Takmer každému je už známy pojem influencer, je to človek, ktorý ovplyvňuje svoje publikum. Ale viete tiež, čo sa skrýva pod pojmom influencer marketing manager? Čo taký človek obstaráva a z čoho sa skladá jeho bežný pracovný deň? A prečo by svojho influencer marketing manažéra mala chcieť každá firma?
Základná úloha influencer marketing managera
Influencer marketing manager zabezpečuje priebeh marketingovej kampane, do ktorej sú zapojení influenceri, od začiatku do konca. Hľadá a dáva dohromady influencerov, ktorí následne spolupracujú s danou značkou. Influencer marketing manager taktiež často úzko spolupracuje s marketingovým oddelením konkrétneho brandu a spoločne prichádzajú na marketingové riešenia tak, aby kampaň mala čo najväčší dosah.
Ako vybrať správneho influencera pre vašu značku?
Prečítaj si o tom TENTO blog.
Za čo je influencer marketing manager pri svojej práci zodpovedný?
Od úplného začiatku vymýšľania kampane až po výstupy v podobe štatistík. Influencer marketing manager hľadá influencerov na základe persóny, ktorú si stanoví sám klient. Dané persóny preveruje, či obsahom zodpovedajú požiadavkám klienta a následne vybraných influencerov oslovuje s ponukou spolupráce.
Po dohodnutí spolupráce je tiež potrebné dohliadnuť na zdieľaný obsah, ktorý si firma s influencerom vopred stanoví.
Po správnom nazdieľaní kontentu je potrebné spracovať výstupy vo forme zhrnutia štatistík, ktoré sa vo finálnej fáze odprezentujú klientovi ako výsledok celej kampane.
Budovanie vzťahov s influencermi
Pre prácu influencer marketing manažéra je dôležité budovanie dobrých vzťahov s influencermi. Komunikácia by mala prebiehať pravidelne, tak aby zaistila plné porozumenie požiadavkám klientov. Influencer by mal vedieť pre koho presne pracuje, poznať daný produkt či službu. Budovanie vzťahov s influencermi je tiež užitočné pri potenciálnych budúcich zákazkách.
Chcete sa stať Influencer marketing manažérom? Aké kroky obnáša komunikácia s influencermi?
Či už len udržujete pravidelný kontakt s influencerom, alebo dohadujete konkrétne detaily novej kampane, je dôležité vedieť efektívne komunikovať. Musíte vedieť zodpovedať všetky otázky a zaistiť tak, že influencer vie všetko, čo potrebuje vedieť.
Počas celého procesu kampane budete komunikovať s influencermi – telefonicky, osobne či cez whatsapp. Následne je potrebné všetko zhrnúť do emailu. Veľkou výhodou je vedieť napísať emaily, ktoré zrozumiteľne zodpovedajú na prípadné otázky či emaily, ktoré budú slúžiť influencerom ako pripomienky k deadlinu.
Dôležitou súčasťou tejto komunikácie je aj príprava objednávky/zmluvy, ktorá reflektuje na potreby značky a možnosti influencera. A v poslednom rade odosielať poďakovanie za úspešne zvládnutú spoluprácu s vidinou ďalšej potencionálnej spolupráce.
Sledovanie trendov
Ako influencer marketing manager musíte byť neustále v obraze. Sledovanie marketingových trendov, sledovanie noviniek v oblasti influenceringu, sledovanie toho, kto je momentálne „in“.
Mali by ste byť medzi prvými, kto novinky bude schopný implementovať a predstaviť klientom. Viac o tom, čo všetko robí influencer marketing manager, si môžete vypočuť v našom podcaste, práve s influencer marketing managerkou Katarínou Očovanovou.
Schopnosti influencer marketing managera
KOMUNIKÁCIA
Ako správny influencer marketing manager sa nezaobídete bez dobrých komunikačných schopností. Budete musieť vedieť osloviť, pre vás, úplne neznámych ľudí, budete udržiavať komunikáciu s nespočetným množstvom nielen influencerov, ale aj s firmami, ktoré si daných influencerov najímajú. Preto je nevyhnutné ovládať ako hovorenú, tak písanú formu komunikácie. Počas svojej práce sa stretnete s rôznymi typmi ľudí, a je na vás, aby ste s každým jedným dokázali komunikovať tým správnym spôsobom.
