Čo by mala obsahovať zmluva s influencerom: Vzor zmluvy zdarma

zmluva s influencerom VZOR

My v agentúre Contedy pri každej jednej spolupráci uzatvárame s tvorcami obsahu písomnú dohodu. Uvedomujeme si, že vytvorenie zmluvy medzi influencerom a značkou je dôležitým krokom na zabezpečenie práv a povinností oboch strán.

Ako signatári Kódexu influencer marketingu cítime záväzok. Preto sme sa rozhodli evanjelizovať tému správne nastavenej spolupráce medzi značkou a influencerom. O to viac, že sa influencer marketingu venujeme už 8 rokov. Len minulý rok sme realizovali kampane pre 41 značiek.

Aký typ zmluvy by mal byť pri spolupráci medzi značkou a influencerom?

Pre účely vytvorenia a publikovania diela tvorcom obsahu, môžete vytvoriť zmluvu o dielo, alebo zmluvu o reklamnej/marketingovej spolupráci. Prípadne kombináciu týchto zmlúv. 

Aký typ zmluvy o dielo uzatvoriť záleží od toho, aký status má influencer (fyzická osoba/ právnická osoba). Aj od toho, či je predmetom zmluvy aj odmena za poskytnutie licencie. Nájdete k tomu veľa odborných rád na internete. 

Niektoré značky, ktoré majú viac spoluprác s influencermi majú vytvorené Generálne podmienky spolupráce s Influencermi. Ale nenahrádza to zmluvu či objednávku, ktorá by mala byť vytvorená. Vytvorená objednávka sa však na dané podmienky môže odvolávať. 

Vzor zmluvy s influencerom

Či sa jedná o dlhodobú spoluprácu (ambasádorstvo), alebo ide o jednorazovú spoluprácu, uzatvárame s influencerom zmluvu (Zmluva o marketingovej činnosti, vytvorení autorského diela a licenčná zmluva). Na základe tejto zmluvy nám influencer vystaví faktúru/faktúry (ak má status živnostníka/alebo je právnickou osobou – PO).

Vzor zmluvy s influencerom (PO) zdarma pošleme na mail

Ak je tvorca obsahu fyzická osoba (FO), tj. nemá pridelené IČO, podpisujeme vzájomne tiež túto zmluvu, na základe ktorej mu je vyplatený honorár. 

Vzor zmluvy s influencerom (FO) zdarma pošleme na mail

Zmluva o marketingovej činnosti, vytvorení autorského diela a licenčná zmluva

Táto vzorová zmluva obsahuje hlavné body, ktoré by mali byť prispôsobené konkrétnym požiadavkám a potrebám oboch strán. Je dobré konzultovať ju s právnikom, aby zmluva tolerovala všetky právne normy a zabezpečila ochranu pre obidve strany. 

Nižšie nájdete hlavné body, ktoré by mala takáto zmluva obsahovať:

Čo by mala obsahovať zmluva s influencerom? 

1. Zmluvné strany

  • Značka: názov spoločnosti, adresa, IČO a meno zodpovednej osoby
  • Influencer: meno, adresa, kontaktné informácie (prípadne IČO/DIČ, ak ide o FO)

TIP: Mnoho influencerov má profily odlišné od svojho civilného mena. Preto ak spolupracujete s viacerými influencermi, odporúčame pre lepšiu identifikáciu uvádzať do zmluvy aj ich @nick zo sociálnej siete

2. Predmet zmluvy

  • Popis spolupráce: Jasne definujte, aký obsah má influencer vytvoriť (napr. fotografie, videá) a na ktorých platformách (Instagram, TikTok, YouTube) bude publikovaný.
  • Produkt/Zadanie: Detailne opíšte produkt alebo službu, ktorú má influencer propagovať, a špecifikujte, čo presne sa od influencera očakáva. Prípadne pridajte link na brief.

TIP: Ak spolupracujete s influencerom, ktorý ešte nemá veľa spoluprác za sebou, nezabudnite k danému formátu uviesť aj jeho presný očakávaný rozmer /napríklad, že pre REEL má isť o pomer strán 9:16 a očakávané minimálne rozlíšenie. 


Prečítajte si aj: V spolupráci s influencermi je zmluva kľúčová!


