User Generated Content: Ako na spoluprácu s UGC tvorcami?

V dnešnej dobe, keď trh ovládajú nablýskané a drahé reklamné kampane, sa autenticita ukazuje ako kľúčová hodnota. 🔑 Spotrebitelia sa totiž stále viac obracajú smerom k obsahu, s ktorým sa môžu stotožniť a ku značkám, ktoré hovoria ich jazykom. 

Tu prichádza na scénu fenomén UGC, ktorý mení pravidlá hry v marketingu. Hoci vo svojej najorganickejšej podobe je tu s nami už dávno, jeho marketingový potenciál sa napĺňa práve teraz. A preto ak ste tento pojem doteraz iba obchádzali, je najvyšší čas si naň posvietiť. 🔦

Pokiaľ vás zaujíma, čo to user-generated content je, v akých podobách sa s ním môžete stretnúť a prečo by ste mali aj vy tento nástroj pridať do svojej stratégie – čítajte ďalej. V článku vám prinesieme aj podrobný návod ako na spoluprácu s UGC tvorcami. 📝

User Generated Content: Čo to je?

User Generated Content (UGC) prekladáme ako obsah vytvorený používateľmi a označuje akýkoľvek obsah, ktorý tvoria užívatelia internetu namiesto značiek.

Cenný je najmä pre svoju autenticitu a dôveryhodnosť, keďže spotrebitelia považujú názory a skúsenosti iných ľudí za spoľahlivé zdroje informácií. 

UGC má svoj pôvod v organických príspevkoch a zdieľaniach, ktoré používatelia vytvárali bez akejkoľvek finančnej motivácie. Avšak s rastúcim významom a účinnosťou tohto typu obsahu v marketingu, začalo mnoho značiek investovať do platených kampaní UGC (nazývaných aj on-demand UGC)

A niet sa čomu čudovať. UGC sa javí ako mimoriadne efektívny nástroj na:

  • oslovovanie nových spotrebiteľov ✅
  • budovanie vzťahov so zákazníkmi ✅
  • zvyšovanie dôvery a angažovanosti publika ✅

Vedeli ste, že do roku 2033 bude takmer 78 % online obsahu vytváraného používateľmi? 🧐 To sa už naozaj nedá ignorovať.

Kto môže robiť UGC?

Obsah vytvorený používateľmi môže pochádzať z 3 hlavných zdrojov: zákazníci (organický UGC), zamestnanci (employee-generated UGC), UGC creatori (on-demand UGC).

Zákazníci: organický UGC

Vďaka sociálnym médiám majú zákazníci jednoduchý prístup k značkám a môžu s nimi komunikovať a interagovať, napríklad aj prostredníctvom obsahu na svojich profiloch. 📲💬 Táto interakcia často vedie k vytváraniu obsahu, ktorý má pre značku veľkú hodnotu a dokonca bez investícií. 

Zdrojom väčšiny organického UGC sú sociálne médiá ako sú Instagram, TikTok či YouTube, s ktorými používatelia každodenne prichádzajú do kontaktu. Organické UGC možno nájsť aj na blogoch, fórach alebo iných online komunitách, kde používatelia zdieľajú svoje skúsenosti a názory o značkách či produktoch.

Zamestnanci: employee-generated UGC

Zamestnanci sú ďalšou vplyvnou skupinou, ktorá môže tvoriť UGC a to tak, že zdieľajú pozitívny obsah o firme, v ktorej pracujú, prostredníctvom vlastného obsahu na sociálnych sieťach. Je to skvelý spôsob, ako ukázať príbeh a hodnoty spoločnosti, ktorej ste súčasťou, a zároveň v online priestore podnietiť zaujímavé diskusie. 🧑‍💼 

Tento obsah sa presnejšie označuje ako employee-generated content (obsah generovaný zamestnancami) a najvhodnejšou platformou je preň sociálna sieť LinkedIn

UGC tvorcovia: on-demand UGC

Čoraz populárnejšiou skupinou aj pre samotné značky sú platení UGC tvorcovia, ktorý sa vytváraniu obsahu venujú na profesionálnejšej úrovni a značky si ich môžu ,,vybrať’’, podobne ako sme zvyknutí pri výbere influencerov. Títo jednotlivci vytvárajú na požiadanie on-demand UGC (platený, sponzorovaný obsah), ktorým prezentujú konkrétny produkt. 💸 

Táto stratégia umožňuje získavať cielený, autentický a pútavý obsah priamo od svojich zákazníkov, ktorý potom značka pridá na svoje platformy. A hoci je honorovaný, spotrebitelia ho stále vnímajú ako autentický a organický. 

