Bojuje nové hnutie proti influencerom, alebo ide len o ďalší druh influencingu?
Možno ste na sociálnych sieťach v poslednej dobe už narazili na najnovší trend- Deinfluencing. Ten má ku dnešnému dňu len na TikToku viac ako 450 miliónov zobrazení. Určite patrí medzi novinky influencer marketingu, ktorú by ste si nemali nechať ujsť. Po prvýkrát sa objavil začiatkom tohto roku. V priebehu pár týždňov nabral na ohromnej popularite. O čo presne ide a prečo by ste o ňom mali vedieť?
Deinfluencing a jeho podoby
Podstatou deinfluencingu mal byť tlak na konzumnú spoločnosť, aby obmedzila nadmerné plytvanie. Podporovať udržateľnosť a bojovať proti kultúre materiálneho bohatstva, ktorú podporujú influenceri a ktorá môže viesť k nadmernému konzumu a závislosti na nákupoch.
Užívatelia sociálnych sietí sa ho však chopili rôzne. Pod týmto hashtagom môžeme vidieť influencerov, ako si “čistia karmu” a nadávajú na predražené a zbytočné produkty. Tie však často sami v minulosti propagovali a dnes miesto nich ponúkajú iba lacnejšie alternatívy. Niektorí sa predbiehajú v poukazovaní na to, ako sa drahé módne či kozmetické značky správajú ku svojim zamestnancom. Iní zasa verejne žiadajú, aby ich ľudia už nikdy za influencerov neoznačovali.
Iní sa zasa rozhodli ukázať “odvrátenú tvár” influencovania. Pod touto zámienkou odhaľujú pravdu o nezmyselných spoluprácach či zlých podmienkach, ktoré od značiek dostávali.
Influencing s novým názvom?
Ako býva pri nových trendoch na sociálnych sieťach zvykom, ani v tomto prípade nenechali negatívne reakcie na seba dlho čakať. Mnoho ľudí začalo rýchlo upozorňovať na to, že úlohou influencerov vždy bolo hovoriť o veciach či službách, ktoré sa im páčili alebo nepáčili. To bola predsa vždy prapodstata influencerov.
Odporcovia poukazujú na to, že v zmysle známeho príslovia “aj zlá reklama je reklama” sa v konečnom dôsledku dostane pozornosti aj značkám, ktoré napríklad “deinfluenceri” porovnávajú s lacnejšími alternatívami. Paradoxne im to dokonca môže pomôcť, pretože pri správnom uchopení komunikácie by si firmy mohli prostredníctvom deinfluencingu odprezentovať výhody oproti konkurencii, v zmysle “sme síce drahší ale…”
Deinfluencingom ku väčšej autenticite
Zatiaľ čo niektorí influenceri vnímajú trend deinfluencingu ako odmietanie ich priemyslu, iní ho vidia ako spôsob na zlepšenie dôvery a vzdelávania spotrebiteľov. Deinfluencing teda nemusí byť priamym odmietnutím trhu influencerov. Naopak, zdôrazňuje úprimnosť voči fanúšikom. Niektorí influenceri vnímajú tento trend ako spôsob získania dôvery od svojich fanúšikov a budovania vzťahu, ktorý by v budúcnosti mohol viesť ku propagovaniu výhradne produktov, ktorým influenceri naozaj veria.
Očakáva sa, že priemysel influencer marketingu sa iba v roku 2023 rozrastie na 21,1 miliárd dolárov a autenticita influencerov zostáva kľúčovým faktorom v tomto odvetví.