5 vecí na čo myslieť, ak ste sa rozhodli vytvoriť svoj vlastný blog

Plánujete si založiť svoj vlastný blog, ale neviete ako na to? Alebo so založením váhate, lebo sa bojíte, že nebude pre čitateľov dostatočne atraktívny? Poradíme vám ako začať a v neposlednom rade, ako zaujať blogom fanúšikov. Ak budete trpezlivý a blogovanie vás neprestane baviť ani po šiestich mesiacoch, ste na správnej ceste k vytvoreniu kvalitného blogu, na ktorý budete právom hrdý.

1# O čom budete blogovať?

Písanie na jednu tému nemusí byť vždy správne, je dobré zvážiť si či dokážete o nej písať rok, dva či päť. Niekedy je lepšie venovať sa jednej téme v spoločnosti viacerých príbuzných tém. Ale ak ste si istí, že budete mať stále o čom blogovať na jednu vybranú tému, máte v podstate vyhrané. Buďte unikátny a zároveň sa snažte profilovať a nevenujte sa všetkému (cestovanie, krása, móda, varenie).

Pred začatím blogu je dobré odpovedať na otázky: Je moja téma tá, ktorej sa dá venovať roky alebo k nej treba pridružiť aj iné blízke témy? V čom bude môj blog iný ako tie ostatné?

2# Najdôležitejšie technické parametre, na ktoré musíte myslieť

Netreba sa báť tohto zoznamu. Vôbec nemusíte ihneď poznať odpoveď na všetky tieto body. Ono to postupne príde samé. Na začiatku si môžete zvoliť aj jednoduchšiu cestu a založiť blog na platforme Blogger a až neskôr sa presunúť na inú platformu a blog si upraviť na mieru vám a vašim čitateľom.

 

Doména:

  • predstavuje unikátnu adresu na internete a na základ tejto adresy vás ľahko nájdu aj vaši čitatelia. Ak už viete ako sa váš blog má volať (napr. jožko mrkvička), je ideálne zistiť či je doména s touto adresou ešte voľná (jozkomrkvicka.sk). Väčšina poskytovateľov webhostingu umožňuje overenie dostupnosti domény.

 

Hosting:

  • ide o diskový priestor, ktorý máte k dispozícií a je pripojený do siete internetu. Preto ak sa rozhodnete mať vlastný blog, potrebujete priestor kde umiestnite potrené súbory pre fungovanie vášho blogu. Ak do googlu zadáte slovo hosting zobrazí sa vám množstvo spoločnosti, ktoré ponúkajú hostingové služby. V priemere mesačne za hosting zaplatíte 2 až 5 eur. Najznámejšie sú WebSupport, Webglobe Yegon, Active24, …

 

Platforma:

  • možností je mnoho. Jednoduchý online nástroj, ktorý dobre funguje je platforma Blogger. Ďalšou platformou, na ktorej funguje napríklad aj táto webová stránka je platforma WordPress (v priemere každá štvrtá stránka, na ktorú natrafíte je postavená na tejto platforme). No vkusnou alternatívou je aj Squarespace či ľahko ovládateľný Tumblr.

 

Dizajn:

  • ľahká navigácia, prehľadná štruktúra blogu, to je len niekoľko základných vizuálnych detailov, ktoré rozhodnú o tom či čitateľ zostane alebo sa dokonca opätovne vráti na váš blog. Pri tomto bode je ideálne zvážiť nasledovné: Viete, ako si navrhnúť webovú stránku, alebo sa chystáte kúpiť šablónu (themeforest.net)? Budete ho inštalovať sami, alebo niekto iný?

 

E-mail:

  • v tomto bode je dôležité zvážiť e-mailovú adresu, tak aby znela profesionálne. Či už použijete ako e-mail názov blogu alebo externú službu, nezabudnite na blogu zverejniť kontakt na vás, prípadne využiť kontaktný formulár, aby vás čitatelia vedeli kontaktovať.

 

Štruktúra:

  • ako budú vyzerať blogové príspevky? Aký typ príspevkov budete publikovať? Budete sa zameriavať aj na video obsah? Chcete prinášať množstvo fotografií a potrebujete kvalitnú fotogalériu?

