Ako vytvoriť súťaž na Instagrame, ktorá neporušuje žiadne pravidlá?

Súťaže na Instagrame sú skvelý spôsob, ako rozšíriť vaše publikum sledovateľov, vzbudiť záujem o nový produkt, či len vyjadriť vďaku a obdarovať vašich fanúšikov milým darčekom. Súťaže vyhľadávajú nielen značky, ale aj samotní influenceri. Často sa však zabúda na to, že aj súťaže na Instagrame musia spĺňať určité pravidlá a kritériá, ktoré nariadil samotný Instagram, alebo dokonca Európsky parlament. Ako teda usporiadať súťaž, ktorá neporušuje žiadne pravidlá a nepoškodí vašu reputáciu? 

Základné podmienky súťaženia, ktoré treba dodržiavať

Súťaž môže na Instagrame usporiadať v podstate ktokoľvek. Samotný Instagram ale na svojej oficiálnej stránke upozorňuje, že akákoľvek zodpovednosť za súťaž je len a len na jej organizátorovi. Práve vy ste ten, kto je zodpovedný za to, aby súťaž prebehla v súlade so zákonom a pravidlami Instagramu. Pravidlá Instagramu si môžete prečítať aj na tomto linku.

Súťaženie na Instagrame či v podstate na akejkoľvek sieti však nie je regulované len nariadeniami danej platformy, ale napríklad aj Zákonom o ochrane osobných údajov. Aj preto, aby ste súťaže organizovali v súlade s pravidlami, zákonmi a nariadeniami, spísali sme pre vás ich kompletný prehľad.

1. Jasne opíšte pravidlá súťaže a nezabudnite na GDPR

Odkedy dokedy trvá súťaž? Ako sa do nej môže človek zapojiť? Čo všetko má spraviť pre to, aby bol zapojený do žrebovania? Kedy presne a v akej forme prebehne žrebovanie? Nezabudnite v súťažnom príspevku presne opísať všetky potrebné detaily, ktoré človek s túžbou zapojiť sa potrebuje poznať.

To však nie je k pravidlám všetko. Ak vám záleží na tom, aby súťaž naozaj prebehla so všetkým „kostolným poriadkom“ a nechcete, aby v budúcnosti vaša značka akokoľvek utrpela, stanovte si presné a záväzné pravidlá súťaženia na sociálnych sieťach.

Tie by mali byť zverejnené na vašom webe. Odkaz na súťažné pravidlá je vhodné pridať aj do súťažného príspevku. Tieto pravidlá môžu byť spísané konkrétne pre práve prebiehajúcu súťaž alebo všeobecnejšie pre všetky typy súťaží, ktoré budete na sociálnych sieťach (aj v budúcnosti) organizovať.

Príklad: 

Na instagramovom profile @mamamnamsk prebiehala v spolupráci s influencerkou súťaž o kuchársku knižku a sadu detských výživ.

Ukážka súťaže, ktorá prebiehala na IG profile @mamamnamsk v spolupráci s influencerkou. Zdroj foto: Instagram/mamamnamsk
Ukážka súťaže, ktorá prebiehala na IG profile @mamamnamsk v spolupráci s influencerkou. Zdroj foto: Instagram/mamamnamsk

Aj k tejto súťaži boli vytvorené súťažné pravidlá, ktoré si môžete pozrieť na webovej stránke jej organizátora. Ako už bolo spomenuté, súťaže na akejkoľvek sieti sa neriadia len nariadeniami danej platformy, ale aj Zákonom o ochrane osobných údajov. Práve na „GDPR“ sa v súťažiach často zabúda.

V rámci vašich súťažných pravidiel by ste mali ozrejmiť, že osobné údaje zúčastnených budú využívané len pre potreby súťaže. Takisto je dobré spomenúť, že súťažiaci súhlasia s tým, aby ich profily boli zverejnené napríklad v stories, v ktorých prebehne žrebovanie.

2. Označte, s kým daná súťaž prebieha

Organizuje influencer súťaž ako spoluprácu s nejakou značkou? V prípade, že je súťaž na influencerovom profile sponzorovaná alebo organizovaná nejakou konkrétnou značkou, túto značku musí v súťažnom príspevku spomenúť a transparentne ju označiť. Netreba zabúdať na to, že aj súťaž môže byť forma reklamnej spolupráce, a teda musí byť riadne označená.