ANALYTICKÉ MYSLENIE
Bez analytického myslenia by vám práca influencer marketing managera išla len ťažko. Už od samého začiatku kampane, kedy vás osloví klient s konkrétnym zadaním, je potrebné premýšľať nad zostavovaním zoznamu daných influencerov na základe napríklad štatistík. Štatistiky vypovedajú o dosahu príspevkov daných influencerov, ale tiež nám ukážu napríklad aká veľká je miera interakcie a odozva od sledovateľov.
Na konci kampane budete musieť odprezentovať klientovi výsledky. Koľko ľudí daný príspevok videlo, koľko ľudí na príspevok reagovalo, alebo aké komentáre prevažujú, či negatívne alebo pozitívne, koľko klient zaplatil v prepočte za jedného osloveného diváka (Cost per mile – CPM).
Spôsob a dáta, ktoré sa klientovi v konečnej fáze prezentujú sú z veľkej časti na vás. Niekomu stačí iba dosah, niekto naopak bude chcieť podrobnú analýzu. Preto, si vopred stanovte požiadavky výstupu, aby ste predošli zbytočným nedorozumeniam.
KREATIVITA
Predstavte si situáciu, kedy sa vášmu influencerovi zruší zo dňa na deň kanál na YouTube, alebo napríklad celý TikTok účet. Klient bude netrpezlivo čakať na výstupy, influencer nebude môcť pridať dohodnuté posty a vy ste tu na to, aby ste rýchlo prišli s riešením.
Ďalšia situácia, kedy bude potrebná väčšia dávka kreativity je, keď klient vlastne nevie, čo chce. Chce, aby jeho produkt, či služba bola viac vidieť. Niekde sa dozvedel, že existuje niečo ako influencer marketing. Na influencer marketing managerovi je, aby vymyslel, akým kreatívnym spôsobom odprezentovať všetko, čo chce klient predať svojim zákazníkom.
Kto by mal byť influencer marketing manager?
Aj keď možno nebudete potrebovať dopredu roky skúseností na to, aby ste sa mohli stať influencer marketing managerom, budete ale potrebovať do hĺbky porozumieť rozhraniu práce, ktorá táto pozícia zahŕňa.
Ideálny kandidát na pozíciu influencer marketing manažéra bude mať znalosti v oblasti content marketingu a social media marketingu a s vytváraním rôznych stratégií. Tiež bude zameraný na dobré vzťahy s ľuďmi, bude dobrý komunikátor a schopný multitaskovať. Ak vaše komunikačné schopnosti nie sú na vysokej úrovni, pravdepodobne pozícia influencer marketing managera nebude pre vás.
Tým správnym kľúčom k tomu byť úspešný influencer marketing manager je budovanie vzťahov medzi značkou a influencermi tak, aby to pre obe strany bolo výhodné.
Potrebuje moja značka influencer marketing managera?
Ak ste začali uvažovať o tom, že by ste pre svoju značku najali influencer marketing managera, pravdepodobne vám influencer marketing nie je úplne cudzí. Za pomoci správne zvolených influencerov môžete zvýšiť povedomie o značke a pomôcť tak vášmu rastu.
Avšak, na prácu s influencermi budete potrebovať veľa času. Preto sa množstvo firiem rozhodne najať človeka, ktorý celý proces zaistí. V takom prípade je veľmi zložité nájsť osobu, ktorá bude mať s influencer marketingom také skúsenosti, aby zvládla celým procesom efektívne prejsť. Vždy je lepšie, keď na stratégiách pracuje viac ľudí, ktorí majú viac nápadov a viac pohľadov na danú vec.
Potrebuje moja značka agentúru pre influencer marketing?
Začať spolupracovať s externou agentúrou je veľký krok, ale tým správnym smerom. Zveriť sa do rúk agentúram, ktoré majú dlhoročné skúsenosti s nespočetným množstvom realizovaných kampaní, je stávka takmer na istotu. Spoluprácou s týmito agentúrami získate hneď niekoľko skúsených profesionálov, ktorí budú mať na starosť práve vašu značku. Ďalšou veľkou výhodou agentúr je ich veľmi rozsiahly zoznam priamych kontaktov na influencerov. U špecializovaných agentúr nikdy nebudete mať problém s tým, zohnať pre vás toho správneho influencera.
Pokiaľ aj vaša značka potrebuje pomoc s influencer marketingom, kontaktujte nás. V Contedy, v agentúre s najväčším počtom priamych kontaktov na slovenských influencerov, s vami radi preberieme rôzne možnosti spolupráce.