Pred rokom sme na náš blog pridali článok, ktorý hovoril o 8 + 1 trendoch, ktoré budú kraľovať influencer marketingu v roku 2022. Keď si ho človek prečíta dnes, musí uznať, že vo väčšine sme sa naozaj trafili. Poháňaní aj naším úspechom z minulého roka pre vás dnes vypichujeme trendy aj pre rok 2023. Ako sa zmení influencer marketing a čo môžeme očakávať?
Náš prehľad trendov v influencer marketingu si môžete vypočuť aj ako podcast:
>>>Počúvať na Spotify<<<
Trend č. 1: Všade samý TikTok
TikTok sa stal hádam najčastejšie skloňovaným slovom u slovenských marketérov v poslednom roku. Boli ste v septembri na Marketing RULEZZ v Starej tržnici? Práve tam bolo celkom zreteľne vidieť, aký názor majú na novú sociálnu sieť naši marketéri. Počas počúvania prednášky od Peťa Šeba z PS: Digital, ktorú venoval práve TikToku, mnohí len krútili hlavami.
Možno sa aj vám zdá, že na novú sieť „pre mladých“ už nestačíte. Možno sa vám už ani nechce nanovo spoznávať jej zákonitosti a fungovanie po tom, čo ste konečne pochopili, čo od nás chce Instagram. To však môže byť chyba…
„TikTok je dnes tam, kde bol Facebook v roku 2010, Instagram v roku 2018 a Linkedin v roku 2021. Myslím tým najmä algoritmus a schopnosť virality obsahu. Niektoré značky to už pochopili a nabehli na jeho ‚hype‘. Ostatné sa pridajú. Ak začnete s TikTokom dnes, budete to mať ťažšie, ako keby ste mu dali šancu pred polrokom. Ak však budete aj naďalej váhať, tak úplne zmeškáte vlak. Ten, na ktorý naskočíte neskôr, bude mať už značne drahší lístok.“ – Jana Malaga, špecialistka na content a influencer marketing
Prečítajte si tiež:
>>>Prečo mladí odchádzajú z Facebooku a Instagramu na TikTok?<<<
Prečo je TikTok tak populárny u nových užívateľov?
Čaro sa ukrýva v jeho For You page. Ide o predvolenú obrazovku, ktorú uvidia noví používatelia hneď po otvorení aplikácie. Aj keď nesledujú ani jeden účet, ich For You page je okamžite zaplnená nekonečným tokom krátkych videí zozbieraných podľa toho, čo je v aplikácii momentálne populárne.
Toto „predvolené nastavenie“ predstavuje prvý výrazný náskok oproti iným aplikáciám a sociálnym sieťam. Účet na Facebooku alebo Twitteri je bez priateľov či účtov, ktoré sledujete, osamelé miesto. TikTok je pre nových užívateľov pútavý hneď od prvého okamihu.
A časom je to len lepšie. Čím viac ako používateľ interagujete s videami, ktoré vám algoritmus automaticky ponúka,tým špecifickejšie videá vám bude TikTok servírovať. Ak budete lajkovať recepty, vaša For You page sa zaplní práve videami chutného jedla. Jednoducho povedané, ak si TikTok myslí, že vás baví Formula 1, vaša For You page sa tomu prispôsobí a pre vás bude veľmi ťažké prestať skrolovať nikdy sa nekončiace videá naservírované presne podľa vášho gusta.
Čím je TikTok zaujímavý pre tvorcov obsahu?
Práve vďaka algoritmu a For you page má v podstate každý tvorca obsahu na TikToku možnosť zasiahnuť používateľov po celom svete. Aj úplne nový tvorca s nulou sledovateľov môže pripraviť video, ktoré sa niekomu zobrazí na jeho For You page. Ak sa ujme, ľudia ho dopozerajú, prípadne mu dajú srdiečko, zrazu ho môžu uvidieť milióny.
„Ak vytvoríte obsah, ktorý vašu cieľovku zaujme, ľudia si vaše video pozrú celé, nedajbože aj niekoľkokrát za sebou, máte vyhraté! Aj preto je tá najlepšia stratégia tvoriť hneď od začiatku veľa, veľa obsahu a skúšať. Raz to vyjde.“ – Jana Malaga, špecialistka na content a influencer marketing
Algoritmy sú aktuálne nastavené veľmi priateľsky. Dôraz je tu však na slovo aktuálne. Nik nevie, dokedy bude algoritmus fungovať tak priaznivo ako dnes. Naskočte na ten vlak, kým ešte stojí v stanici.