Pravidlá označovania reklamných spoluprác sme detailne opísali aj v našom ďalšom článku:

>>>Ako označiť reklamnú spoluprácu na Instagrame, YouTube či TikToku?<<<

3. Súťaž nemôže pôsobiť dojmom, že je akokoľvek spojená s Instagramom

Spomínali sme to hneď v samotnom úvode tohto článku. Áno, je pravda, že Instagram si takýmto spôsobom nad vašou súťažou „umýva ruky“. Ak však chcete súťaže organizovať pravidelne a nechcete sa báť prípadných postihov od Instagramu, odporúčame vám mu vyhovieť. To koniec koncov nie je až tak náročné…

Výborne na to poslúži napríklad veta v sprievodnom texte k súťažnému postu či reels: „Táto súťaž nie je nijako organizovaná ani spojená s Instagramom.Túto vetičku nikdy nezabudnite pridať do textu. Tým dávate jasne najavo, že akúkoľvek zodpovednosť za súťaž máte len na svojich pleciach. (Odporúčame ju v súťažnom poste spomenúť aj v prípade, že ju máte uvedenú vo všeobecných súťažných pravidlách zverejnených na vašom webe).

Pri súťažení na Instagrame musí byť jasné, že Instagram s vašou súťažou nemá nič spoločné a zodpovednosť je len na vašich pleciach. Zdroj foto: Instagram/iversanns
Pri súťažení na Instagrame musí byť jasné, že Instagram s vašou súťažou nemá nič spoločné a zodpovednosť je len na vašich pleciach. Zdroj foto: Instagram/iversanns

4. Presne opíšte, o čo sa súťaží

Síce sa to zdá byť samozrejmosť, ale netreba zabúdať, že v texte je potrebné tiež presne opísať, o čo sa súťaží.Aký produkt/službu môžu súťažiaci vyhrať? Aké sú jeho funkcie? Kedy je možné túto službu využiť a kde? Mačku vo vreci nielenže nik nekúpi, ale nik o ňu nebude mať záujem ani súťažiť.

V súťaži je takisto dôležité presne opísať, o čo sa súťaží. Zdroj foto: Instagram/cordbloodcenter.sk
V súťaži je takisto dôležité presne opísať, o čo sa súťaží. Zdroj foto: Instagram/cordbloodcenter.sk

5. Jasne opíšte, ako a kedy prebehne žrebovanie víťazov

Žiadna súťaž nechce pôsobiť dojmom, že je vytvorená len na oko a o víťazovi je už vopred rozhodnuté. Nezabudnite preto v súťažnom príspevku jasne opísať, ako a kedy budete žrebovať výhercov vašej súťaže. Vyberiete náhodne jeden z komentárov, ktorý splnil všetky súťažné podmienky? Budete žrebovať v stories pomocou aplikácie tretej strany? Možností je hneď niekoľko, no súťažiacim by ste mali vždy ozrejmiť, ako a kde budete v konkrétnom termíne žrebovať.

Takisto je dobré súťažiacim povedať nielen, ako žrebovanie prebehne, ale prípadne aj to, čo majú vyžrebovaní výhercovia následne urobiť, aby sa mohli o svoju výhru prihlásiť. Napríklad, ak výhercov vyžrebujete v stories, v ktorých budú označení, treba im zároveň aj vhodne odkomunikovať, že následne sa vám majú ozvať do správy, aby ste si dohodli, ako im bude výhra doručená.

Toľko k súťažným pravidlám. Ako ale usporiadať súťaž, ktorá bude nielen v súlade s pravidlami, ale aj úspešná a zaujme? O tom vám napíšeme v ďalšom článku.

Aplikácie a nástroje na losovanie výhercov súťaže na IG

Ako sme už spomenuli, dôležitým bodom pri súťažení na Instagrame (platí aj pre iné sociálne siete, napr. Facebook) je jej férové vyhodnotenie. Najtransparentnejším spôsobom je použiť aplikáciu alebo program, ktorý vygeneruje náhodný profil / komentár a v ideálnom prípade vyhodnotenie aj nahrať v stories alebo na krátkom livestreame.

A akú appku či nástroj teda použiť na samotné žrebovanie? Odporúčame skúsiť tieto:

  • Lukky – aplikácia dáva možnosť vybrať 20 výhercov a jednoducho zdieľať výsledok priamo na všetkých vašich sociálnych sieťach (dostupná pre IOs aj Android), pozrite si videonávod.
  • Comment Picker – používateľsky prívetivý online nástroj na žrebovanie z komentárov alebo mien, bez limitov na počet komentárov (umožňuje filtrovať duplicitné komentáre, je jednoduchý na používanie a úplne zadarmo)
  • Rafflys by AppSorteos – filtruje podľa hashtagov, značiek alebo komentárov (bezplatná verzia je obmedzená na 1.000 komentárov)
  • Viralsweep – jeden z najkomplexnejších nástrojov na žrebovanie, pomáha marketérom vytvárať, prevádzkovať a spravovať rôzne propagačné akcie (cena začína na 49 USD/mesiac)

💡 Pri výbere aplikácie je dobré pozrieť si aj referencie danej aplikácie a používateľské skúsenosti. Myslite na to, že jej odovzdávate svoje osobné informácie.

