.7.2014), 21.10.2014 blogroka.sk a 25.10.2014 kúpila doménu blogerroka.sk.
Ako aj Wikipedia ďalej uvádza, v roku 2015 sa na Slovensku uskutočnila prvá súťaž určená práve slovenským blogerom a blogerkám – Bloger roka. Tam sa info o blogovaní na Slovensku končí. Avšak len na Wikipedii. V roku 2015 sa to totiž celé iba začalo…
BLOGER ROKA
14. mája 2015 sa počas galavečera po prvý raz v histórii udelili ceny slovenským tvorcom obsahu – blogerom. 510 blogov bojovalo v jednotlivých kategóriách o titul Bloger roka 2014. Na základe verejného hlasovania si blogy rozdelili spolu celkom 48 562 hlasov a následnému hodnoteniu odbornej poroty sa podrobilo top päť blogerov z každej kategórie, ktorí získali najviac hlasov.
V druhom ročníku súťaže Bloger roka sa do povedomia po prvý raz dostali aj YouTuberi – nakoľko pridaná bola táto nová kategória, v ktorej zvíťazil GogomanTV. Galavečer a udeľovanie ocenení sa konali 13. mája 2016 v Grand Hotel River Park v Bratislave. Blogeri a vlogeri súťažili v desiatich kategóriách. Po 41 dňoch verejného hlasovania sa sedem najlepších v každej kategórii prepracovalo do rúk odbornej poroty, ktorá rozhodla o tom, kto sa stal držiteľom titulu Bloger roka 2015.
Po druhom ročníku vyjadrili blogeri záujem vzdelávať sa, stretávať a profesionálne rásť. Vznikol tak projekt Asociácia Blogerov.
Tretí ročník bol zo všetkých ten najväčší. Na galavečer, ktorý sa konal 2. 6. 2017 v bratislavskej Refinery Gallery, prišlo 400 hostí. Na oceňovaní Bloger roka 2017 hviezdili vtedy populárni blogeri ako Janatini, Lenivá Kuchárka či PPPeter.
Prišla Veľká októbrová revolúcia – veľké zmeny v blogosfére
Október roku 2017 priniesol veľké zmeny do blogosféry na Slovensku. Spôsobené to bolo spustením novej funkcie na Facebooku – Prieskumníka. Práve Prieskumník blogerov odlákal z Facebooku na Instagram.
Štvrtý ročník Blogera roka tak bol už nielen o blogeroch, ale aj o Instagrameroch. Súťaž tak reflektovala na zmeny a objavil sa už aj pojem influencer. Okrem tradičných kategórií sa v Blogerovi roka 2018 súťažilo aj o špeciálnu cenu – Instagram roka.
Október roka 2017 znamenal nielen príchod Prieskumníka, ale čoraz väčší odliv blogerov z Facebooku na Instagram. Blogeri sa však nielen presunuli, ale postupne aj transformovali. Mnohí s blogovaním časom skončili, iní ho povýšili na vyššiu úroveň a stali sa z nich influenceri.
Trendy zo západu a z celého sveta prišli aj na Slovensko a anketa Bloger roka 2019 sa v dôsledku toho už nekonala. Miesto nej však vzniklo množstvo ďalších súťaží, ktoré ju nahradili. Napríklad známa anketa SOWA, Social Award.
Slovensko tak vlastne len zažilo to isté, čo aj naši susedia. Aj v Poľsku či v Českej republike boli postupne oceňovania blogerov nahradené inými oceneniami, z ktorých mnohé sa udeľujú dodnes.
Contedy: Agentúra s najväčším počtom kontaktov na influencerov
Vplyvom ankety Bloger roka, sme získali prvé lukratívne kontakty na tvorcov obsahu, oslovovali nás známe značky a aj agentúry, ktoré chceli začať spolupráce s blogermi a influencermi.
Dnes je naše agentúra Contedy v pozícii, kedy sa špecializujeme práve na kampane s tvorcami obsahu, ktorí majú vybudované sociálne profily na Instagrame, TikToku, LinkedIne a YouTube. Ak si chcete pozrieť niektoré z nich, popozerajte si ich v Referenciách.