Trend č. 2: Influenceri budú tvoriť ešte viac obsahu. Priamo pre značky
Tvorba obsahu je jednou zo superschopností influencerov. Preto čoraz viac značiek spolupracuje s influencermi, aby získali hodnotný a kvalitný obsah aj pre svoje vlastné sociálne siete či iné materiály. Tento trend nabral na sile už počas roka 2022 a očakávame, že v ďalšom roku sa len prehĺbi.
Prečo je pre značky dobré dať vytvoriť obsah influencerom?
Spolupráca s influencermi značkám pomáha získať trendy a vizuálne atraktívny obsah. Obsah vytvorený influencermi je zároveň autentickejší. Výstupy vytvorené influencermi nie sú strojené ako sa niekedy môže stať pri profesionálnom fotení. To zároveň prináša aj väčšiu angažovanosť publika. V neposlednom rade, obsah od influencerov je často výrazne lacnejší ako organizovanie photoshootingu.
Mnohé značky majú už dnes interných tvorcov, ktorí pre nich vytvárajú obsah na sociálne siete, ale napríklad aj do newslettrow či na web. A takýchto značiek bude čoraz viac.
Trend č. 3: Vzostup ambasádorov
Viete, aký je rozdiel medzi influencerom a ambasádorom? V prípade ambasádora ide o dlhodobú spoluprácu značky s influencerom. Čoraz viac dlhodobých spoluprác namiesto jednorazových kampaní je dlhodobý trend, ktorý stále silnie.
„Značky preferujú dlhodobé spolupráce namiesto jednorazových. Aktuálne napríklad tiež spolupracujeme s jedným ‚fresh‘ klientom, ktorého zadanie bolo hneď od začiatku také, že chcú niekoho, s kým budú spolupracovať dlhodobo. Nehľadajú ľudí na jednorazové kampane.“ – Jana Malaga, špecialistka na influencer a content marketing
Trend č. 4: Definitívny koniec neoznačeným spoluprácam
Počuli ste už o Kódexe influencer marketingu? Prináša trochu viac regulácie do slovenského influencer marketingu. Verejnosti bol oficiálne predstavený na Marketing Rulezz 2022. Odvtedy sa majú možnosť influenceri, agentúry aj značky stať jeho signatármi a deklarovať tak, že sú to profíci, ktorí chcú influencer marketing robiť zodpovedne, eticky a čestne.
K tej profesionalite patrí aj riadne označovanie reklamných spoluprác. To nevyžaduje len novovzniknutý Kódex, ale koniec koncov aj naša Legislatíva. Ak sa chcete dovzdelať o tom, ako sa má reklama na sociálnych sieťach označovať, prečítajte si náš článok, v ktorom sme pre vás dali dohromady aj niekoľko názorných príkladov:
>>>Ako označiť reklamnú spoluprácu na Instagrame, YouTube či TikToku?<<<
Bonusový trend: Aké formáty budú kraľovať influencer marketingu v roku 2023?
Video, video a ešte raz video. Video bude všade. Nielen na TikToku. Veď si len zoberte, aká bola odpoveď Instagramu na raketový nárast TikToku? Nový formát Reels, ktorý je algoritmom Instagramu aktuálne úplne otvorene protežovaný. Na Instagrame už peknou fotkou nezaujmete. Zaujmete Reelsom, ktorý má pointu.
Keď už sme ale opäť pri tom TikToku… Vedeli ste o tom, že generácia Z „negoogli“? Informácie vyhľadáva, predstavte si, na samotnom TikToku a Instagrame. Ukázalo sa, že až 40 % používateľov sociálnych sietí z generácie Z uprednostňuje TikTok a Instagram na vyhľadávanie pred Google.
Prečo? Vyhľadávanie na TikToku pravdepodobne vygeneruje výsledky, ktoré sú prispôsobené a relevantné pre hľadajúcu osobu, vrátane rôznych kultúrnych prvkov a záujmov, ako sú hudba, živé podujatia či ľudia.
A na rozdiel od Google je možné výsledky vyhľadávania na TikToku filtrovať na základe počtu „srdiečok“ a zobrazení. Ako prvé sa teda ukážu tie výsledky, ktoré sú pre daného používateľa nielen relevantné, ale ktoré sú aktuálne najpopulárnejšie aj medzi ostatnými skrolujúcimi. Taká druhá Heuréka. Značky by preto mali mať na pamäti, že množstvo mladých ľudí môže ich produkty vyhľadávať aj cez sociálne siete. Správna kampaň na TikToku tak môže spraviť naozaj divy.