Máte svojich fanúšikov, ale ešte nemáte vlastný merch? Chyba. Vďaka nemu môžete zarobiť nemalé peniažky. Ale prečo to robiť? A čo na to potrebujete?
Čo je to merch?
Význam slova merch [merč] alebo merchandising pochádza z anglického slova merchandise, čo v preklade znamená tovar, výrobok či obchodovať. Ide o odbor zaoberajúci sa starostlivosťou o tovar, a to najmä v maloobchodnom predaji, ale aj v predajniach typu cash & carry a i.
Martina Jelenová v rozhovore potvrdila, že bábika FÍHA tralala je najobľúbenejším merchom, aký ponúka. Tvrdí, že jej merch vznikol postupne, v momente, kedy si ho diváci „vypýtali“. Postupne sa rozširoval a dnes je dôležitou súčasťou projektu FÍHA tralala.
Prečo je dobré ponúkať zákazníkom aj vlastné produkty?
Fanúšikovia kupujú merch v akejkoľvek podobe preto, aby dali najavo náklonnosť k určitej veci, ku kapele, k umelcovi, hercovi, brandu či modelu tenisiek a odlíšili sa tak od ostatných.
TIP NA ČLÁNOK: 4 JEDNODUCHÉ KROKY AKO NÁPAD PREMENIŤ NA ÚSPEŠNÚ OBSAHOVÚ KAMPAŇ
Okrem toho sú to dôvody aj ako:
- reklama pre umelca a pokiaľ je merch používaný/nosený na verejnosti, bude vás reprezentovať v širokom okolí,
- ide o vyjadrenú identitu umelca, s ktorou sa zákazník stotožňuje,
- zisk z predaného merchu vie pokryť náklady na ďalšiu tvorbu,
- vytvorené produkty spájajú umelca a diváka a prehlbuje sa medzi nimi puto.
Mnoho ľudí tiež hovorí o merchi ako o záchrancovi hudobného priemyslu, pretože práve v tejto brandži po veľkom poklese predaja CDs a nahrávok všeobecne, sa merch stal vítaným zdrojom príjmov.
Ako si vytvoriť merch?
Merch je výbornou príležitosťou na získanie pozornosti, zvyšovanie povedomia o osobnosti (udalosti, projekte, …), ale aj možnosťou obdarovať verných či nových zákazníkov.
Je dobré, aby mal merch nápad, bol originálny, vystihoval vás alebo vašu oblasť záujmu a bol jednoznačný. Pretože v prípade, že ho treba vysvetľovať a objasňovať jeho pointu, nie je dobrý.
„Merch ku knihe Mama, mňam sme vytvárali v momente, kedy kniha ešte len vznikala. Vtedy Kristínka Tormová vymyslela kopec nápadov, ktoré sme zilustrovali na kuchárske zásterky či podbradníky. Napríklad tetovačky sme počas leta zadarmo pribaľovali k limitovanému počtu kníh, vďaka čomu sme úspešne zvýšili predaj knihy.“
Jana Malagaautorka myšlienky tvorby kuchárskej knihy Mama, mňam
Ak vaši zákazníci túžia po niečom, čo vás stotožňuje, dajte im to. Je dosť možné, že sa medzi vami ešte viac posilnia vzťahy. Zákazník sa tak môže stať ešte vernejším a vaše novinky bude ešte viac sledovať.