Čo fungovalo v obsahovom marketingu v roku 2023? A funguje aj naďalej.

Platený a organický marketing tvoria v online svete dokonalú symbiózu. Dajú sa považovať za nerozlučnú dvojicu potrebnú pre dosiahnutie marketingových cieľov. Ich kombinácia je preto priam nevyhnutná.

Tvorbou obsahového marketingu výrazne zvyšujete vašu dôveryhodnosť na sociálnych sieťach. Splnenie cieľov len prostredníctvom organického budovania profilu môže byť beh na dlhú trať. 

Ako sme si beh skrátili a v roku 2023 tvorili úspešný obsah?

1. Zadefinovali sme cieľovú skupinu a zacielili ju. 

Obsah, ktorý predáva má byť o ľuďoch, nie o vás. Preto je veľmi dôležité poznať odpoveď na otázku „Koho oslovujem?“

Zoznámenie sa so správnou cieľovou skupinou je jedným z kľúčov k vytvoreniu efektívnej obsahovej stratégie. Pri spoznávaní venujte pozornosť najmä jej „pain points“. Pain points sú problémy, ktoré daná cieľová skupina aktuálne rieši. Ich odhalením docielite nielen lepšie vzťahy s publikom, ale aj trefnejší obsah. 

Úloha znie jasne – spraviť z cieľovej skupiny hlavného hrdinu. Nekomunikujte v príspevkoch benefity vášho produktu alebo služby, ale benefity, ktoré nimi hlavný hrdina získa. Tak znie aj najzákladnejšie copywriterské pravidlo, využívajte ho však vo všetkých formátoch, nielen v textoch. To znamená, že sme našich ideálnych zákazníkov odzrkadlili napríklad aj vo videách.

2. Spojili sme autenticitu s príbehom a humorom

Hlavná postava príbehu bola ideálny zákazník. V obsahu sa našiel už v prvých sekundách. Prostredie aj situácia mu bola autentická, blízka a jeho akcia zanechala tú správnu emóciu.

V roku 2023 nám na sociálnych sieťach najviac fungoval situačný humor. Vykonštruovaná situácia vo videách zanechala v sledujúcich pozitívne emócie. 

Príklad, kde sme odzrkadlili cieľovú skupinu, spojili s príbehom a autenticky zobrazili situáciu si môžete pozrieť v tomto videu:

Krátke videá s prestrihmi

Takzvaný short-form content obsadzuje prvé priečky v rebríčku populárnych formátov už dlhý čas. Stále totiž kraľuje video. Dá sa teda nazvať evergreen trendom. 

Vedeli ste, že Youtube shorts sa začali prvý raz používať v septembri 2020, a to v Indii? Už o 9 mesiacov neskôr, v júni 2021, si získali pozornosť v približne sto krajinách. Krátko po predstavení mali dohromady už 6,5 miliárd videní. Veľa ľudí, ktorí sledovali práve Youtube Shorts sa postupne stali aj odberateľmi youtube kanála. To je dôkaz, že aj zo scrollujúcich viete urobiť sledujúcich.

Využiť ich môžete ako reels na Facebooku či Instagrame a, samozrejme, TikToku. Aké sú ich prednosti, na ktoré sa zamerať?

Pridaná hodnota a jedinečná pointa

Vizuálne pekné videá na prvý pohľad zaujmú. Otázkou je „Dokedy?“. Po prvotnom zaujatí si musíte pozornosť aj udržať. Pokiaľ tvoríte reels pre značku, musíte sledujúcim dať pocit, že ste v danej problematike expertom. 

Tvorte videá, po ktorých budú sledujúci o niečo múdrejší – rozoberte problém týkajúci sa vašej značky, ktorý by mohol zaujímať aj cieľovú skupinu a vytvorte o ňom krátke video.

Výzva k akcii

Pozornosť-zachytávajúci úvod, informatívne jadro… A čo záver videa? Používajte výzvu k akcii. Na záver videa povedzte sledujúcim ako majú ďalej s informáciou naložiť. Odkážte ich na váš eshop, blog alebo profil. Vysvetlite im čo ďalej a dajte im pocit akoby video pokračovalo a oni majú možnosť ho dokončiť.

Hovorené slovo a titulky 

Hovorí sa „Radšej raz vidieť ako stokrát počuť,“ to na sociálnych sieťach nemusí platiť vždy. Vo videách je veľmi efektívne využívať mix oboch zmyslov. Využívali sme preto vizuálnu aj audio komunikáciu k opísaniu produktu. 

Pre hovorené slovo sme využívali titulky, a to hneď z dvoch dôvodov. Z videa majú pôžitok aj ľudia, ktorí nemajú aktuálne pustený zvuk. Druhou kategóriou sú ľudia, ktorí ho pustený majú, no s titulkami si udržíte ich pozornosť lepšie a zapamätajú si hlavnú myšlienku.

