Vedeli ste, že rovnako ako delíme riaditeľov na finančného či marketingového, tak podobne sa delia aj influenceri?
Tu nájdete kategorizáciu podľa typu daného influencera a nižšie sme spracovali delenie v závislosti od toho, koľko sledovateľov a fanúšikov majú na Instagrame.
Svetovo sa oficiálne delia na 4 základné skupiny, ale už vznikajú aj podskupiny. S ohľadom na počet ich fanúšikov môžeme hovoriť o určitých špecifikách, ktoré by každý, kto chce začať spolupracovať s influencermi mal poznať. Poďme sa na to pozrieť detailnejšie.
Nano influenceri
Nano už od prírody znamená, že je niečoho málo. Veľmi málo. No a čo sa influencerov týka, znamená to, že ich followeri sa pohybujú iba v niekoľkých stovkách.
Sú to práve nano influenceri, ktorí u fanúšikov vzbudzujú vyššiu mieru dôvery, pretože ich profily nie sú spravidla plné reklamy. Naopak, kraľuje tu natívny obsah.
Majú menšie publiká aj menšie honoráre.
Kedy je vhodné vybrať si nano influencera?
Musíte si uvedomiť, že bloger, ktorý sa venuje špecifickej téme a jeho problematika nemá potenciál osloviť mainstream, nikdy sa nestane mega blogerom. Vždy osloví len relevantných fanúšikov, ktorí chcú zdieľať s týmto influencerom svoju vášeň pre dané veci.
Môže ísť o umelcov, manažérov, ale aj chovateľov určitého plemena. Tiež o knižného blogera, jazzového speváka, someliéra či športovca, ktorý nie je olympionik či reprezentant SR.
„Fanúšikov má málo, ale sú lojálni a verní. Interagujú.“
Nižší počet sledovateľov býva nízky aj pri novších profiloch, cez rôzne aplikácie si môžete pozrieť ako sa vyvíja nárast i odchod jeho sledovateľov. Tu sa môžete zahrať na veštca a trochu aj predikovať, ako mu bude počet rásť. Ak vidíte v tomto profile potenciál, určite influencera oslovte.
Engagement rate (ER) pri nano influenceroch, ktorí majú potenciál by mal byť vyšší ako 5,5 %. A saturation rate pod 20 %.
Čo je to engagement rate (ER) a saturation rate (SR) sa dočítate v tomto článku.
Micro influenceri
S počtom followerov sú na tom podstatne lepšie ako ich nano kolegovia. Ich fanúšikovská základňa sa hýbe v niekoľkých tisícoch.
Zlatá hranica – viac ako 10K sledovateľov na Instagrame
Túto métu chce dosiahnuť každý. Prečo? Lebo v rámci instagram stories môže po prekročení 10 000 sledovateľov využívať funkciu SWIPE UP.
Pre značky je to dôležité z pohľadu nasmerovania sledovateľov na ich web, podstránku, produkt, youtube, … a pre influencera je to nástroj ako dovysvetliť svoj príbeh, smerovať sledovateľov na svoj iný aktívny sociálny profil (FB, YT, TikTok, LinkedIn), alebo na blog či aplikáciu.
Napríklad YouTuberi využívajú vo svojich IG stories swipe up na to, aby upozornili na nový video obsah na YouTube.
Prečo spolupracovať s micro influencermi?
Publikum micro influencera sleduje preto, že im je sympatický content, ktorý postuje. Sledovatelia majú pocit, že spoločne zdieľajú rovnaké záľuby, prežívajú podobné starosti a majú obdobné problémy. Influencer by mal spolupracovať s takou značkou, ktorá prirodzene zapadne do jeho obsahu a sadne tak ako sa hovorí „ako zadok na šerbel“.
„Spolupráce nasilu publikum cíti, neinteraguje a pri opakovaní takýchto fuck-up spoluprác fanúšik odchádza.“
Pri spolupráci s micro influencermi sa osvedčilo
Značka často trafí do čierneho, ak spolupracuje nie s jedným, ale viacerými micro influencermi v danom vymedzenom období (nie však naraz v jeden deň, potrebný je redakčný kalendár). Kampaň má väčší zásah a je to mnohokrát lacnejšia ako spolupráca s celebritou s obrovským followingom.
Jednorazová spolupráca alebo ambasádor?
Ak si značka podchytí influencera v rozkvete, môžu rásť spolu. Za príklad stojí profil Tatiany Židekovej, ktorú vo svojich začiatkoch, keď ešte bola na úrovni micro influencerky (dnes je macro influencerka s počtom sledovateľov 147-tisíc) oslovila značka Rebook.
Máme preto pre vás odporúčanie. Ak nemáte toľko finančných prostriedkov v tomto momente na jednorazové spolupracáe s marco influencerkami, pozrite sa po micro a nadviažte s jednou z ich ambasádrostvo na rok-dva. Po danom období uvidíte či ste mali nos na hviezdu, alebo superstar J je to výborná investícia do budúcna.
