SEO TRENDY PRE ROK 2023. JE OBSAH STÁLE DÔLEŽITÝ?
Optimalizácia webov pre internetové vyhľadávače (SEO) má už dlhé roky svoje nespochybniteľné miesto v online svete (marketingu). Ak je váš web v dobrej „kondícii“, pomocou vyhľadávača (na Slovensku hrá prím Google) vám naň prichádzajú potencionálni zákazníci. A čo je v tomto prípade najdôležitejšie, bez platenej reklamy a zadarmo.
SEO je však pomerne náročná disciplína, ktorá sa neustále vyvíja. Ak chcete byť o krok vpred pred konkurenciou, veríme, že si v tomto blogu nájdete užitočné informácie, kde sme si pomenovali najnovšie SEO trendy.
Obsah stále viac dôležitý, spätné odkazy naopak
Mať web v dobrom technickom stave (mobile first, page speed, friendly URL), off-page SEO (etický link buidling), on-page SEO (H1, title, description) je síce super, ale stačiť to už nemusí. Google zavádza postupne stále čoraz väčší dôraz na obsah a tento dôraz rok čo rok prehlbuje, kým napríklad dôležitosť spätných odkazov (backlinks) ide postupne do úzadia aj z dôvodu neetického linkbuildingu.
Z toho nám vyplýva, že content bude jedným z kľúčových SEO faktorov pre rok 2023 a aj v nasledujúcich rokoch.
Mnohí zahraniční experti na SEO ako SurferSeo, GreatContent, SearchEngineJournal zaradili práve obsah na prvé miesta medzi SEO trendmi. Nie je však content ako content. Na ten, ktorý sa Googlu páči oveľa viac, sa pozrieme bližšie.
Obsah tvorený pre ľudí, nie pre Google robotov
Kým v predchádzajúcich rokoch sa cenili odborne komplikované a formálne texty, súčasné SEO trendy odporúčajú najviac sa priblížiť jazyku „bežného“ človeka. Preto, ak rozmýšľate nad obsahom, nekomplikujte to a zamerajte sa na prepojenie vás a vášho zákazníka, na spoľahlivosť, emócie, empatiu.
Komunikujete s ľuďmi, nie s robotmi. Až 75 % zákazníkov je ochotných zaplatiť viac peňazí za rovnaké alebo podobné produkty radšej tým značkám, ktoré sú úprimné a „pravé“.
Aj keď to znie trochu zvláštne, Google sa nám snaží v podstate povedať niečo v tomto zmysle: Opustite klasický hard sale. Viac, ako agresívnemu predaju, sa venujte ľuďom. A tomu treba prispôsobiť content. Jednou z týchto ciest je napríklad spojenie s influencermi.
Prečítajte si tiež:
Jednoduchosť, odbornosť a osobná skúsenosť
Dávno preč sú časy, kedy stačilo do textov a URLs napratať čo najviac kľúčových slov a mali ste „vystarané.“ Google roboti najviac ocenia obsah, ktorý je napísaný jednoducho, ale zároveň obsahuje potrebné informácie,odbornosť a najmä osobnú skúsenosť s danou „problematikou.“
E-A-T je po novom E-E-A-T
Súčasný trend potvrdil v decembri 2022 priamo aj Google a pridal do svojich tradičných SEO smerníc E-A-T (Expertise, Authority, Trust) ďalšie písmenko E (Experience=skúsenosť), po novom teda E-E-A-T (Experience, Expertise, Authority, Trust).
Google tak chce vidieť, že ten, kto tvorí obsah, je „reálny“ človek a má s danou témou priamu skúsenosť. Sústreďte sa na kvalitu, nie kvantitu a raz za čas sa pozrite aj do Search Console, aké kľúčové slová vedú návštevníkov na váš web 😊
Pokojne pridajte k blogom aj stručné informácie o autorovi, odkazy na ďalšie články od tohto autora, prípadne jeho profil na sociálnych sieťach. Google to ocení.
Čo takýto obsah reálne so SEO spraví?
– Udrží návštevníka dlhšie na vašom webe, zvyšuje možnosť, že sa váš obsah bude zdieľať, znižuje bounce rate
– Ľahko čitateľný text zlepšuje user experience
– Zvyšuje relevanciu, autoritu – váš web bude v danej oblasti „niečo znamenať“
Video je kráľ
Už roku 1996 publikoval Bill Gates pamätnú esej „Content is a king“. V súčasnom mediálnom priestore môžeme túto frázu trochu pozmeniť na „Video is a king“.
Tvorba obsahu totiž už dávno nie je len písaný text – priemerný užívateľ internetu strávi pozeraním videí až 19 hodín týždenne.
Súčasným trendom sú krátke videá – TikTok, Instagram Reels a YouTube shorts, ktoré predstavujú až 80 % mobilného trafficu.
Video obsah je tak skvelá príležitosť pre váš brand, v priebehu krátkeho času viete poskytnúť veľa informácií. Aj do jednej minúty.
Ostatné SEO trendy
Ako sme už spomínali, content nie je jediným SEO trendom. Na čo sa ešte (stále) sústrediť?
- Rýchlosť načítania webu, performance, AMP – aj keď Google tento update spustil už v roku 2021, neustále na ňom pracuje a je jedným z kľúčových SEO faktorov. Nástroje ako Page Speed Insights vám povedia všetko.
- Obrázky – aj optimalizácia obrázkov má svoje miesto v SEO. Dajte si námahu a doplňte ich popis.
- Produktové stránky – doplňte recenzie produktov, najčastejšie otázky (FAQ), upgrady produktu, informácie o dodacej lehote atď.
- Longtailové kľúčové slová – namiesto slova „okuliare“ buďte špecifickejší, napr. „okuliare pre okrúhlu tvár“ a podobne.
- Lokálne SEO – ak pôsobíte v konkrétnom meste, registrácia na Google My Business je na nezaplatenie.
- Topic clusters – ide o akýsi zhluk viacerých informácií o téme na jednej prehľadnej (pod)stránke, odkiaľ sa dá prekliknúť do ďalších sekcií alebo článkov o danej téme. V rámci SEO stratégie a content marketingu pomáhajú usporiadať web nielen na základe kľúčových slov, ale aj širších tém. Zvyšujú UX, interné prelinkovanie a pomáhajú Google robotom lepšie pochopiť hodnotu vášho obsahu.
- Optimalizácia pre hlasové vyhľadávanie – stále trochu neprebádaná zóna, ale už teraz 27 % ľudí vyhľadáva na mobile pomocou voice searchu (Google Assistant, Siri, Cortana). Sústreďte sa najmä na konverzačné kľučové slová (conversational keywords).
- Štruktúrované dáta – tzv. rich snippets môžete pridať do HTML kódu. Googlu to pomôže lepšie pochopiť obsah stránky a pri vyhľadávaní sa užívateľovi ukážu ešte lepšie informácie o produkte (cena, hodnotenie produktu atď).