Ak ste vy či vaša značka už niekedy spolupracovali s influencerom, prípadne takúto spoluprácu plánujete, určite vás bude zaujímať, ako zmerať, či mala vaša kampaň zmysel a či ste peniaze do daného influencera investovali správne.
Mnohí sa ešte aj dnes občas mylne domnievajú, že influencer marketing je akási pocitová vec, ktorej výsledky len ťažko zmerať. Opak je však pravdou:
„Aj influencer je typ média. A je ľahko merateľný. V skutočnosti má influencer marketing veľa spoločného s performance marketingom,“ myslí si Jana Malaga, content and influencer marketing specialist v Content Agency.
Existuje hneď niekoľko pomerne jednoduchých spôsobov, ako zmerať úspech vašej kampane s influencerom a zistiť, ktorý influencer sa vám možno o niečo viac opláca. A to aj bez toho, aby bol v kampani promovaný promokód na nákup.
Čo všetko sa dá merať na Instagrame?
- CPE – cost per engagement – cena za akciu – to, koľko vás pri danom influencerovi reálne stála jedna akcia od jeho followera.
- CPM – cost per thousand impressions – cena za tisíc impresií – koľko vás pri ktorom influencerovi naozaj stálo tisíc získaných impresií na zazmluvnených postoch a Insta Stories.
- Počet užívateľov, ktorých priviedol konkrétny influencer na váš web či e-shop a vykonali preferovanú akciu (vďaka personalizovaným promokódom/kupónom).
V tomto článku detailnejšie rozoberieme tie metriky, pri ktorých značky nevyužívajú personalizované zľavové kódy, vďaka ktorým si dokážu presne otestovať každého influencera a to, koľko užívateľov reálne priviedol na ich web stránky či e-shop, kde vykonali žiadanú akciu (predovšetkým nákup). Tak, poďme na to.
CPE – cost per engagement – cena za akciu
Metrika CPE je najjednoduchší spôsob, ako zistiť, koľko vás stála jedna akcia (lajk, komentár, zdieľanie a pod.), ktorú vykonal follower vami zvoleného influencera, so sponzorovaným postom či Insta Story o vašom produkte alebo službe. Vďaka CPE teda zistíte, koľko vás reálne stála jedna akcia od followera daného influencera.
Vypočítate si to jednoducho. Cenu, ktorú ste investovali do influencera, vydelíte počtom akcií, ktoré na sponzorovaných postoch či Insta Stories Instagramoví užívatelia vykonali.
Čo všetko sa počíta ako akcia (engagement) na Instagrame v postoch a reels:
- Lajky
- Komentáre
- Uloženia postu
- Zdieľania
V prípade že ide o formát IG story:
- Kliknutia na odkaz (swipe up)
- Ťuknutia na nálepku
Všetky tieto údaje vám pritom vie influencer po ukončení kampane poskytnúť. Zaberie mu to pár sekúnd.
Príklad: Do influencer marketingu s konkrétnym influencerom ste investovali 2000 eur. Influencer následne vytvoril tri posty a jedno Insta Story. Na tých získal dohromady 7 tisíc lajkov, tisíc komentárov, 500 uložení postu, 500 zdieľaní a tisíc ľudí si ťuklo na Swipe up v jeho Insta Story. Dohromady tak vygeneroval 10-tisíc akcií. Ak následne vydelíme vašu investovanú sumu 2000 eur celkovým počtom akcií (10-tisíc), získame CPE 0,2 eura. Jedna akcia od Instagramového užívateľa vás tak pri tomto influencerovi stála presne 0,2 eura, čo je zároveň aj ideálne číslo, ktoré aj pre vás môže do budúcnosti slúžiť ako približný benchmark. Čím nižšia suma, tým samozrejme lepšie.
CPM – cost per thousand impressions – cena za tisíc impresií
Ďalšou užitočnou metrikou, ako zistiť úspešnosť vami zvoleného influencera, je vypočítať si CPM, teda cenu za tisíc získaných impresií (zobrazení).
Samotná metrika CPM je na výpočet podobne jednoduchá ako predchádzajúca CPE. Spočítate si všetky impresie na sponzorovaných postoch a Insta Stories, ktoré influencer vyprodukoval a týmto číslom vydelíte celú sumu, ktorú ste influencerovi za jeho tvorbu zaplatili. Výsledné číslo ešte vynásobíte číslom 1000.
Príklad: Influencer celkovo vyprodukoval 50 000 impresií, za jeho tvorbu ste mu zaplatili 500 eur. Vzorec teda vyzerá nasledovne: 500/50 000 x 1000 = 10. Tisíc impresií u daného influencera vás vyšlo rovných 10 eur. Priemerná cena za tisíc impresií, ktorá sa udáva ako akýsi benchmark úspešnej Instagramovej kampane, je momentálne 7-14 eur. Ak ste ale túto sumu prekročili, neznamená to automaticky, že vaša kampaň bola pridrahá či neúspešná.
Najlepší prehľad pri metrike CPM totiž získate, ak spolupracujete s viacerými influencermi. Na viacerých štatistikách tak jasne uvidíte, ktorý influencer bol pre vás lacnejší a pri ktorom ste za impresie zaplatili viac.
Kto narobí za rovnakú sumu peňazí viac muziky?
Metriky CPE a CPM používame aj my v Content Agency. Vďaka nim vieme pomerne rýchlo zistiť, ktorý influencer bol pri ktorej značke úspešnejší napríklad aj bez toho, že by svojich followerov vyzýval na nákup produktu prostredníctvom personalizovaného promo kódu. Reálne tak dokážeme ľahko zistiť, koľko stála u koho jedna akcia (lajk, komentár a pod.), prípadne tisíc impresií (zobrazení) sponzorovaného postu či Insta Story. Značke tak do budúcnosti vieme deklarovať, u ktorého influencera boli ňou investované peniaze využité o niečo lepšie a naopak, u koho boli získané akcie či impresie možno pridrahé.