Macro influenceri
Tu je to už s followermi úplne o niečom inom. Pohybujú sa v desiatkach tisíc a aj spolupráce s nimi sú pre značky vyhľadávanejšie a aj častejšie. Dôvodom, prečo značky spolupracujú práve s macro influencermi je, že chcú aby sa stali známe tváre viac ako jednorázovým partnerom. Konkrétne ambasádormi. Majú tak silný zásah a so značkou sa pekne navzájom dopĺňajú.
Je tu ale jedno ale. Kedy to nemusí s macro influencermi fungovať
Tak ako aj pri iných spoluprácach, aj tu by mal promovaný produkt a služby korešpondovať s obsahom, záľubami, odbornosťou, postojmi a štýlom profilu.
Slovenskí macro influenceri (aj mega) majú vysoké publiká na Instagrame vďaka svojim externým aktivitám mimo tejto sociálnej siete (herci, moderátori, športovci, speváci, …). Svoj foto a video obsah, ktorý zachytáva ich osobný a profesný život na sociálne siete veľakrát neopisujú siahodlho. Len stroho. Fotografie dotvoria to, čo už ich sledovatelia poznajú z ich seriálov, relácií, koncertov.
Ak ich značka osloví na spoluprácu a tlačí ich do reklamy produktu, kedy je produkt zakomponovaný nevkusne a nasilu, pričom text nedovysvetluje čo sa na obrázku odohráva a prečo je tam daný produkt. Reach takéhoto postu je potom spravidla na úrovní 40 – 60 % v porovnaní s predošlým obsahom. Nevyvolal v nich emóciu. Nehovoriac o tom, že ak ich obsah nezaujme a neinteragujú, tak si tento produkt ani nekúpia/neobjednajú.
Martin Lindrom, medzinárodný odborník na marketing a branding tento jav vedecky dokázal už v roku 2004, počas svojho neuromarketiingového skúmania. Podľa neho: „product placement nemá vplyv na spotrebiteľské rozhodovanie, ak produkt nehrá v deji audiovizuálneho diela významnú úlohu, alebo aj jeho umiestnenie vo filme, programe či reklame nedáva zmysel.“
„Rada pre influencerov aj značky. Každý obsah by mal byť preto zmysluplný!“
Mega influenceri
Naše putovanie svetom influencer marketingu zakončíme vo veľkom štýle. Doslova.
Mega influenceri sú poslednou skupinou. Ich sledovatelia sa hýbu v státisícoch až miliónoch.
V našich slovenských pomeroch ich skutočne nie je veľa. Ale keďže Slovensko je malá krajina, tak ich máme primerane.
Toto je zoznam top 15 Slovákov mega influencerov na Instagrame podľa počtu sledovateľov (17.1.2020)
Top 15 Influencers from Slovakia
-
1,6 milióna https://www.instagram.com/petosagan/
-
1,4 milióna https://www.instagram.com/luciajavorcekova/
-
-
986-tisíc https://www.instagram.com/grwrady/
-
974-tisíc https://www.instagram.com/gogomantv/
-
934-tisíc https://www.instagram.com/pepamack/
-
771-tisíc https://www.instagram.com/lucypug/
-
680-tisíc https://www.instagram.com/milanskriniar/
-
674-tisíc https://www.instagram.com/andicsinger/
-
671-tisíc https://www.instagram.com/marek_hamsik_17_official/
-
603-tisíc https://www.instagram.com/rytmusking/
-
-
585-tisíc https://www.instagram.com/expl0ited_/
-
-
Skôr ich nájdeme v zahraničí a v mnohých prípadoch ide o už aj tak známe celebrity. Spolupráce na tejto úrovni síce znamenajú pre značky obrovský a silný zásah, ale aj vysoké finančné náklady, keďže tieto persóny rozhodne nie sú lacné. Preto si musí značka veľmi pozorne a dôsledne vybrať toho správneho influencera.
V každom prípade je dobré mať prehľad. No a otázka či je influencer marketing to pravé orechové pre vašu značku? Na to vám možno napovie aj kliknutie na tento link.
Takto jednoducho by sme mohli charakterizovať tento megatrend posledných rokov. Influenceri hýbu svetom. Aj Slovenskom. I keď samotný význam pojmu influencer mnoho ľudí za povolanie resp. riadnu prácu absolútne nepovažuje, nič nenaznačuje tomu, že tento trend by mal v blízkej dobe spomaliť. Práve naopak.
Napokon dokazujú to aj množstvá štatistík, ktoré potvrdzujú jednoznačné benefity a význam, ktoré influencer marketing na Instagrame má. Ak vás táto téma zaujala a chcete o nej vedieť viac, odporúčame kliknúť sem.
V prípade, že by ste mali konkrétne otázky či záujem o spoluprácu s influencermi. Kontaktujte nás.