Aké sú jeho výhody?

Prečo by ho teda značky mali využívať? Kde nestačia slová, tam pomôžu čísla. A tie hovoria jasne v prospech UGC. 💪

Dôveryhodnosť a autenticita

  • 92 % spotrebiteľov dôveruje recenziám a referenciám viac ako tradičnej reklame.
  • 80 % marketérov sa domnieva, že obsah vytvorený používateľmi môže pomôcť zlepšiť autentickosť správ značky. 

Vplyv na nákupné rozhodnutia

  • 79 % spotrebiteľov tvrdí, že obsah vytvorený používateľmi má veľký vplyv na rozhodnutia o nákupe. 
  • 40 % spotrebiteľov tvrdí, že uskutočnili nákup na základe obsahu vytvoreného používateľmi, ktorý videli na sociálnych sieťach.

Interakcia a angažovanosť

Efektivita nákladov

Spolupráca s UGC tvorcami

Pred spoluprácou s UGC tvorcami je dôležité urobiť si prieskum a porozumieť ich špecializácii, publiku, štýlu obsahu. Je to ako nájsť dokonalého partnera 👫 – chcete predsa niekoho, kto zdieľa vašu víziu, rozumie vašim hodnotám a dokáže sa zladiť s vašimi cieľmi. 

Kto je UGC tvorca?

V kontexte plateného UGC, je to tvorca, ktorého si daná značka zaplatila za vytvorenie obsahu. Ich úloha je jasná – za honorár vytvoria obsah pre značku, ktorá ho následne vypublikuje na svojich médiách alebo využije v platenej reklame. UGC tvorcov (niekedy CGC – creator generated content) môžeme brať ako freelancerov, ktorí majú svoje portfólio, cenník a tvoria obsah pre propagáciu značiek.

Narozdiel od influencerov, ktorí potrebujú najskôr dostatočne veľké publikum aby boli oslovení na spoluprácu, UGC tvorcovia nepotrebujú followerov, dokonca nemusia ukazovať ani svoju tvár. 

Porovnanie influencerov a UGC tvorcov sme písali už v predošlom článku.

Kde týchto tvorcov hľadať?

Je niekoľko spôsobov, ako môžete pristupovať k pátraniu po správnom UGC tvorcovi. A ako vždy, existuje ľahšia a ťažšia cesta.

Tou ťažšou a časovo náročnejšou je ísť na vlastnú päsť a hľadať si tvorcov sami. Manuálne získavanie UGC sa môže rýchlo zmeniť na komplexnú operáciu. Aby sme vám túto cestu uľahčili, dáme vám zopár užitočných rád (bez nároku na honorár 😉) :

  1. Monitorujte hashtagy a zmienky vašej značky v postoch užívateľov 💡 UGC tvorcovia tak zvyknú často ,,nahodiť udičku’’ pre značky, s ktorými by chceli spolupracovať.
  2. Vytvorte zaujímavú hashtag kampaň na získanie obsahu od používateľov 💡 Či už ide o challenge, súťaž alebo výzvu na zapojenie sa do špecifickej témy, značky si aj takýmto spôsobom vedia vyhliadnuť nové talenty, ktoré by pre nich mohli tvoriť obsah na pravidelnej báze.
  3. Vyhľadávajte tvorcov na sociálnych sieťach 💡 Čo by to bolo za UGC tvorcu bez vlastného profilu? Vyhľadať ich môžete pomocou konkrétnych kľúčových slov a relevantných hashtagov na tých platformách, ktoré majú dobrú výkonnosť pre vašu značku (napríklad ak ste reštaurácia, hľadajte ,,UGC food creator’’)
  4. Hľadajte aj za hranicami sociálnych sietí 💡 Existujú aj ďalšie platformy, kde by sa tvorcovia mohli nachádzať – ako príklad uvedieme portál jaspravim.sk, kde kreatívci ponúkajú svoje služby, vrátane napríklad aj tvorby obsahu.
  5. Pýtajte si feedback od zákazníkov 💡 Tým môžete vždy len získať – minimálne budete mať cennú spätnú väzbu, a pri troške šťastia môžete aj takýmto spôsobom prísť k potenciálnym UGC tvorcom.

