8+1 trendov, ktoré budú kraľovať influencer marketingu v roku 2022

Koniec roka 2021 sa nezadržateľne blíži, a tak sa mnohí prirodzene uchyľujú aj k bilancovaniu či plánovaniu ďalších krokov na rok 2022. Ak aj vy a vaša značka uvažujete nad komunikačnou stratégiou na budúci rok a premýšľate nad tým, že do nej zaradíte aj influencer marketing, tento článok je presne pre vás. Spísali sme pre vás trendy, ktoré budú kraľovať influencer marketingu a spoluprácam s influencermi v novom roku.

1. Rastúca popularita nano a micro influencerov

Je jasné, prečo väčšina inzerentov a značiek siahne pri spoluprácach s influencermi po veľkých menách a influenceroch so stovkami tisíc followerov. Čím väčšie publikum, tým väčší zásah. Aj nano a micro influenceri, teda tí, ktorí majú menej ako 50-tisíc sledovateľov, sa však pre niektoré značky stávajú čoraz atraktívnejšími.

Menší influenceri majú oproti tým väčším jednu výhodu, a tou je popri nižšej cene aj zvyčajne interaktívnejšie a angažovanejšie publikum. Dôkazom angažovanejšieho publika u nano a micro influencerov je zvyčajne aj ich vyšší engagement rate. V poslednom období sme navyše boli svedkami toho, že engagement rate macro a mega influencerov začal klesať. Preto je na mieste predpokladať, že v budúcom roku sa ešte viac značiek bude v spoluprácach zameriavať aj na menšie mená s interaktívnymi publikami.

Rozdelenie Instagram influencerov podľa veľkosti
Rozdelenie Instagram influencerov podľa veľkosti. Zdroj: Content agency

2. Viac dlhodobých spoluprác namiesto jednorazových

Chcete kontinuálne zvyšovať povedomie o vašej značke? Dlhodobá spolupráca s jedným alebo aj viacerými influencermi je na to ako stvorená. Je len logické, že zvýšeniu predaja či povedomia o značke pomôže viacero reklamných príspevkov rozdelených do určitého obdobia ako len jeden jediný sponzorovaný post. Ak s influencerom spolupracujete dlhodobo a pravidelne, spolupráca je zväčša aj prirodzenejšia a natívnejšia. Vaše produkty daný influencer ukazuje pravidelne, jeho followerov to nijako neprekvapí a spolupráca nevyznieva silene.

Túto taktiku už v roku 2021 pochopili a využili viaceré značky a my predpokladáme, že v novom roku ich bude ešte viac. Navyše, opláca sa to aj finančne. V prípade, že s influencerom plánujete spolupracovať dlhodobo, zvykne vám ponúknuť zľavu, prípadne pre vás pripraviť aj finančne výhodný balíček výstupov, ktoré budú nakombinované z viacerých formátov.

PS: Nezabudnite tu aj na video.

Ivana Gáborík Biela perla
Ivana Gáborík už od leta 2019 nepretržite spolupracuje so slovenskou značkou Biela perla. Jej followeri sú na túto značku zvyknutí a Ivana pravidelne využíva na propagáciu viacero rozličných formátov vrátane postov, súťaží, reels či stories. Zdroj: Instagram/iversanns

3. Viac autentického obsahu u influencerov

Autentický obsah môžeme inak nazvať aj prirodzeným, natívnym, nenásilným. To znamená, že aj značky sa v budúcom roku budú ešte viac snažiť spolupracovať s takými influencermi, u ktorých propagácia ich produktu či služby vyznie prirodzene a autenticky. Mnohé značky už aj na základe vlastných chýb pochopili, že silené spolupráce nie sú cesta k úspechu. A rovnako to vedia aj influenceri. Ak u seba zopakujú niekoľko takýchto spoluprác, followeri často odchádzajú.

Predpokladáme teda, že aj značky si budú v novom roku vyberať takých influencerov, ktorí budú z ich produktu naozaj nadšení, potešení, vyrieši nejakých ich problém, prípadne ho skutočne využijú vo svojom súkromnom živote.