Typy súťaží na Instagrame

Existuje mnoho typov a foriem súťaží, ale všetky majú jedno spoločné cieľ – zvýšiť povedomie o značke a poskytnúť ľuďom pridanú hodnotu.

Podľa spôsobu zapojenia sa :

  • Lajk / koment / zdieľanie: Pokiaľ je vaším cieľom získať engagement a osloviť čo najviac ľudí, vďaka jednoduchej interakcii (prípadne ich kombinácii) s príspevkom zabezpečíte jednoduchý vstup do súťaže a zvýšite ochotu ľudí zapojiť sa.
  • Označenie priateľa: Označenie ďalších ľudí pre zapojenie sa do súťaže je geniálny ťah v tom, že aj oni dostanú upozornenie a môže ich to povzbudiť k zapojeniu sa do súťaže.
  • Cez vlastný hashtag: Možnosťou je tiež vytvoriť vlastný hashtag, ktorý budú súťažiaci používať napríklad v stories alebo v poste, ktorými sa zapoja do súťaže. Umožňuje to nielen sledovanie príspevkov, ale aj podporuje angažovanosť pri konkrétnom hashtagu, čo algoritmus podporuje.

Podľa súťažného formátu :

  • Statický post: Ide o najbežnejší súťažný formát, ktorým je jednoduchá fotka alebo grafika vo feede.
  • Reel: Marketingu na sociálnych médiách stále dominujú videá – prečo to nevyužiť aj pri súťaži? Pokiaľ súťažný reel ladí so zvyškom obsahu a obsahuje pridanú hodnotu, ľudí zaručene zaujme.
  • Carrousel: Ako nalákať ľudí do súťaže a zároveň ich oboznámať s produktom alebo službou? Využite carrousel – do prvého slajdu pôjde pekný vizuál a do ďalších slajdov informatívny obsah, ktorý pomôže šíriť informácie o vašom darčeku.
  • Stories: Súťaž cez stories je síce časovo obmedzená a zapojiť sa do nej je možné len v priebehu 24 hodín, avšak týmto formátom viete otestujete vnímavosť ľudí na Instagrame, aj to, či vaši sledovatelia príbehy od vás skutočne vidia.

Podľa formy a obsahu súťaže :

  • Partnerstvo s inou značkou: Spojením s inou značkou podporíte výmenu sledovateľov a zväčšíte dosah. Spolupráca môže vyzerať tak, že cenu poskytne jedna značka a druhá súťaž len spropaguje súťaž, alebo sa môžu obe značky na propagácii aj na výhre spolupodieľať.
  • Oslava sviatku / špeciálnej príležitosti: Hoci súťaž nepotrebuje zámienku, ak sa nejaká príležitosť nájde, je to predsa len plus. A ak môžete, pripravte do súťaže takú cenu, ktorá s danou udalosťou súvisí (napríklad súťaž o ekoprodukty na Deň Zeme).
  • Giveaway (darovanie) nového produktu: Uvedenie nového produktu na trh je skvelý dôvod na usporiadanie súťaže, ktorá pomôže vytvoriť okolo produktu rozruch a ľudí s ním oboznámiť.
  • Pravidelné odmeňovanie: Pri vytváraní súťaží na pravidelnej báze (týždennej / mesačnej…) vysielate svojim sledovateľom odkaz, že sa oplatí sledovať vašu stránku, pretože z nej môžu niečo získať.
  • Spolupráca s influencermi: Ak chcete zvýšiť dosah a atraktivitu súťaže, nájdite vhodného tvorcu, ktorý vám môže pomôcť s jej propagáciou.
  • Obsah od používateľov: Súťaž môže spočívať aj v tom, aby ľudia s vašim produktom zverejnili fotografiu alebo video na svoj profil, prípadne vám ju poslali do správy. Pokiaľ takýto obsah budete chcieť zverejniť aj na vašom profile, uistite sa, že je to v pravidlách jasne uvedené.
  • Kreatívna súťaž: Možností, ako do súťaže vniesť dávku kreativity, je neúrekom. Môže to byť napríklad súťaž o najvtipnejší popis k fotke, alebo vytvorenie sloganu pre značku, čím dáte sledovateľom najavo, že ich názor je dôležitý.
  • Challenge – výzva: Dnešná generácia miluje výzvy, a preto ich zakomponovanie do svojho obsahového marketingu môžeme značkám len odporúčať. A čo by malo byť obsahom výzvy? S tým sa už musíte popasovať sami. 😉

Súťaž na Instagrame vs Facebooku

Vo všeobecnosti sú na Instagrame pravidlá voľnejšie ako na Facebooku. Ak však plánujete súťaž usporiadať na Instagrame a zároveň aj Facebooku, pravidlá zapojenia musia byť rovnaké na oboch platformách. Navyše, oficiálne pravidlá na oboch sociálnych sieťach sa môžu meniť, preto sa oplatí sledovať ich aktuálnosť.