3. Práva a povinnosti strán

  • Influencer:
    • Zaviaže sa vytvoriť a publikovať obsah podľa dohodnutého harmonogramu.
    • Zabezpečí, že obsah bude v súlade s platnými zákonmi a predpismi (napr. neklamlivá reklama, dodržanie autorských práv, označenie že ide reklama pridaním štítku plateného partnerstva).
    • Poskytne značke právo na ďalšie použitie vytvoreného obsahu (napr. na webovej stránke značky).
  • Značka:
    • Poskytne influencerovi všetky potrebné informácie a materiály k zadaniu.
    • Zabezpečí doručenie produktu v dohodnutom čase.

Prečítajte si aj: Ako označiť reklamnú spoluprácu?


4. Odmena

  • Výška a forma odmeny: Je potrebné uviesť či bude influencer odmenený finančne, barterom (produktom) alebo kombináciou oboch. 
  • Fakturačné údaje a termíny: Uvedie sa dokedy musí byť odmena uhradená po splnení podmienok a na aký IBAN.

TIP: na základe negatívnych skúseností, kedy nám influencer prestal reagovať na správy a telefonáty a nepublikoval obsah v dohodnutom termíne, sme pristúpili k tomu, že v zmluvách a objednávkach definujeme aj penále z omeškania. 

5. Termíny a harmonogram

  • Časový rámec: Definujeme začiatok a koniec spolupráce, vrátane dátumov na doručenie obsahu. Ako aj to ako dlho by mal byť obsah verejne dostupný.
  • Harmonogram publikovania: Stanovíme si termíny pre jednotlivé príspevky.

6. Dôvernosť a ochrana údajov

  • Dôvernosť informácií: Uvedieme, že obe strany sú povinné zachovať dôvernosť všetkých obchodných tajomstiev a citlivých informácií, ktoré počas spolupráce získajú. Tento bod je dôležitý a mali by sme sa poučiť z chýb značiek, ktorý ho v zmluve nemali. 
  • Ochrana osobných údajov: Je potrebné zabezpečiť súlad s GDPR a inými zákonmi o ochrane osobných údajov. Pre tento účel odporúčame vytvoriť značke/agentúre Podmienky ochrany osobných údajov, kde sú definované detailne všetky potrebné body. 

7. Ukončenie zmluvy

  • Podmienky ukončenia: Definujeme, za akých podmienok môže byť zmluva ukončená (napr. nedodržanie termínov, nesplnenie podmienok zmluvy).
  • Následky ukončenia: Opíšte, aké následky bude mať ukončenie zmluvy pre obe strany.

8. Ostatné ustanovenia

  • Zmeny a doplnky zmluvy: Uveďte, že akékoľvek zmeny zmluvy musia byť písomné a podpísané oboma stranami.
  • Platnosť a účinnosť: Uveďte, kedy zmluva nadobúda platnosť a účinnosť.

9. Podpisy

  • Podpis značky: Meno, funkcia, podpis a dátum.
  • Podpis influencera: Meno, podpis a dátum.

TIP: My si podpisujeme zmluvy len online. V rámci MacBookov je v aplikácii “Preview” funkcia podpisu, ale aj Adobe už takúto praktickú vec umožňuje. Keď podpis narýchlo nie je technicky možný, postačuje nám, ak nám influencer v maile potvrdí, že zo zaslanou zmluvou súhlasí. Ale to je výnimočne.

Ak máte ďalšie otázky alebo potrebujete prebrať viac detailov, neváhajte ma kontaktovať! Poskytujem klientom aj konzultácie.

Jana Malaga

Janka už pred rokmi založila prestížnu súťaž BLOGER ROKA, v ktorej boli rok čo rok oceňovaní tí najpopulárnejší a najtalentovanejší slovenskí blogeri. S prerodom blogerov na influencerov sa začala viac venovať práve influencer marketingu. Je jedným z najväčších slovenských expertov na influencer marketing, no jej doménou je aj ten obsahový. Svoje znalosti z content aj influencer marketingu zúročuje v Contedy – agentúre, ktorú hrdo a úspešne vedie od jej samotného začiatku. Keďže time manažment má v malíčku, keď sa nevenuje práci, teší sa zo spoločnosti svojich dvoch synov, pohára dobrého vína alebo poctivého jedla.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Prečítajte si aj...