 

Pluginy:

  • aké funkcionality chcete mať na blogu? Chcete Instagram/Facebook widget, zberať e-maily, umožniť písanie komentárov pod jednotlivé blogové príspevky. V ponuke je široká škála možností ako rozšíriť funkcionality blogu, no na druhej strane treba byť opatrný lebo vedia zhoršiť fungovanie blogu.

 

Sociálne média:

  • ide v dnešnej dobe o samozrejmosť a vytvorenie profilu na sociálnej sieti zaberie len niekoľko minút, čiže za chvíľku máte vytvorené profily na všetkých sociálnych sieťach. No nie je nič horšie ako spustnutý profil na sociálnej sieti bez obsahu. Preto dobre zvážte čo chcete fanúšikom povedať, kto sú vaši fanúšikovia. Ak tvoríte veľa kvalitných fotografií určite si vytvorte Instagram účet a ak zase tvoríte odborné články správnou voľbou je LinkedIn.

 

Bezpečnosť/záloha:

  • ako budete chrániť váš blog pred hackermi? Čo sa stane ak váš blog náhle zmizne? Tak ako si zálohujete údaje v počítači, nezabúdajte na zálohu blogu!

 


Mohlo by Vás tiež zaujímať: Ako svoj obsah dostať medzi ľudí?


 

 3# Vaša identita

Najprv poriadne googlujte a konzultujte! Ak ešte nie ste na 100 % rozhodnutý aké meno bude mať váš blog, skúste sa poradiť s ľuďmi vo vašom okolí. Je dôležité vybrať si také meno, ktoré sa dostane do povedomia, bude dobre znieť, bude ľahko zapamätateľné a pri jeho spomenutí si ľudia vybavia práve vás. Zároveň by malo byť jedinečné a nemal by ho pred vami už niekto používať v rovnakej, alebo podobnej forme. Máte konkrétne logo alebo farebnú škálu? Hlavička blogu je prvá vec, ktorú ľudia uvidia keď vás navštívia, vašu „značku“ si vybudujete každým jedným detailom.

4# Poznáte svoju komunitu?

Blog nie je blogom, ak nemá čitateľov! Predtým ako uverejníte svoj prvý blogový príspevok, je dobré sa zamyslieť na tým, koho chcete osloviť. Je rozdiel či sa venujete dospelým alebo deťom, či tínedžerom, ako aj či sa venujete písaniu pre veľký dav alebo len pre istú skupinu ľudí. Ak budete vedieť koho chcete osloviť bude sa vám aj ľahšie cieliť komunikácia. Ak viete kto je vaša cieľová skupina, viete kde sa zdržiavajú či už sú to skupiny na facebooku alebo odborné fóra.

5# Kde hľadať nové inšpirácie a know-how?

Všetky dobré nápady sa raz vyčerpajú a vy sa budete musieť opäť „nakopnúť“. Sledujte ostatných blogerov zo Slovenska a zo zahraničia, zapájajte sa do komunít a aktivít (Asociácia blogerov), kde sú aj ostatní blogeri a nezabudnite sa vzdelávať! Neraz je dôležité, aby ste do seba zainvestovali, ale tieto peniaze sa vám veľmi rýchlo vrátia! Vďaka tomu budete váš blogerský  príbeh úspešný a získate mnoho nových podnetov a ak sa na vás usmeje šťastie, tak aj zaujímavé spolupráce.

Spustenie blogu je často jedným z najvzrušujúcejších krokov, ktoré môžete robiť.

ŠŤASTNÉ BLOGOVANIE!

Jana Malaga

Janka už pred rokmi založila prestížnu súťaž BLOGER ROKA, v ktorej boli rok čo rok oceňovaní tí najpopulárnejší a najtalentovanejší slovenskí blogeri. S prerodom blogerov na influencerov sa začala viac venovať práve influencer marketingu. Je jedným z najväčších slovenských expertov na influencer marketing, no jej doménou je aj ten obsahový. Svoje znalosti z content aj influencer marketingu zúročuje v Contedy – agentúre, ktorú hrdo a úspešne vedie od jej samotného začiatku. Keďže time manažment má v malíčku, keď sa nevenuje práci, teší sa zo spoločnosti svojich dvoch synov, pohára dobrého vína alebo poctivého jedla.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Prečítajte si aj...