UGC vs. Influencer marketing: Rozdiely a ich význam v digitálnom svete

V dobe digitálnej komunikácie a sociálnych médií sa stretávame s množstvom pojmov a stratégií, ktoré formujú náš online zážitok. Dva z nich, ktoré sú v súčasnosti veľmi populárne, sú UGC (User Generated Content) a influencer marketing. Ale čo tieto pojmy znamenajú a v čom sa líšia? A kto vyhráva v súboji UGC vs influencer marketing? Poďme sa na to spoločne pozrieť bližšie.

Čo je UGC?

User Generated Content, alebo skrátene UGC, je akýkoľvek typ obsahu – fotografie, videá, recenzie, blogy, komentáre alebo príspevky na sociálnych sieťach – ktorý bol vytvorený zákazníkmi či fanúšikmi danej značky bez toho, aby mali z toho akékoľvek výhody. Ide o sen každej značky – jej obsah sa šíri organicky medzi ľuďmi bez toho, aby musela na marketing minúť čolen euro. Takýto content je silne autentický, keďže značku propagujú „bežní“ ľudia.

UGC je v súčasnosti veľmi populárny, pretože umožňuje vytvárať autentické a dôveryhodné spojenie so svojimi zákazníkmi. Keď zákazníci vidia, že produkty alebo služby používajú reálny ľudia, môže to výrazne zvýšiť ich dôveru v značku a pravdepodobnosť, že sa rozhodnú pre nákup.

Lepší ako influencer marketing?

Influencer marketing využíva popularitu a dosah jednotlivcov (influencerov) na sociálnych médiách na propagáciu značky alebo produktu. Influenceri sú často považovaní za vzory či inšpiráciu a ich odporúčania môžu mať veľký vplyv na rozhodnutia ich sledovateľov.

Influencer marketing sa stal veľmi populárnym, pretože umožňuje značkám dosiahnuť svoju cieľovú skupinu prostredníctvom dôveryhodných a obľúbených osobností. Táto stratégia môže byť obzvlášť účinná v prípade mladších demografií, ktoré často dôverujú odporúčaniam svojich obľúbených influencerov viac ako tradičným reklamám.

Ukážka UGC pre nášho klienta

UGC vs. Influencer Marketing

Pôvod obsahu: UGC tvoria bežný používatelia, zatiaľ čo obsah influencerov je vytváraný ľuďmi, ktorí majú významný dosah a vplyv na sociálnych médiách. Známe tváre majú často väčšiu skúsenosť s tvorbou obsahu a tak môže byť prepracovanejší. Naopak, UGC nemusí byť na prvý pohľad tak „uhladený“, o to autentickejšie ale môže pre diváka pôsobiť.

Autenticita: UGC je často vnímaný ako autentickejší, pretože je vytváraný skutočnými používateľmi, s jedinou motiváciu- pochváliť sa kvalitným produktom. Influencer marketing, ak navyše nie je správne uchopený, môže byť niekedy vnímaný ako menej autentický, pretože influenceri sú často platení za propagáciu produktov alebo značiek.

Kontrola nad obsahom: Značky majú menej kontroly nad UGC, pretože obsah je vytváraný a zdieľaný samotnými zákazníkmi, bez akejkoľvek kontroly. To sa vám môže ľahko vypomstiť v momente, keď sa začnú o vás šíriť nepravdivé či klamlivé informácie. Nad influencer marketingom majú značky naopak takmer úplnú kontrolu, keďže sa v drvivej väčšine jedná o platené spolupráce, s vopred presne nastavenými podmienkami a pravidlami.

Dosah a vplyv: Influenceri majú často omnoho väčšie dosahy a ich content sa dokáže medzi fanúšikmi šíriť veľmi rýchlo. Takisto viete u influencerov vopred odhadnúť dosah ich príspevkov. V prípade UGC to býva skôr beh na dlhú trať a postupné budovanie brand awarenessu, i keď aj tu môže niekedy motyka vystreliť.

Ako vidíme, UGC vs influencer marketing nemá jasného víťaza. Každý produkt a každá kampaň je jedinečná a ideálna je kombinácia oboch spomínaných.

Ako podporiť tvorbu UGC

Vytváranie UGC pre vašu značku môžete podporiť na mnohých úrovniach a v rôznych formách. Jedným z najefektívnejších spôsobov je vytvorenie prostredia, ktoré podporuje a odmeňuje aktívnych zákazníkov. V obchodoch či reštauráciách na to často stačí iba drobnosť – napríklad zaujímavé pozadie či designový nápis, ktorý návštevníkov láka odfotiť sa a pochváliť sa peknou fotkou na svojich sieťach. Ale môže to zahŕňať i vytváranie súťaží alebo výziev, ktoré povzbudzujú používateľov k tvorbe a zdieľaniu obsahu súvisiaceho so značkou.

Takisto môžete podporovať UGC aktívnym vyzívaním svojho publika, aby zdieľali svoje skúsenosti, názory alebo príbehy. Často na to môžu stačiť iba jednoduché výzvy v popiskoch či komentároch. Ľudia tiež radi vidia, že sa ich UGC značke páči a zdieľa ho na svojich stránkach. To dáva ľuďom ďalšie impulzy ku tvorbe UGC.

Tieto stratégie môžu pomôcť značkám vytvoriť silnú komunitu a podporiť vytváranie autentického a hodnotného obsahu od používateľov.

Miroslav Gerbel

Miro vždy bol skejťák telom aj dušou. Po troch zlomených končatinách a štyroch stavcoch už iba dušou. Od svojich 14tich rokov sa venoval filmárčine, ktorú aj vyštudoval. Považuje sa za samozvaného odborníka na československú rapovú hudbu, čo ho priviedlo okrem práce s vizuálom aj ku copywritingu.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Prečítajte si aj...