Viete čo je natívna reklama a prečo je natívny obsah dôležitý? Ako môžeme vďaka nim efektívnejšie dosahovať svoj cieľ a viac zarábať? Nielen na tieto otázky nám odpovedal riaditeľ Strossle Slovakia – Filip Kuna.
Čo je to natívna reklama?
Natívnou reklamou môžeme nazvať všetky reklamné príspevky a výstupy, ktoré pôsobia ako prirodzená súčasť miesta, kde sa nachádzajú. Vizuálne, obsahovo a aj svojou funkciou splývajú s prostredím distribučných kanálov tretej strany – médiá, sociálne siete a pod.
Natívna reklama je jednou zo súčastí content marketingu. V online prostredí môžeme tento druh reklamy spoznať napríklad vo forme označených PR či iných článkov, blogov, fotografií, videí, podcastov, ebookov či príručiek.
Ako typický príklad natívnej reklamy môžeme použiť filmový product placement. Skúste niekedy zrátať počet značiek, ktoré sa odprezentujú v marvelovkách. Všimli ste si ich tam alebo vám prišli prirodzené a zapadali do deja?
Natívna reklama v online priestore má niekoľko foriem. Združenie pre internetovú reklamu (IAB) definovalo 6 konkrétnych druhov:
- Články, videá a iný obsah – sem patrí obsah vytvorený v spolupráci zadávateľa a redakcie. Súčasťou je vždy preklik na webovú stránku alebo eshop podniku. Do tejto kategórie môžeme taktiež zaradiť aj príspevky na sociálnych sieťach, kedy bežný užívateľ pri prezeraní vidí sponzorované príspevky.
- Reklama vo vyhľadávaní – platenú reklamu vo vyhľadávačoch, ktorá je umiestnená prirodzene v prostredí, môžeme tiež považovať za formu natívnej reklamy. Najčastejšie sa nachádza na prvých pozíciach v zozname.
- Odporúčacie okná – užívateľom je ponúknutý zaujímavý obsah a je len na nich, či si ho prezrú, alebo nie. Tieto okná sa vyskytujú najčastejšie v médiách, ktoré chcú svojich čitateľov obohatiť o rôzne informácie. Na Slovensku reprezentuje túto platformu predovšetkým Strossle Slovakia.
- Katalógová reklama – do tejto kategórie môžeme zaradiť platené odkazy v online katalógoch.
- Natívna bannerová reklama – podmienkou je, že banner musí zapadať do prirodzeného prostredia webovej stránky, prípadne obohacuje jej funkcionalitu. Nesmie byť pre používateľa rušivým a núteným elementom.
- Spolupráce – sem zaraďujeme všetky súťaže, referencie, spoluprácu s blogermi, ambasádormi či influencermi.
Aké výhody má natívna reklama?
- nástroje na blokovanie reklám pri nej nemajú šancu – práve užívatelia si sami zvolia, či na reklamu kliknú a zobrazí sa im, alebo nie;
- kreatíva má zelenú – hravé a originálne výstupy majú vyššiu šancu osloviť užívateľa a je väčšia pravdepodobnosť, že o podniku alebo vnímanom obsahu povie svojim známym;
- rôzne formáty zobrazenia nie sú prekážkou – nezáleží na tom, či si ponúkaný obsah prezerá užívateľ z mobilu, tabletu či počítača;
- natívny obsah buduje vzťahy s aktuálnou cieľovou skupinou a oslovuje potenciálnu – vďaka tretím stranám vieme neustále získavať nových zákazníkov alebo sledovateľov;
- pri dlhodobom využívaní je u kvalitných inzerentov návratnosť investícií efektívnejšia – tvoriť obsah s pridanou hodnotou je beh na dlhú trať. Preto sa treba obrniť trpezlivosťou a optimizmom. Čím dlhšie to budeme odkladať, tým môžeme stratiť viac potenciálnych zákazníkov. Už včera bolo neskoro.
- kvalitný obsah ľudia milujú, žiadajú a vyhľadávajú – zaujímavý a kvalitný obsah nielen podporí organické vyhľadávanie, ale aj podporí zdravú a podnetnú diskusiu.
A čo s AdBlockom?
Časy, kedy klasický banner priniesol viac ako 40 % zákazníkov, sú nenávratne preč. Nielenže je online priestor už dávno postihnutý bannerovou slepotou, ale užívatelia majú možnosť nainštalovať si do prehliadačov AdBlock, ktorý zablokuje všetok reklamný spam. Vzhľadom na to, že tento nástroj je zadarmo, je veľmi obľúbený. A práve tu má natívna reklama výhodu, pretože prirodzený a užitočný obsah nie je blokovaný.
Používatelia takýto natívny obsah nielen akceptujú, ale aj radi prezerajú a zdieľajú. Nezabúdajme však na korektnosť. Pokiaľ sme za tvorenie natívneho obsahu odmenení, musíme ho správne označiť. Vzťah je založený na dôvere.
Označenie spolupráce je od inzerenta zodpovedné, spravodlivé, posilňuje svoju dôveryhodnosť a transparentnosť. Navyše, ak inzerent spoluprácu neoznačí, môže to napovedať opačnému javu. Nestotožňuje sa so zverejneným obsahom? Môžeme mu v budúcnosti dôverovať?