A čo je tá jednoduchšia cesta? Vybrať tvorcov cez etablovanú UGC platformu alebo sa zveriť do rúk profesionálnej agentúre, ktorá vám s celým procesom spolupráce pomôže. Umm… hlásime sa! 🙋

UGC platformy

Sú online platformy, ktoré používateľom umožňujú vytvárať, zdieľať a interagovať s obsahom vytvoreným inými používateľmi. Tieto platformy sú navrhnuté tak, aby uľahčili objavovanie a zhromažďovanie obsahu vytvoreného používateľmi. 🔎

UGC platforma
My sme v agentúre testovali platformu trend.io, ktorú sme vyskúšali pre propagáciu mobilnej aplikácie nášho klienta.

✔️ Výhodou je, že mnohé UGC platformy sú veľmi intuitívne a doslova za pár minúť sa viete ,,preklikať’’ k výsledku. 

❌ Väčšinou však ide o zahraničné platformy, a teda pokiaľ máte lokálny produkt určený pre domáci trh, tieto vám nepomôžu a musíte tvorcov oslovovať sami.

Aké sú typy UGC obsahu?

To, aké výstupy sú možné, záleží od konkrétneho UGC tvorcu, ktorého oslovíte alebo UGC platformy ktorú si vyberiete. Vo všeobecnosti môžeme všetky typy zaškatuľkovať do kategórií: fotografie, grafika, videá, audio.

V rámci nich môže ísť napríklad o textové recenzie, pútavé vizuály s produktom, digitálne módne lookbooky, videá rozbaľovania a mnoho iného. 

UGC typy formátov
UGC sa vyskytuje v rôznych formách.

Na UGC platformách sa najčastejšie môžete stretnúť s týmito možnosťami:

Testimonials (odporúčania zákazníkov)

Zvyčajne ide o videá, v ktorých tvorca  opíše jeho osobnú skúsenosti s daným produktom. Môžu v nich komentovať, ako prebiehala komunikácia s firmou a tiež spomenúť, prečo by túto značku (produkt) odporučili ďalej.

Unboxing (rozbaľovanie produktov)

Pri unboxingu používatelia rozbaľujú nové produkty pred kamerou a zdieľajú svoje prvé dojmy a názory. Diváci tak môžu hneď vidieť, ako produkt naozaj vyzerá a funguje, bez skreslených reklamných snáh značiek.

In use (využitie produktu)

Ide o ukážku využitia produktu v praxi, čo divákom umožňuje stotožniť sa s produktom a lepšie mu porozumieť, prípadne sa inšpirovať. Môže zahŕňať tipy ako produkt využiť či rôzne návody a tutoriály.

Na UGC platforme si môžete vybrať konkrétne typy videí od tvorcov.

Právne aspekty spolupráce

Čo sa týka zmluvných vzťahov, spoluprácu nemusíte explicitne v zmluve uviesť, najmä pri menších barterových projektoch často existuje dohoda o “dobrom slove”. Pri veľkých zákazkách sa však odporúča mať všetko zmluvne ošetrené, podobne ako pri spolupráci s influencerom – to znamená jasne definovať rozsah a cenu práce a predovšetkým autorské práva.

Pozor si ale treba dať na označenie spolupráce. ☝️ Obsah, ktorý pre vás vytvoril tvorca UGC, nemôžete vydávať za recenziu spokojného zákazníka. Porušili by ste totiž spotrebiteľské právo, ktoré vyžaduje, aby ste ju označili. Zákazníkom musíte poskytnúť informácie o tom, či ide o recenziu spokojného zákazníka, sponzorovanú recenziu alebo neoverenú recenziu.

