Nebol to jednoduchý príchod na svet. Trvalo rok a pol, kým od prvej myšlienky vytvoriť akýsi etický kódex pre influencerov uzrel svetlo marketingového sveta prvý slovenský Kódex influencer marketingu. Ten bol verejnosti oficiálne predstavený na najväčšej marketingovej konferencii Marketing Rulezz 2022.
Prvý impulz vytvoriť Kódex, ktorého hrdými rodičmi sú IAB Slovakia a ADMA, prišiel od špecialistky na influencer marketing a content marketing Jany Malaga:
„Celé sa to začalo tak, že ma jedno médium oslovilo, aby som sa vyjadrila k iniciatíve Férový influencer, ktorá vznikla v Česku. Uvedomila som si, že u nás nič podobné nemáme a bolo by vhodné, aby aj tu niečo podobné vzniklo.“ spomína si na to pomyselné prvé semienko odborníčka.
Kódex nie je žiadny policajt. Je to návod, ako robiť influencer marketing
To, že dokument, ktorý presne opíše povinnosti aj práva influencerov, agentúr či značiek, je na Slovensku potrebný, dokazuje aj neustále narastajúci záujem o influencer marketing. Vedeli ste napríklad, že až 90 % marketérov považuje influencer marketing za mimoriadne efektívny nástroj?
„Influencerov stále pribúda. Aj počet agentúr, ktoré sa influencer marketingom zaoberajú, stále rastie, a tak, žiaľ, pribúdajú aj správy o ich neetickom správaní. Tým je najčastejšie neoznačenie reklamnej spolupráce. Niekedy pritom takéto pochybenia nemusia byť cielené, ale môže ísť o prostý omyl, ktorý vyplýva z nevedomosti. Aj preto je potrebné mať regulačný nástroj, ktorý jasne stanovuje pravidlá a influencerom, agentúram či značkám dáva doslova návod na to, ako robiť influencer marketing eticky, profesionálne a čestne,“ vysvetľuje Jana Malaga.
>>> Začínate s influencer marketingom? Dajte si pozor na týchto 5 vecí <<<
Kódex influencer marketingu nie je žiadny policajt a nikoho nebude pokutovať. Ako hovorí aj Jana Malaga, influenceri, agentúry aj značky by ho skôr mali vnímať ako akýsi návod. V Kódexe sa každý dočíta nielen to, ako sa majú reklamné spolupráce správne označiť, ale napríklad aj to, čo všetko by mala obsahovať zmluva uzatvorená medzi influencerom a značkou.
Čo hovoria na príchod Kódexu samotní influenceri?
Kódex po prvý raz písomne stanovil pravidlá práce influencerov. Čo teda hovoria samotní influenceri na jeho príchod a existenciu? „Na jednej strane mi príde absurdné, že také samozrejmosti musia byť spísané na to, aby ich ľudia dodržiavali. Je trocha smutné, že férovosť, ktorú ja považujem za automatickú, úplne automatická nie je. Za existenciu Kódexu som preto veľmi vďačná. Influenceri aj vďaka nemu nadobudnú pocit zodpovednosti. Uvedomia si, že to nie je iba sranda, ale aj influencer marketing treba brať vážne,“ povedala na margo vzniku Kódexu obľúbená influencerka a content creatorka Kristína Tormová.
Populárny bloger a influencer Milan Bez Mapy, ktorý sa medzi prvými stal signatárom nového Kódexu, to vidí rovnako: „S veľkou hrdosťou som sa podpísal pod Kódex a stal sa jeho signatárom. Osobne poznám influencerov, ktorí sa mi chválili tým, ako si nikto nevšimol, že nejaký ich výstup bol platená spolupráca. Nemyslím si, že je to správne. Keď prijmem spoluprácu alebo kampaň, tak ju prijímam s tým, že sa nehanbím za ňu postaviť a nehanbím sa za ňu dať svoju tvár,” tvrdí úspešný travel bloger.
Podpísať sa pod Kódex a stať sa jeho signatárom môžu ako influenceri, tak aj agentúry či samotní zadávatelia – značky. Týmto „podpisom pod Kódex“ všetci dávajú jasne najavo, že sú odhodlaní robiť influencer marketing eticky, zodpovedne a profesionálne.
>>> Staňte sa signatárom Kódexu influencer marketingu aj vy <<<
A prečo je vôbec dobré byť signatárom? Značky tým vyšlú signál, že s influencermi budú jednať férovo a influenceri zasa deklarujú, že vedia, ako majú spolupráce označiť, a že je ich cieľom správať sa na sociálnych sieťach eticky, s ohľadom na ich spoločenskú zodpovednosť. Vďaka tomu sú aj v očiach značiek atraktívnejší.
Prečo treba reklamnú spoluprácu vždy označiť
Označovanie reklamy je dôležité hneď z viacerých dôvodov. Tým hlavným by mal byť fakt, že označenie reklamy vyžaduje aj Legislatíva Slovenskej republiky a reklama na Instagrame, YouTube alebo TikToku nemá byť prečo výnimkou.
Ďalším dôvodom je ale aj to, že neoznačenie reklamy sa rovná zavádzaniu fanúšikov, čo potvrdzujú aj samotní influenceri. Denisa „DeDe“ Vyšňovská, ktorá sa svojou tvorbou preslávila na Instagrame aj TikToku, sama tvrdí, že veľakrát videla influencerov, ktorí sa snažili zatajovať svoje reklamné spolupráce: „Ale to mi nepríde fér. Ani voči ostatným influencerom, ani voči ich followerom,“ povedala Vyšňovská v najnovšej epizóde podcastu Influencer marketing od A po Zet.
Rovnako to vníma aj jeden z najpopulárnejších YouTuberov a tvorcov obsahu Matej „Selassie“ Slažanský: „Osobne som označenie reklamy vždy vnímal ako svoju povinnosť, aby aj moji followeri vedeli, čo je reklama a čo nie. Podľa mňa je dôležité, aby influenceri spolupráce označovali. Kedysi možno ľudia odsudzovali platené spolupráce, ale dnes už chápu, že je to naša práca. Skôr im začína prekážať, keď influenceri spolupráce neoznačia.“
>>> Koľko stojí spolupráca s influencerom? <<<
Dnes už naozaj nie je priestor na to, aby si influenceri lámali hlavu nad tým, či majú reklamnú spoluprácu označiť. Jediné, čo sa môžu pýtať, je ako. Ak si nie ste istí, ako po správnosti na to, príklady správneho označenia nájdete v prvom slovenskom Kódexe influencer marketingu.
V prípade, že ste tak ešte neurobili, zoznámte sa s Kódexom, staňte sa jeho signatárom a pomáhajte nám v snahe o etickejší a profesionálnejší influencer marketing.