Ako píše aj Influencer Marketing Hub, autentickosť je možné dosiahnuť aj zaujímavými formátmi. Napríklad miesto statického Instagram postu môže influencer pripraviť živé vysielanie s produktom, kde hovorí o jeho prednostiach, rozpráva, ako mu produkt pomohol, ale môže napríklad spomenúť aj to, čo ho na danom produkte teší možno o čosi menej. Ak je výsledný dojem z produktu stále pozitívny, úprimnosť a integrita, ktorou týmto značka aj influencer preukázali, pôsobí na možných spotrebiteľov lákavo a osviežujúco.

4. Viac promovaného obsahu

Značky by si postupne mali zvyknúť na to, že okrem rozpočtu na spoluprácu s influencerom, by si mali pripraviť aj rozpočet na jeho ďalšiu propagáciu. Ako sme už spomenuli vyššie, engagement rate väčších influencerov začal klesať, krásne fotky už organicky nedosahujú tak vysoký dosah ako kedysi a navyše – na Instagram sa etablovala nová funkcia Plateného partnerstva, ktorá propagáciu príspevkov značne uľahčuje.

Práve táto nová funkcionalita Instagramu je presne stvorená nielen na to, aby vďaka nej influenceri správne označili reklamnú spoluprácu, ale zároveň môže slúžiť aj na boostovanie/propagovanie. Ak totiž pri pridávaní štítku influencer zároveň odklikne povolenie propagovať, značka môže daný obsah vyboostovať zo svojho reklamného účtu.

Štítok plateného partnerstva
Funkcia platené partnerstvo sa dá využiť ako pri postoch, tak aj pri stories či reels. Vďaka nej máte aj vo vašom klientskom účte prístup k presným štatistikám zverejnených výstupov, ale, ak vám to influencer umožní, môžete ich zároveň aj propagovať. Zdroj: Instagram/graciosooo, luccianka

5. Sezónne príplatky u influencerov

Už v roku 2021 sme najmä počas najväčšieho sviatku nakupovania – novembrového Black Friday, boli svedkami toho, že viacerí influenceri začali prichádzať s tzv. sezónnymi príplatkami. To znamená, že počas období, ako je Black Friday či predvianočný čas, dočasne zvýšia svoje ceny..

Aj vďaka vyšším cenám v týchto obdobiach sa tak influenceri vyhnú tomu, aby boli ich účty zahltené viacerými reklamnými spoluprácami a vyselektujú si tak len tých bonitnejších klientov. Odhadujeme, že práve tieto sezónne príplatky budú na budúci rok už úplnou samozrejmosťou.

6. Ešte viac video obsahu

Videá milujú všetci. Preto o ich dôležitosti v posledných rokoch aj stále dookola počúvate. Videá majú obrovský význam aj na Instagrame a v influencer marketingu. Nie je to tak dávno, čo Instagram predstavil nový formát – reels (filmové pásy). Reels sa postupne učia používať aj influenceri a značky a samotný Instagram tomuto formátu, povedzme, „nadržiava“. S vydareným reels majú influenceri často oveľa vyššie dosahy, ako by mali s akoukoľvek krásnou fotkou, ktorých je plný Instagram.

Ako spomína aj konzultantka pre komunikáciu na sociálnych sieťach a marketérka Tamara Rogožníková Gončárová v podcaste LEVOSPHERE, značky a influenceri by sa už dnes mali orientovať primárne na tvorbu videí. Najmä, ak chcú získať vyšší organický dosah, teda ten, ktorý im platforma poskytne zadarmo a výstupy nebudú musieť dodatočne propagovať: „Ak sa spoliehate na to, že samotný Instagram organicky podporí dosah vašich príspevkov, nemôžete čakať, že potrebnú viditeľnosť získate foto obsahom. Krásne fotky pridáva každý. Samotný Instagram tvrdí, že staví na krátke videá (15-30 sekúnd až jedna minúta). Ak budete vytvárať tento typ obsahu, platforma vám pomôže. Ak však ignorujete video stories, reels, live vysielania, či videá v IGTV, nebude možné mať organicky vyššie dosahy vašich príspevkov,“ prezradila v podcaste známa marketérka.

Netreba, samozrejme, zabúdať ani na to, že konkurencia Instagramu, TikTok, neustále rastie na popularite a videí tak vídame stále viac a viac. No a tento trend bude dozaista pokračovať aj v novom roku 2022.