3 spôsoby označenia spolupráce a plateného obsahu:
- inzercia, reklama, PR článok, tlačová správa – obsah je platený a je dodaný zo strany podniku. Okrem schválenia je bez vstupu inzerenta;
- sponzorovaný obsah, advertoriál – obsah je vytvorený na základe zadania a cieľov podniku, avšak je výstupom redakcie, blogera či influencera. Podnik má síce vplyv na obsah článku, ale za výslednú podobu zodpovedá inzerent;
- v spolupráci s – obsah je vytvorený redakciou, blogerom či influencerom na podnet redakcie. Inzerent sa článkom zviditeľňuje a hodí sa mu i tematika článku.
Nasledujme trendy, ktoré bavia ľudí
Keďže je online priestor veľmi dynamický, je veľká pravdepodobnosť, že ak sa neprispôsobíme podmienkam a nebudeme sledovať trendy, stratíme verných užívateľov a zákazníkov. Čas, financie, nápady aj práca, ktoré by sme vynaložili, by boli zbytočné.
Podľa Filipa Kunu má natívna reklama tieto trendy, ktoré sa oplatí sledovať:
1. Audiovizuálny obsah
Video či podcast sú veľmi obľúbené formy, ktoré užívatelia nielenže s radosťou prijímajú, ale doslova cielene vyhľadávajú. Dnes môže svoj podcast nahrávať každý, stačí iba téma, kvalitná technika a program na strihanie nahrávky.
2. Spolupráca
Spolupráce s redakciou, blogerom či influencerom sú čoraz viac obľúbenejšie. Tu je dôležité pri výbere nielen zvážiť samotnú kvalitu výstupov tretej strany, ale aj jeho cieľovú skupinu. Sú blogerovi čitatelia našimi potenciálnymi zákazníkmi?
3. Využívanie nových formátov
Hoci Združenie pre internetovú reklamu zadefinovalo 6 druhov natívnej reklamy, treba myslieť na nové formy, ktoré prináša digitálny pokrok. Typickým príkladom na rozšírenú realitu sú obľúbené stories na Instagrame a ich funkcie. Za pár sekúnd vieme kreatívne odprezentovať dôležitú informáciu, presmerovať sledovateľa na video, podcast či článok a vďaka hashtagom či geolokácii môžeme osloviť nové cieľové skupiny.
PODCAST o dôležitosti natívnej reklamy nájdete »TU«
Testujte, pýtajte sa a znova testujte
Prvým a najdôležitejším krokom je zistiť, čo od obsahu očakáva naša cieľová skupina, čo si prajú a potrebujú. Podnetná diskusia nielen pomáha budovať vzťah, ale aj vám pomôže zodpovedať veľa otázok. Vytvorenie konkrétnej persóny jednoznačne uľahčí prácu a stanovenie cieľov, pretože takýto typický reprezentant nám pomôže vytvárať kvalitný obsah oveľa individuálnejšie.
Počuli ste už o A/B testingu?
Test funguje na princípe porovnávania dvoch verzií, kedy práve testovanie tohto typu má pozitívne výsledky pri plánovaní obsahovej stratégie reklamnej kampane.
A/B testovanie môže prebiehať zmenou priamo na stránke, kedy sa užívateľom zobrazí náhodne jedna alebo druhá verzia príspevku. Druhá možnosť je presmerovanie na inú stránku. Vtedy sa užívateľom zobrazí jedna alebo druhá verzia príspevku na inej webovej stránke.
Testovať môžeme skoro všetko, čo je súčasťou obsahu (titulok, veľkosť písma, dĺžku textu, farebnosť fotografie, a pod). Vytvorenie testovania je pomerne jednoduché, ak dodržíme nasledujúce kroky:
1. Definujeme problém – ak by sme si nestanovili problém, nevieme presne naformulovať cieľ, ktorý chceme dosiahnuť. Napríklad chceme osloviť čitateľov článkom u inzerenta a zaujať ich má práve náhľadová fotografia.
2. Analyzujeme súčasný stav – ako vyzerá stránka blogera, s ktorým chceme spolupracovať? Aký je formát a farebnosť náhľadovej fotografie?
3. Stanovíme si predpoklad – môžeme predpokladať, že čitatelia viac kliknú na čiernobiele náhľadové fotografie, než na farebné, ktoré sa na stránke nachádzajú vo väčšej miere.
4. Definujeme si potrebnú vzorku – vzorka skúmaných respondentov nesmie byť príliš malá, aby sme mohli výsledky vyhodnotiť a zlepšenie nedostatkov aplikovať do praxe.
5. Spustíme A/B testovanie – zaujme čitateľov čiernobiela alebo farebná náhľadová fotografia?
6. Analyzujeme výsledky – ak sme nazbierali dostatočný počet relevantných dát, môžeme analyzovať získané údaje a verifikujeme stanovený predpoklad.
7. Výsledok okamžite využijeme – ak zistíme, že čitatelia viac kliknú na čiernobielu náhľadovú fotografiu článku, výsledok okamžite zapracujeme do výstupu.
Pri A/B testovaní musíme vždy myslieť na dynamické online prostredie, neustále rastúcu konkurenciu a súčasný stav. Preto neodporúčame spoliehať sa len na intuíciu, ktorá môže rýchlo zlyhať, ak zle analyzujeme prostredie okolo nás alebo potreby a želania cieľovej skupiny.
Ak sa však zameriame na požiadavky cieľovej skupiny a zvolíme si spôsob, ktorým sa chceme uberať, ľudia budú tento prirodzený a nenútený obsah milovať a vašu značku tiež.