Od súťažiacich na Instagrame môžete požadovať:
👍 like na príspevok
🧑‍🤝‍🧑 označenie priateľa v komentári
📲 zdieľanie súťaže v príbehu
👁️ sledovanie vášho profilu a profilu značky, ktorá cenu do súťaže poskytla resp. s ktorou v súťaži spolupracujete

V súťaži na Facebooku je povolené:
👍 like súťažného príspevku / like ako hlasovanie v súťažnom albume s viacerými fotkami
💬 komentovanie súťažného príspevku alebo lajknutie komentára
✍️ uverejniť príspevok na vašu Fan page
📲 zaslanie správy cez Facebook

A naopak, Facebook zakazuje:
🚫 usporiadať súťaž na osobnom profile (súťaž môže usporiadať len Fan page)
🚫 vyzývať na zdieľanie súťažného príspevku alebo označovanie priateľov
🚫 žiadať, aby zdieľali súťažný príspevok na nástenkách svojich priateľov

Sútaže na sociálnych sieťach a influencer marketing

V ére digitálneho marketingu prinášajú súťaže na Instagrame množstvo výhod pre značky, ktoré sa snažia o zvýšenie svojej viditeľnosti a zapojenie publika. Čo ale v prípade, že značka je na trhu nová, alebo nemá dostatok followerov? Odpoveď môže byť využitie influencer marketingu – a platí to aj pri súťažiach.

Spolupráca so správne vybraným influencerom má totiž niekoľko výhod:

  1. Zvýšený dosah a viditeľnosť: Influenceri môžu zabezpečiť, že vaša súťaž dosiahne široké publikum. Ich followeri sú už zvyknutí na interakciu s obsahom, ktorý influenceri poskytujú, čo znamená vyššiu pravdepodobnosť zdieľania a zapojenia do súťaže.
  2. Cielenie: Každý influencer má špecifické publikum. Výberom influencera, ktorého followeri zodpovedajú vašej cieľovej skupine, môžete efektívne osloviť potenciálnych zákazníkov, ktorí majú skutočný záujem o vaše produkty alebo služby.
  3. Zvýšenie dôveryhodnosti: Spolupráca so známymi osobnosťami môže zvýšiť vnímanú hodnotu vašej značky. Keď influencer, ktorému jeho sledovatelia dôverujú, propaguje vašu súťaž, automaticky to zvyšuje dôveru v ponúkané ceny a motivuje fanúšikov k účasti.
  4. Vytvorenie pútavého obsahu: Influenceri sú majstri v tvorbe obsahu. Ich profesionálne fotografie, videá a príspevky môžu súťaž obohatiť o kreatívny a vizuálne príťažlivý obsah, ktorý pritiahne viac pozornosti a interakcie.
  5. Merateľné výsledky: Vďaka sledovaniu angažovanosti a interakcií na príspevkoch influencerov môžete jednoducho merať úspešnosť vašej kampane. Analytické nástroje Instagramu umožňujú sledovať nárast followerov, angažovanosť a dokonca aj prekliky na vaše webové stránky.

Začlenením influencerov do vašej marketingovej stratégie otvárate dvere k zvýšeniu povedomia o značke, zlepšeniu jej imidžu a prehlbovaniu vzťahov s vašimi zákazníkmi. Toto všetko vedie k vytvoreniu silnej a pozitívnej online prítomnosti, ktorá prispieva k celkovému úspechu vašej firmy na trhu. 🏆

Neviete či siahnuť po micro alebo macro influenceroch, alebo nemáte s influencer marketingom ešte žiadne skúsenosti? Neváhajte sa na nás obrátiť. V Contedy máme najväčšiu databázu priamych kontaktov na influencerov na Slovensku a za sebou stovky úspešných kampaní.

Miroslav Gerbel

Miro vždy bol skejťák telom aj dušou. Po troch zlomených končatinách a štyroch stavcoch už iba dušou. Od svojich 14tich rokov sa venoval filmárčine, ktorú aj vyštudoval. Považuje sa za samozvaného odborníka na československú rapovú hudbu, čo ho priviedlo okrem práce s vizuálom aj ku copywritingu.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Prečítajte si aj...