7. Ozývať sa začnú aj influencerské páry

Čo poteší a rozcíti človeka viac ako dobrá „love story“? Influencerské páry naberajú na popularite ako vo svete, tak aj u nás na Slovensku. Práve vzťah ich robí ľudskými a pre publikum možno aj prístupnejšími. Mnohí influenceri zároveň vedia veľmi šikovne tento svoj vzťah „využiť“ aj v reklamných spoluprácach či v rôznych osvetách. Klienti, organizácie a spoločnosti tak až vďaka dvom zapojeným influencerom zároveň získajú aj vyššie dosahy príspevkov a celá „kampaň“ je aj o čosi milšia a zapamätateľnejšia.

Influencerské páry
Či už ide o reklamnú spoluprácu, ekologickú osvetu či filantropiu, influencerské páry sú ďalším dôkazom toho, že „ve dvou se to lépe táhne“. Vyšší dosah, často aj milšie prevedenie a ľudskosť sú najčastejšie atribúty, ktoré dokáže vhodne zvolený influencerský pár kampani priniesť. Zdroj: Instagram/sajfa, simonacomedy, trochu_inak_s_adelou

8. Plánovanie a analytika budú rozhodujúce

Názor, že influencer marketing nie je merateľný, sa pomaly ale isto vytráca aj z myslí slovenských marketérov či značiek. Influenceri a ich reklamné kampane sú v skutočnosti veľmi ľahko merateľné a existuje hneď niekoľko spôsobov, ako si úspešnosť kampane viete otestovať.

Najjednoduchší spôsob, ktorý používajú predovšetkým e-shopy, je prideliť zvolenému influencerovi jeho vlastný personalizovaný promo kód, ktorý vám úplne presne povie, koľko nákupov vám influencer priniesol. Prípadne značky a predajne radi využívajú aj UTM linky do stories, ktoré už dnes môže pridať úplne každý účet bez ohľadu na počet followerov.

Zároveň však existujú aj iné metriky, vďaka ktorým viete zistiť, ktorý influencer sa vám o niečo viac opláca a s ktorým už možno spoluprácu nebudete opakovať. Influencer marketing nie je o sympatiách či dojmoch a v skutočnosti je merateľný rovnako ľahko ako napríklad performance marketing. Viac o metrikách, ktoré používame v Content agency aj my, si môžete prečítať v našom blogovom článku.

Náš tajný tip: Kódex influencer marketingu a zmena práce s influencermi

Veľkou zmenou, ktorú v roku 2022 očakávame, je aj nadobudnutie platnosti novovznikajúceho slovenského Kódexu influencer marketingu. Práve ten vstúpi do platnosti už 1.1.2022. Slovenský kódex bude, podobne ako tie svetové, chrániť značky aj influencerov počas ich reklamných spoluprác.

Autorkou myšlienky vzniku slovenského Kódexu influencer marketingu je Jana Malaga, content a influencer marketing špecialistka v Content agency. Keďže spolupráce s influencermi sú stále na vzostupe, je len prirodzené, že aj na Slovensku vznikla potreba Kódexu, ktorý ochráni obe strany. Aktuálne na projekte spolupracuje aj IAB Slovakia či Asociácia digitálnych marketingových agentúr (ADMA). Projekt zároveň podporujú aj významné autority, ako sú Rada pre reklamu a Slovenské združenie pre značkové výrobky.

Rok 2022 tak bude prvým, v ktorom už budú influenceri aj značky presne vedieť, ako v spolupráci postupovať, čomu sa vyhnúť a aj to, ako sa má správne reklamná spolupráca označiť.

Lenka Miškolciová

Lenka vyštudovala žurnalistiku, pretože to bola jediná vysoká škola, na ktorej by sa mohla venovať písaniu. Tvorba rozličných textov je nielen jej prácou, ale aj najväčšou záľubou. Už roky sa špecializuje najmä na content marketing a je rada, ak má priestor, v ktorom by sa mohla rozpísať. Keď neťuká do klávesnice, môžete ju stretnúť na bicykli, v horách alebo v spoločnosti dobrého jedla.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Prečítajte si aj...