Check-list pri spolupráci

A na záver si ešte raz zhrňme všetko podstatné, na čo by ste mali myslieť pri spolupráci s UGC tvorcami – či už ich oslovíte sami, alebo si na to zvolíte UGC platformu. Pripravili sme pre vás kontrolný zoznam. 📜

☑️ Cieľ spolupráce : Pred samotným výberom tvorcu si stanovte ciele, ktoré chcete spoluprácou dosiahnuť.

☑️ Cieľová skupina : Zodpovedajte si, kto je vašou cieľovou skupinou a koho chcete obsahom osloviť.

☑️ Rešerš tvorcov : Prezerajte si portfólia jednotlivých tvorcov a na základe porovnania zhodnoťte, aký štýl obsahu vyhovuje vám a vašej značke. Pokiaľ oslovujete UGC tvorcov priamo, vypýtajte si ich cenníky, pokiaľ pôjdete cez UGC platformu, ceny by mali byť dohľadateľné priamo na webstránke

☑️ Požadované výstupy : Definujte konkrétne formy obsahu, ktoré budete chcieť od tvorcov a na akých platformách budú umiestnené.

☑️ Špecifiká tvorcu : Premyslite si, aké máte špecifické požiadavky na tvorcu. Mal by to byť muž alebo žena? V akom veku? Ak máte iné špecifiká, nezabudnite ich uviesť.
☑️ Brief : Pripravte si pre tvorcov stručný brief, ktorý by mal obsahovať opis značky / produktu, cieľ spolupráce, ,,do’s and dont’s’’. Zároveň by nemal by byť príliš úzky, aby tvorcov kreatívne nebrzdil.

Vývoj a budúcnosť UGC

Už dnes je UGC dôležitým prvkom v stratégiách mnohých značiek a jeho význam bude v najbližšom období len narastať. 📈

Predikcie vývoja UGC naznačujú niekoľko trendov, ktoré budú formovať toto odvetvie:

  • Rastúci podiel UGC: Predpokladá sa, že do roku 2033 bude takmer 78% online obsahu vytváraného používateľmi. Priemysel sa čoraz viac prikláňa k autentickosti. 🌱
  • Zvyšujúca sa dôvera spotrebiteľov: Spotrebitelia budú stále viac preferovať UGC pred tradičnými reklamami. Skrátka, skôr veríme skúsenostiam iných reálnych ľudí. 🤝 
  • Technologické inovácie: Pokroky v oblasti AI a automatizácie uľahčia tvorbu a správu UGC, čo môže viesť k zvýšenej efektivite a personalizácii. Čas je vzácny,  šetrime ním. 🕰️

A aký z toho plynie záver? Budúcnosť UGC marketingu má obrovský potenciál pre značky, ktoré prijímajú vyvíjajúce sa trendy. Video UGC, kombinácia influencerov a UGC creatorov, integrácia AI, autenticita, transparentnosť a personalizácia sú faktory, ktoré zavážia. 

My v agentúre sme na vlnu UGC už naskočili 🌊 a sme radi, že aj naši s nami surfujú v tomto obrovskom mori obsahu. 🏄 V kombinácii s influencer marketingom totiž vieme vytvoriť kampane, ktoré v tejto ére technológií oslovia a získajú si dôveru publika, práve vďaka ľudskosti. Prečo? ➡️ Zahrnutie ľudských tvárí do reklám pomáha humanizovať značky a vytvárať emocionálne spojenie so spotrebiteľmi. 

Hoci aj s AI veľkí kamoši, človečina u nás stále vyhráva. ✌️ 

Lenka Begáňová

Keď zrovna nelieta v oblakoch, pravdepodobne niečo píše, čarbe, číta alebo počúva podcasty. Občas by sa chcela nudiť. Na všetko má nejaký zoznam či zápisník, miesto hlavy šuflíky. Ku šťastiu potrebuje len veľký úložný priestor a perá, ktoré ľahko kĺžu. Radosť jej robí pozorovať svet a ľudí v ňom, a zachytávať to na starý digitálny foťák po mamke. A neustále niečo hľadá! Ak nie kľúče, tak nové inšpirácie, synonymá alebo trebárs zmysel života. Nedávno vyhlásila pátranie po najlepšej matchi v meste.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Prečítajte si aj...