Rýchle prestrihy

To čo sme opisovali sme sledujúcim aj vizuálne ukázali. 

Pri opise produktu alebo služby preto využívajte rýchle prestrihy. Napríklad, opisujete funkčné oblečenie. Opíšte, že ho môžete využiť pri lyžovaní či behaní, prestrihnite tu na záber športujúceho človeka.

4. Predaje cez sociálne siete, takzvaný „social commerce“

To, že generácia Z negoogli a spolieha sa na obsah na sociálnych sieťach. Ku shopping kampaniam sa však pridávajú aj mileniáli. Až 48 % používateľov vo veku 18-34 rokov už vykonalo nákup cez sociálne siete. Aké sú najväčšie výhody tohto formátu kampaní?

Zacielenie cieľového publika

Kým e-commerce je zadefinovaný ako elektronický obchod, ktorý umožňuje byť otvorený v podstate nonstop, social commerce sa zameriava skôr na prezentovanie produktu prostredníctvom sociálnych sietí. Social commerce teda neznamená e-commerce. A je to novinka, ktorá sa začala vo veľkej miere využívať v roku 2023.

Jednou z výhod sociálnych sietí je diverzita užívateľov. Pokiaľ viete ako na to, nájdite si správnu cieľovú skupinu, ktorej produkt budete môcť odprezentovať. 

Vášnivý lyžiar nebude na internetovom obchode pokukovať po horských bicykloch. Fanúšik hôr a cyklistiky však práve toto potrebuje vidieť. Využite benefit správneho cielenia vo váš prospech, naštudujte si demografiu vášho cieľového publika a experimentujte so social commerce funkciou.

Hra s kreatívou

Aj elektronický obchod dokáže byť zaujímavý, no taktiež tam potrebujete mať podrobné informácie či parametre ohľadom produktu. Social commerce dáva väčší priestor tvorivosti a tak viete cieľovú skupinu zaujať zaujímavou grafikou či fotkami.

Imidž modernej značky

Využívaním social commerce si vás predovšetkým mladšia generácia zaradí medzi značky, ktoré držia krok s dobou. Získate tam nielen imidž modernej značky, ale aj vyššiu dôveru, pretože vzbudíte dojem, že ste nezaspali dobu. To je na sociálnych sieťach veľmi dôležité.

5. Tvorba obsahu spolu s influencermi

Autenticita ide ruka v ruke s pridaním ľudského elementu do obsahu. Známym tváram ľudia veria a vedia, že pokiaľ niečo propagujú, je to dôveryhodné. Zapojením influencerov do svojho organického, ale aj plateného, obsahu získavate okrem vyšších dosahov a lepších štatistík aj ďalšie benefity:

Dôveru

Obzvlášť pokiaľ ste nová značka na trhu, je potrebné od začiatku budovať brand awareness na sociálnych sieťach. Tvorba organického obsahu a budovanie profilu od nuly je náročné. Dôveru si môžete získať kombináciou svojho vlastného obsahu s obsahom známeho influencera.

Autentický obsah

Ako sme už spomínali, autenticita, humor a príbeh sú dôležitými prvkami pre tvorbu obsahu, ktorý si získava publikum. Pridaním známej tváre je dokonca vyššia pravdepodobnosť, že scrollujúci video alebo fotku nepreskočia a budú sa chcieť dozvedieť o čo ide. 

Tvár značky

Pri dlhodobej spolupráci značky s influencerom si známu tvár ľudia začnú automaticky spájať s daným produktom. Z influencera sa stáva ambasádor značky. Tento koncept dlhodobých spoluprác a tvorby ambasádorov je stále na vzostupe. Presvedčiť sa o tom môžete aj pri značke Factcool.

Veľa zo spomínaných trendov, ktoré kraľovali sociálnym sieťam v roku 2023 a prinášali želané výsledky, budú pravdepodobne pokračovať aj v novom roku a vidieť ich budeme môcť dlhšie. Z mnohých sa stávajú, alebo sa už stali, evergreen trendy v obsahovom marketingu. Vyskúšajte preto overené veci zakomponovať do vašej obsahovej stratégie. Nové trendy v content marketingu zistíte na našom blogu.

Lucia Tonhajzerová

Lucia vždy rada vymýšľala nové nápady a vo veciach spájala súvislosti. Pri hľadaní spojenia medzi kreatívnym a analytickým svetom ju osud priviedol k marketingu, kde dostala možnosť spojiť oba svety dohromady. Keď práve nesedí za počítačom, tak pravdepodobne cvičí, číta alebo snowboarduje. Obľubuje stolové hry v dobrom kolektíve ľudí alebo zaujímavé rozhovory o všeličom možnom.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Prečítajte si aj...